Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rödvinbärsgele - Silduk??  (läst 18669 gånger)

Just_me

• Småland
Rödvinbärsgele - Silduk??
« skrivet: 24 jul-10 kl 15:15 »
Hejsan!
Min sambo letar rike runt efter en sån där "droppduk/silduk" och ställning för att göra rödvinbärsgele.
Jag undrar om man inte kan låta bärmassan rinna av sig i vanliga kaffefilter eller en kökshandduk i bommul istället?

Vad använder ni när ni gör gele?

Det är första gången vi provar oss på sånt här så andra tips tas gärna emot :)

tinna.m

• Skåne
SV: Rödvinbärsgele - Silduk??
« Svar #1 skrivet: 24 jul-10 kl 15:43 »
Det funkar i tyg typ urtvättade tygblöjor. Lägg tyget i ett durkslag om du inte har ställning.
Saftmaja på loppis -50-100:- är RIKTIGT enkelt. Sköter sig själv, välter inte som silställningen kan, kladdar inte som silduken gör.
Melittafilter blir för tätt INGENTING rinner igenom.
Om du inte är så petig, nöj dig med att sila det grövsta. Gelen blir inte klar/genomskinlig då, man minst lika god  ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 24 jul-10 kl 15:51 »
den brukar finnas på olika mataffärer runt bärsesongen.
Jag har köpt både på coop och ica :D
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 24 jul-10 kl 16:27 »
Jag har precis köpt en på ICA, min gamla var så himla ginglig att jag måste ha nån som höll i ställningen när jag hällde  ::) Men den nya är jättestadig!
Min mamma använde en gammal kökshandduk som hon knöt över en riktigt stor höganäskruka. Funkade utmärkt!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 24 jul-10 kl 18:03 »
Tack för alla tips!
Jag hittade en IDAG på Ica jag med här i Norge, har letat efter det i en månad nu och så plötsligt fanns det bärplockare och sildukar i mängder :P
Kanske inte riktigt var sessong när jag började leta, haha.

Nu står bären och ska koka, ska bli spännande, första gången jag försöker mig på något sånt här :D

Sizzela

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 jul-10 kl 19:50 »
...jag använder nylonstrumpor (damstrumpbyxor) till allt som ska silas eller rinna av. Finns olika täthet.

äppelpaj

• Småland
« Svar #6 skrivet: 24 jul-10 kl 20:10 »

Nu står bären och ska koka, ska bli spännande, första gången jag försöker mig på något sånt här :D

Hur gick det? =)

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 25 jul-10 kl 05:48 »
Hur gick det? =)

Vi väntade liiite för länge innan vi tog  bort skummet så det blev lite konstigt, den blev inte så klar, men himla god!!

Imorgon ska jag plocka 1 kg till :D Måste ha några burkar att ge bort efter att man skrev på facebook att man gjort gelen, mamma och några till vill ha, haha :)

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 25 jul-10 kl 22:40 »
Kokar alltid kräm på det jag skummat av och komposten får skräpet, då har man använt alltihop.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 2 användare
javill, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser