Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Humlor  (läst 3627 gånger)

enSAM

• -
Humlor
« skrivet: 24 jul-10 kl 09:51 »
Har två frågor, den första: Satt till en ny drottning för några dagar sedan och nu på morgonen såg jag att bina håller på att dra ut inte "färdiga" bin, fick för mig att det är inte färdiga drönare, och om så är fallet så har dom väl accepterat den nya drottningen. Den andra frågan, det flyger humlor (små med brandgul bakkropp) ut och in i kupan, gör dom någon skada, om hur sätter man stopp för det? Har satt för ett spärrgaller men dom kryper igenom det utan problem.
Samuel

Curt

SV: Humlor
« Svar #1 skrivet: 24 jul-10 kl 21:14 »
Har två frågor, den första: Satt till en ny drottning för några dagar sedan och nu på morgonen såg jag att bina håller på att dra ut inte "färdiga" bin, fick för mig att det är inte färdiga drönare, och om så är fallet så har dom väl accepterat den nya drottningen. Den andra frågan, det flyger humlor (små med brandgul bakkropp) ut och in i kupan, gör dom någon skada, om hur sätter man stopp för det? Har satt för ett spärrgaller men dom kryper igenom det utan problem.
Samuel

Behöver nog veta lite mer om ditt samhälle. Bina drar ut yngel vid svält, det börjar med drönaryngel, därefter arbetaryngel. Då är det kris. Ge bina mat omedelbart. Normalt släpps inte humlor in, ditt samhälle har tydligen inga försvarare. Är det en avläggare? Har du fler samhällen så skaka ner bin i det krånglande och kör iväg med det några kilometer. Se till att det är myrfritt där du ställer dom.

enSAM

• -
SV: Humlor
« Svar #2 skrivet: 24 jul-10 kl 21:30 »
Hej Curt.
Mat har dom så det räcker och vid tillsättningen av den nya drottningen fick jag tipset att även "mata" dom så jag har gett dom ca.4 dl 50% sockerlösning dagligen sedan tillsättningen. Har inga mera kupor.
Samuel

Dela detta:

* Inloggade just nu

1116 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser