Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bisvärm bosatt sig i väggen  (läst 4364 gånger)

Lejoninnan

• Västergötland
Bisvärm bosatt sig i väggen
« skrivet: 25 jul-10 kl 13:27 »
Hej. Jag har fått trevligt sällskap av en bisvärm som flyttat in i ytterväggen på mitt hus. Jag har inget emot att de bor där men min hyresvärd är mest benägen att döda det mesta som kan störa. Jag vet ingen biodlare i närheten som de kan ha kommit ifrån. Funderar på att kontakta nn biodlarförening. Kan man fånga in dom o flytta dom utan att skada bin eller hus?
Tacksam för råd. Lisa

ersam

• -
SV: Bisvärm bosatt sig i väggen
« Svar #1 skrivet: 25 jul-10 kl 14:47 »
Skulle tro att du måste riva väggen för att få tag på drottningen. Det är det väsentliga för att fånga in den. Sen om "ditt" hus klarar det utan att förstöras är en annan fråga beroende på hur huset är byggt.

Man skulle kunna använda sig av en sk.  bitömmarbotten - en slags backventil där bina kommer ut men inte in och sen tillsätta en ny drottning och döda det som är kvar i väggen.

En svärm kan ha sjukdomar så det kan bli ett gissel för omgivningen så kontakta omgående någon biodlare (eller skadedjurssanerare) så de kan fixa detta åt dig. Det finns bitillsyningsmän som har i uppdrag att göra detta. Kolla www.biodlarna.se

Alternativet är att du kopplar en grovdammsugare och suger bort det mesta. Sprutar insektsmedel och spikar igen.  :-X

Ska du börja med bin så se till att veta var de kommer ifrån!  :)

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 25 jul-10 kl 14:49 »
PS. Skriv vilken kommun du bor i så kanske du får hjälp direkt här!  :)

Lejoninnan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 jul-10 kl 15:14 »
Tack! Jo funderade på det där med sjukdommar...
Bor i Tanums kommun, norra Bohuslän.
Får höra mig för om hjälp....

Dela detta:

* Inloggade just nu

1053 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser