Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av vedklyv.  (läst 12540 gånger)

Tord_Lj

• Gäst
SV: Val av vedklyv.
« Svar #20 skrivet: 28 jul-10 kl 13:49 »
Lite sent medn ändå.

Jag klyver med såg & yxa.
Pojken hjälper till med en fottrampad grej från Jula Manuell vedklyv-  Art.nr: 380018.

Använder vedvagnen som "arbetsbord" för att sparar ryggen.

Nästa investering blir en sån här, de skall funka kanon och är relativt säkra: [urlhttp://www.vedklyv.se/?page=smartsplitter]SmartSlitter - Vedklyv.se[/url].
... och en eldriven motorsåg.

Jag är inte mycket för kap & klyvmaskiner då är det bättre med riktig vedmaskin men de är för dyra att köpa och hålla igång.

Det får ta den tid det tar. Jag gör som Åsa-Nisse i filmerna, kapar upp i kubb direkt och lagrar dem så för att hugga litte då och då mest när jag är förbannad eller behöver tänka eller tänkt lite för mycket.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #21 skrivet: 11 feb-11 kl 12:07 »
Tips till yxklyvare:
Använd ett bildäck när ni klyver grövre ved. Lägg däcket på huggkubben, ställ i vedklampen i däcket och klyv. Däcket ser till att veden inte sprätter i väg / faller ner.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 12 feb-11 kl 02:35 »
tips från yxklyvare: prova Fiskars klyvyxa, klyv det grova utan att lyfta hela kubben från backen. Halvor eller kvartar på huggkubben.

till klyvköpare: de asiatiska lågprismaskinerna fungerar (långsamt) för hemmabruk men man måste lyfta upp hela kubben...
inte värt besväret och tiden för mej ,men om ni varken kan eller vill lära er hantera en yxa så funkar de.

vedklyv på riktigt: har provat Faxes (svensk kvalite) jättebra, effektiv,rimligt snabb, men för dyr,(dessutom tungt att lyfta upp 50cm långa 40cm grova björkbitar)

kanske en av tvåhundra av av mina kubbar kan behöva en kil, det har jag numera slutat med, antingen kapar jag till halv längd med motorsågen eller så får de återgå till skogen, min tid och kraft räcker inte till den sista kvartsprocenten som jävlas, det ska ju vara bra med grov död ved i skogen ;D ;D
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Dela detta:

* Inloggade just nu

889 gäster, 2 användare
Stengrim, mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser