Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedeldad bakugn under uppförande.  (läst 30017 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Vedeldad bakugn under uppförande.
« Svar #20 skrivet: 06 aug-10 kl 05:25 »
Ett häftigt regn kom, och man ser att det behövs ett väderskydd. Inga direkta skador, men skulle det vara oskyddat länge, kan det nog bli problem.

Jag har murat det yttersta lagret med lera, sand och släckt kalk. Har lämnat in en skiss så att en bakspade och en lucka ska tillverkas.  Spaden av rostfri plåt, med träskaft. Luckan blir en plåtlucka som har mineralullsisolering. Kommer att få en skvätt färg, som tål höga temperaturer till att måla luckan.
När dessa grejor är klara nästa vecka, och om termometern hittat hit från Tyskland, så b lir det dags att prova ugnen, och kunna ta reda på hur den bäst eldas och hur lång tid den kan hålla rätt värme.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 10 aug-10 kl 13:39 »
I förmiddags fick jag klart bakspaden och ugnsluckan, och posten kom med en paketavi för termometern.  Jag satte genast igånga att elda ugnen, och tillverka en liten sats deg, avsett för naan-bröd.  När jag kom till ICA, som är postens utlämningsställe, fick jag reda på att paketet inte kan hämtas förrän klockan 1600.

Fick åka hem igen och baka utan termometer.  Bröden blev nog bakade i för låg värme, men den andra  omgången blev hyfsat bra, den första var inne för kort tid(låg värme).

Jag har nu ätit upp alla bröden (frun (som är på jobb nu) blir bjuden när jag är själv riktigt nöjd)  och  nu känner jag mig ordentligt mätt.  Pga av alla bröd, så hoppade jag äver curryn.
 ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 10 aug-10 kl 22:40 »
Så då har jag testat med termometern, mätt på flera punkter.  Jag eldade upp ugnen som från start var 90 grader. Vid ca 479 grader(lite osäkert när det finns stark glöd), lades luckan på och när det slutat glöda häftigt rensades ugnen och lät den stå ett tag med luckan på.
Genomsnitt tagit efter mätning på flera ställen.
Klockan 19:30 var det 336 grader.
20:00  276 grader
20:30  251 grader
21:00  225 grader
21:30  213 grader
22:00  192 grader

Ugnen var öppen ungefär en minut när jag mätte. Klockan 10 avbröt jag.
Ser rätt bra ut, då jag försökte göra den så att tre omgångar skulle kunna göras på en uppeldning.

Temperaturen blir efterhand allt jämnare över ungsinnerytan, ca 30 graders skillnad vid första mätningen, och sen sjönk det raskt till ett par grader och mindre vid andra och senare.

Kalibreringen för IR-mätningen är inte så exakt som man kan göra, men det kan inte skilja mer än högst tio grader mellan mätresultatet och verklig temperatur.

Kalibreringen är ställd efter tabell för materialet(lera/tegel), men kan göras noggrannare med ett kontakttillbehör, men det behövs knappast för detta ändamål.

Det ser också ut som temperaturen sjunker allt långsammare(iofs naturligt), ska ta en längre mätserie nästa gång, och då är det väl lika bra att baka samtidigt ;).

Klockan sex morgonen efter är temperaturen 107 grader.
« Senast ändrad: 11 aug-10 kl 05:59 av Skytten »

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #23 skrivet: 11 aug-10 kl 07:10 »
Riktigt fint projekt :) Vore kul att veta hur mycket ved du gör av med på en eldning. Pizza i den där måste bli huuuuuur gott som helst! :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Skytten

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 11 aug-10 kl 13:16 »
Riktigt fint projekt :) Vore kul att veta hur mycket ved du gör av med på en eldning. Pizza i den där måste bli huuuuuur gott som helst! :D

Jag har eldat med ca 5 pannvedsträn och lite antändningskvistar. Den är inte så stor och blir ganska fort varm.  Idag har jag bakat baguetter, det gick bra tre bak det fjärde som är inne nu, blir nog färdigt, fast med lång tid.  Skulle kanske kunna elda upp den mer, och låta ugnen svälja mer i massan, och då kunna få längre tid i 250-200 intervallet.

Självklart ska det bli pizza, klar på fem minuter i 450 grader, om vädret är bra på söndag, blir det då.

Det har gått hyfsat bra det få bak jag gjort, men det är en del att komma underfund med, det är liksom inte detsamma som en elugn.

Jag har faktiskt inte sett en liknande ugn förut i verkligheten, utan endast på bild, jag skaffade mig en del kunskap via youtube.

En ugn från Italien går på 30-70 lakan, jag har byggt denna för en tusenlapp exklusive vedspade och lucka.

Skytten

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 13 aug-10 kl 22:16 »
Fick ju för snabb avkylning vid sista baket, så jag har provat att elda lite annorlunda.  Längre eldning, men inte mycket mer ved. Eldade lite mindre häftigt en del längre tid.
När jag mätte  640 grader, och det var endast full glöd, satte jag luckan på, men så att det kom in lite luft. När glöden inte syntes, rakade jag ut resterna och hällde vatten på den heta askan.
Satte på luckan en stund före första mätningen, som visade 480 grader.
Mätte sedan varje halvtimme.
400
360
350
305
294
260
250
250
235
220
200
Nästa mätning blir i morgon ca klockan 6.
(Och då blev det 126 grader.)

Jag tycker att vissa av mätningarna ger oväntade resultat, ibland har det tom stått stilla, och ibland har det fallit mycket mer.
Möjligen kan lucka läcka mer eller mindre beroende hur jag trycker dit den.
Jag har mätt flera gånger varje halvtimme och även mätt mot en yta där jag vet ungefär hur varmt där är.

I vilket fall som helst håller den värmen länge, fast givetvis skulle det sjunka snabbare om jag bakat, nu mätte jag i tom ugn.

« Senast ändrad: 14 aug-10 kl 07:45 av Skytten »

pålle

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 aug-10 kl 22:24 »
Jag har eldat med ca 5 pannvedsträn och lite antändningskvistar. Den är inte så stor och blir ganska fort varm.  Idag har jag bakat baguetter, det gick bra tre bak det fjärde som är inne nu, blir nog färdigt, fast med lång tid.  Skulle kanske kunna elda upp den mer, och låta ugnen svälja mer i massan, och då kunna få längre tid i 250-200 intervallet.

Självklart ska det bli pizza, klar på fem minuter i 450 grader, om vädret är bra på söndag, blir det då.

Det har gått hyfsat bra det få bak jag gjort, men det är en del att komma underfund med, det är liksom inte detsamma som en elugn.

Jag har faktiskt inte sett en liknande ugn förut i verkligheten, utan endast på bild, jag skaffade mig en del kunskap via youtube.

En ugn från Italien går på 30-70 lakan, jag har byggt denna för en tusenlapp exklusive vedspade och lucka.
Vad för pizza ska det va som tål 450grader?

Skytten

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 13 aug-10 kl 22:34 »
Alla pizzor tål 450 grader, det är den bästa temperaturen för en bra pizza. En vanlig elugn klarar inte detta, och även vissa pizzerior snålar med den dyra strömmen och har värme runt 300 grader.

Ett par minuter, så ska pizzan vara klar.

http://www.campingsverige.se/pizza-enkelt-och-gott.html eller kolla på andra pizzasidor, alla är överens att en riktig italiensk pizza ska gräddas  i hög temperatur.

Om italiensk pizza på tyska
http://de.wikipedia.org/wiki/Pizza

amerikansk pizza kan bakas i lägre temperatur, men är inte original.
« Senast ändrad: 13 aug-10 kl 22:40 av Skytten »

pålle

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 13 aug-10 kl 22:45 »
Alla pizzor tål 450 grader, det är den bästa temperaturen för en bra pizza. En vanlig elugn klarar inte detta, och även vissa pizzerior snålar med den dyra strömmen och har värme runt 300 grader.

Ett par minuter, så ska pizzan vara klar.

http://www.campingsverige.se/pizza-enkelt-och-gott.html eller kolla på andra pizzasidor, alla är överens att en riktig italiensk pizza ska gräddas  i hög temperatur.

Om italiensk pizza på tyska
http://de.wikipedia.org/wiki/Pizza

amerikansk pizza kan bakas i lägre temperatur, men är inte original.
Ett par minuter mot fem är en hiskelig skilnad  om man inte vill ha en kol bite ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 13 aug-10 kl 22:47 »
Man får ha KOL på läget ;D

pålle

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 13 aug-10 kl 22:48 »
Jopp :D
« Senast ändrad: 05 sep-10 kl 09:21 av pålle »

Skytten

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 04 sep-10 kl 20:17 »
Nu har jag använt ugnen ett tag, och lärt mig hur den ska skötas. Går bra att baka 12 stora bröd på en uppeldning, plus ett långkok på eftervärmen.

Pappis

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 05 sep-10 kl 09:04 »
Fan. Nu blev jag ju inspirerad. Nu får man ju bygga en sån också :(.
Gratulerar till ett väl utfört och lyckat projekt.
Mvh Pappis.

Skytten

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 05 sep-10 kl 13:09 »

Tack!
Javisst bygg! Det är inte alls svårt eller dyrt.

Fan. Nu blev jag ju inspirerad. Nu får man ju bygga en sån också :(.
Gratulerar till ett väl utfört och lyckat projekt.
Mvh Pappis.

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #34 skrivet: 30 dec-10 kl 23:34 »
Jag har en Italiensk ugn med pizzafunktion och den é grym. Dom vet vad dom gör mina pizzor blir Såååå fina.men om jag skall showwa så får det bli bakugnen i stocken som gäller för då blir det vedeldat!! gött som fan  8) 8) MVH DeadMan
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

Vitis

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 08 mar-11 kl 22:35 »
Puffar upp tråden och hoppas på fortsättning när ugnen töat fram!  :)

Just_me

• Småland
« Svar #36 skrivet: 09 mar-11 kl 02:09 »
Kliver in och lämnar ett fotavtryck för att se om tråden vaknar igen!
Kul projekt! Hamnar i min "Saker jag ska bygga när jag har en egen gård-högen"  ::)

signe

« Svar #37 skrivet: 09 mar-11 kl 08:51 »
Roligt med en uteugn. Det vore ett bra komplement till vår bagarstuga för där vill man inte elda på sommaren. I vår bakugn gräddar vi pizza på ca 4-5 minuter.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #38 skrivet: 09 mar-11 kl 09:53 »
Vad kul! Precis en sån som jag ska bygga i sommar (tar till mig det där rådet om att ha öl med i budgeten  ;) ).

Måste ugnens väggar vara så där tjocka?

Djinn

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 09 mar-11 kl 10:20 »
Det här gillar jag! Skriver en rad så jag hittar tillbaka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser