Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enbuskar torkar  (läst 11716 gånger)

Frank tysken

Enbuskar torkar
« skrivet: 23 jul-10 kl 17:47 »
Hej alla läsare,

framför sommarstugan har vi flera enbuskar. Några har de senaste åren fått fula bruna barr på grenar och kvistar. Förmodligen ohyra tänkte vi och förra året sprutade vi med bekämpningsmedel. Till ingen nytta! Bara fler bruna barr på grenar och kvistar.

Det kanske är en svamp som skadar buskarna? Finns det någon som känner till liknande bekymmer? Och kanske vet ett botemedel?

Även i grannskapet finns förresten på samma vis skadade buskar. Hjälper det bara att såga ner och bränna upp buskarna? Det vore himla synd - för vi tycker så mycket om dem. De hör helt enkelt till vårt smultronställe i norra Dalsland.

Tacksam för varje tips.

Vänliga sommarhälsningar
Frank tysken

JBF

• Småland
SV: Enbuskar torkar
« Svar #1 skrivet: 23 jul-10 kl 17:55 »
Jag är ingen enbuskexpert, men här i Småland var det många enbuskar som verkade vissna helt för några år sen. Nu börjar de grönska igen.. En dam från Länsstyrelsen jag pratade med sa att det var något som hade drabbat enarna men att de verkade klara av det. Så mitt tips blir; såga inte ner dem, de tar sig kanske om ett par år igen!!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 23 jul-10 kl 18:22 »
Håller med, låt dem vara kvar. Rensa ev upp runt dem, lite gräsklipp tidigt på försommaren, i typ 10 cm lager, en cirkel på 60-80 cm i diameter, ger näring och minskar konkurrensen. Lite vatten kan också vara bra, men då mycket vatten vid få tillfällen.

De klarar sig säkert själva, men att ge dem lite fördelar gör att det är sannolikare att de klarar påfrestningar.

Enar är ett del av vårt kulturarv, de har varit väldigt viktiga för allmogen. Så att se till att de får vara kvar i landskapet är viktigt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 jul-10 kl 18:39 »
Du kan ha råkat ur för en speciell svamp, som härjat bland enebuskarna de sista åren. Den är vanlig där jag bor, och det är ju inte så långt från Dalsland. Man ser bara svampen en kort del av året, så den kan ha slagit till när ni inte var där. Jag minns inte vilken tid på året det är, men antingen vår eller höst tror jag.

Här kan man läsa mer och se bilder:
http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php/t72982.html

Frank tysken

« Svar #4 skrivet: 27 sep-10 kl 15:22 »
Ett stort tack till alla som svarade.

Det ser ut som om mina enbuskar mår bättre. De fick mer luft rund stammarna efter jag hade rivit ut all gräs med rötterna. Sedan fick de gräsklipp rund stammarna och en omgång gödsel (guano).

Varje dag kollade vi från matplatsen om någon förändring visar sig. Och vi fick faktisk det intrycket som om nya barr växer ut på små, små grenar i nedre delen av stammarna. Kanske önsketänkande - vi får se nästa sommar.

Vänliga hälsningar
Frank

Diantha

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 nov-10 kl 21:23 »
Blir det nåt fel på bären om dom har svampen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 4 användare (1 dolda)
Okulärbesiktning av Byrålåda, Nataks, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser