Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera gammal ytterdörr.  (läst 10650 gånger)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Renovera gammal ytterdörr.
« skrivet: 28 jul-10 kl 13:41 »
Håller på att slutföra renoveringen av orginalytterdörren till vår gamla 1700 tals gårdsstuga.
Har varit vitmålad med oljefärg utvändigt, och omålad (trären), inv in mot förstugan, så jag kör
med samma koncept
Frågan är bara vad man lämpligast använder på  den trärena sidan i syfte att skydda mot
fukt + att framhäva lite "patina"?.

Har fått tips om ren linolja - linolja med terpentin - såpskura - träolja, osv, så det finns onekligen
lite att välja mellan.

Ren linolja verkar dock mest tilltalande i nuläget,,,,

Granbackstove

• Uppland
SV: Renovera gammal ytterdörr.
« Svar #1 skrivet: 28 jul-10 kl 15:51 »
Har fått tips om ren linolja - linolja med terpentin
Terpentinet har funktionen att få linoljan lite tunnare. Den tränger med hjälp av terpentinet lite längre in i träet och dunstar sedan. Vill du ha riktigt djupt inträngande olja tillsätter du lite kinesisk träolja (skitdyrt i sin äkta form, men ändå prisvärt). Men tänk på att linoljade ytor mörknar med tiden, utseendet på dörren kan förändras märkbart.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Lainde

• -
« Svar #2 skrivet: 29 jul-10 kl 00:56 »
Man skulle kunna säga att insidan är "valnötsfärgad" idag pga av åldern, men det är ingen katastrof om den blir lite mörkare.
Tack för tipset gällande Kinaoljan, men det lutar som sagt åt Linolja.

En kompletterande fråga är om man ska köra med kokt eller "rå"?,,,,vissa förkastar det ena eller andra, så vilket passar egentligen till vad?.

Har en hel 5 L dunk med kokt ståendes (Malmsten & Bergvall),,,,,

bärplockerskan

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 29 jul-10 kl 06:57 »
Har pardörrar som är målade som din dörr, men de är från 1800-talet.
Den ena sidan är ljusgråmålad med oljefärg, den andra sidan ser trären ut och är mycket mera nött, men tittar man noga så kan man ana en gulbrun färgton på vissa ställen så den kan kanske ha varit målad i gult men att färgen nötts bort av väder och vind.

Förr i tiden gick ju ytterdörrar inåt och i så fall har mina dörrar varit ljusgrå in mot förstugan.
Kan det vara så med din dörr också?

Jag tänker måla båda sidor med linoljefärg. Trärent var nog inte så vanligt, utan det hade man om man inte hade råd att köpa färg.

Lainde

• -
« Svar #4 skrivet: 29 jul-10 kl 12:32 »
Hej och välkommen till Alternativ Bärplockerskan,,,,,,

Mangårdsbyggnad med pardörrar var status på 1800 talet så de målades oftast på båda sidorna.
I mindre dräng/gårds/bagarstugor mm, med enkeldörr var det nog inte lika viktigt.
Den jag håller på med är iaf helt omålad på insidan, och får så förbli, men någon form av röt/fuktskydd är högst behövligt,,,,

johan/sandra

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 jul-10 kl 12:42 »
Jag gick en fönstrrenoveringskurs nyligen och för att grundolja träet på trären yta rekommenderades rå linolja som man sedan värmer in i träet med hårblås eller värmelampa, torka sedan bort överflödet med trasa.

Föör att få en mer smutsbeständig yta borde du kunna efterbehandla dörren med linoljevax.

OBS
Linoljevaxningen efteråt är min egen ide och jag har inte hunnit prova den än.

Lainde

• -
« Svar #6 skrivet: 29 jul-10 kl 13:13 »
Det är faktiskt många som rek rå linolja när man letar lite på nätet, men nackdelen är långt torktid och "kladdig yta".
Något som man defentivt inte vill ha på en ytterdörr, men det kanske går att råda bot på med nämnda värmepistol. (bra tips!).

Frågan är bara vad man tjänar eller förlorar på att använda kokt olja?.

EDIT:

Linoljevax är/innehåller vad?,,,,,bivax? :-[
Har du något eget recept?

« Senast ändrad: 29 jul-10 kl 13:16 av Lumberjack »

johan/sandra

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 jul-10 kl 13:27 »
Rå och kokt linolja har inte samma molekylstorlek, den råa linoljan bildar ingen hinna, därför är det viktigt att värma in den och sedan torka av överflödigt annars blir det kletigt efter en tid. Har man inte möjlighet att värma in oljan kan man istället blanda in 20% balsamterpentin, jag tycker i och för sig att det är skönt att undvika och värmer hellre.

Kokt linolja bildar ett skinn eftersom upphettningen ändrar molekylstorleken och gör att den får den egenskapen. Den passar bättre till att till exempel behandla redan linoljemålade ytor som börjar krita för att binda pigmentet.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 29 jul-10 kl 20:53 »
En kompletterande fråga är om man ska köra med kokt eller "rå"?,,,,vissa förkastar det ena eller andra, så vilket passar egentligen till vad?.
Klokt svar ovan om molekylstorlek. Hade det varit min dörr hade jag nog tagit rå linolja med lösningsmedel. Invärmning brukar jag använda i kittfalsen när jag renoverar förnster. Utomhus använder jag alltid rå, det är lättare att stå ut med långa härdningstider där. Inne tar jag ibland kokt olja, men det är sällan. Beträffande att fräscha upp gamla linoljefärgsmålade ytor tar jag också rå olja. Har det på fat, så det är avsevärt mycket billigare för mig. Allra viktigast för att ytan inte ska skinna sig är att NOGGRANT torka bort den olja som inte dragit in, inom en halvtimme till en timme.

Rå linolja ger när den har härdat fantastiska egenskaper som ökad hållfasthet, slagtålighet och hyfsad rötbeständighet, men då käller det att vänta tills den härdat klart (½-1 år, yttorr betydligt tidigare).
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Lainde

• -
« Svar #9 skrivet: 30 jul-10 kl 13:53 »
Tack för kloka och goda råd från samtliga!.

Behandlade dörren med kokt (ren) linolja igår, och det blev hur bra som helst  ;D
Sög som ett läskpapper, så jag gick på med 2 omgångar, med 60 min mellanrum, och strök av med en trasa efter ytterligare en timme.
Efter inspektion nu på morgonen så var dörren "torr" och hanterbar, men då hade vi oxå 20-22 grader varmt i stort sett hela natten

Nästa gång ska jag testa rå linolja, för det lät onekligen intressant att man kan öka slagtåligheten efter behandling,,,,något som kan behövas på en ytterdörr.

Mvh//
« Senast ändrad: 30 jul-10 kl 13:59 av Lumberjack »

Lainde

• -
« Svar #10 skrivet: 30 jul-10 kl 13:58 »

Föör att få en mer smutsbeständig yta borde du kunna efterbehandla dörren med linoljevax.

OBS
Linoljevaxningen efteråt är min egen ide och jag har inte hunnit prova den än.

Gällande linoljevaxet.

Är det något som kan köpas?, eller tillreder du detta själv?,,,,

Det lät onekligen väldigt intressant!.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 jul-10 kl 17:25 »
allbäck linoljeprodukter säljer det färdigt. Jag har dock funderat på att göra själv men inte lyckats lista ut hur mycket bivax man ska ha i förhållande till oljan.

Mvh Sandra

Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 2 användare
beekeepern, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser