Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Visste inte riktigt vilken....  (läst 5356 gånger)

flax

• Halland
Visste inte riktigt vilken....
« skrivet: 25 jul-10 kl 23:38 »
... del av forumet detta skall in under, men jag har en rätt viktig fråga. Lägger det här och hoppas på att det finns kunnigt folk inom dryckessektionen!

I många desserter kan man ju inkludera alkohol i olika former (punsch, vin, champagne, etc) och så länge man hettar upp det man lagar/bakar så är det ju ingen fara (ex såser), MEN vad händer när man inte kör det? Är man inte tillåten att köra bil då? Måste mina bilburna gäster avstå från desserten?

Tänker exempelvis på Tiramisú, får man efter förtäring inte köra?? Eller dunstar alkoholen i kombination med nåt annat? Lite optimist får man ju vara  ::) :-[
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Visste inte riktigt vilken....
« Svar #1 skrivet: 25 jul-10 kl 23:42 »
Alkoholen finns kvar i efterrätten om den inte värms upp till mer än ångpunkten för alkohol.

Om man får köra eller inte beror på hur mycket man äter. Men i normalfallet har man ju i typ en halv deciliter till 12 portioner, så det blir inte mycket alkohol per person. Det är dock olämpligt att ge sådana efterrätter till barn.

Det finns ju andra sätt att smaksätta, och det finns essenser, som smakar som spriten, men utan alkohol. Antagligen med konstiga kemikalier, men ändå.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 sep-10 kl 14:11 »
Den del alkohol du använder i Tiramisu'n är ju inte av betydande mängd, eller hur? Några centiliter? Som ska fördelas på hur många vuxna? Det kan ju inte bli en stor mängd de får i sig. Betänk sedan att en vuxen man "bränner" ca 2-2,5 cl sprit/timme. Jag skulle inte oroa mig.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Lus_N

• Närke
« Svar #3 skrivet: 16 sep-10 kl 13:00 »
Jag är uppvuxen i en nykteristfamilj. Det hände att vi fick likörer och sådant genom jobb och bekanta. Mamma brukade hetta upp den alkoholhaltiga drycken och sedan låta den svalna av innan hon använde den i desserter och kakor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser