Jag startar en ny tråd angående foder till invintring, vi diskutera lite om detta nyligen i Sten-Åkes alltiallo tråd, där Curt var snäll att klistra in hans uträkningar om Bifor kontra socker ännu en gång. Denna gång klipper jag in hans uträkning i denna tråd.
Curts uträkning om prisskillnad mellan Bifor och socker:Här kommer en betraktelse angående foder sett ur min synvinkel.
Dom priser jag anger är inkl. moms.
16 kg Bifor kostar 169:- att hämta på honungsdepån i Alingsås. Sockerhalten är 75% dvs en hink innehåller 12 kg socker. Hemtransporterad kommer priset att vara 14.50/kg socker.
Sockerpriset i år var 8.67/kg, hemkört. Skillnaden i sockerpris är alltså 5.83. Med en giva på 18 kg/samhälle blir skillnaden 105:- mellan Bifor och socker.
Sockerlösning består oftast av 60% socker och 40% vatten. Vinterfodret består av ca 80% socker och 20% vatten. För att 1 kg 60% sockerlösning skall bli 80% skall 150 gram vatten avlägsnas. För att ett kg Bifor skall bli 80% skall 62,5 gram vatten avlägsnas.
Vattnets ångbildningsvärme är 2,27 kJ/gram. Sockrets energiinnehåll är 17 kJ/gram (oavsett om det är sackaros, fruktos eller glukos). För att avdunsta 150 gram vatten åtgår det 150x2,27=340,5 kJ.
Den energimängden motsvarar 20 gram socker.
Motsvarande beräkning för 62,5 gram vatten som skall avlägsnas ur Bifor ger 8,3 gram socker.
Skillnaden är alltså 11,7 gram socker. För varje kilo sockerlösning skulle man behöva tillsätta 11,7 gram extra socker för att komma i paritet med Bifor. 30 kg sockerlösning motsvarar 18 kg socker och det behövs ett tillägg på 350 gram till en kostnad av 3 kronor.
Min vinst är alltså 102 kronor per samhälle om jag väljer sockerlösning.
Om den lilla extra energi som åtgår för samhället när det fodras med sockerlösning, skulle ta kål på några gamla skraltiga bin så är jag enbart glad.
Vidare så tror jag inte att bina reglerar mängden invertas beroende på nektarns sammansättning, så där finns inget att hämta. Slutprodukten i cellerna är den samma oavsett om vi använder Bifor eller sockerlösning.
Nu till min fråga:Sten-Åke skrev att man kunde köpa Bifor och socker till bra priser hos Lantmännen, så jag åkte in till dom i dag i Gnesta och fråga om dom hade socker eller Bifor och vad det skulle kosta. Då svara han i kassan efter att ha knappat på sin dator att dom har slutat sälja Bifor, och socker visste han inte att dom hade sålt någonsin. Jag fråga då om det enbart gäller i Gnesta men då svara han att det var så det såg ut i hela landet. Vet ni om det stämmer att Lantmännen har slutat sälja Bifor och socker, eller är det han i kassan som har fel

Jag vill ju invintra mina kupor så billigt och smidigt som möjligt i höst. Eftersom jag har 25 stycken är jag ju sugen på Bifor eftersom det är smidigare men som sagt det kostar 2500 kronor extra.
Jag brukar normalt köpa socker för 8,44 kronor exkl moms per kg på SBIO, är det någon som har billigare kanaler. I förra tråden ryktades det om att Lantmännen skulle sälja sockret för 8 kronor inkl moms per kilo. Jag är inte sugen att leta efter extra pris på affärer och få köpa 12 kg åt gången, om man räknar med arbetskostnaderna så blir sådant socker väldigt dyrt.