Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa hus med illavarslande lukt?  (läst 11677 gånger)

louise

• Gäst
Re:Köpa hus med illavarslande lukt?
« Svar #20 skrivet: 22 maj-06 kl 23:34 »
Zeke- jag vet inte vad du anser är billigt, men jag har råd om jag letar ett tag.  Du kanske inte behöver krossa mina drömmar så fullständigt. jag har följt husmarknaden i området i över ett halvår och tycker jag vet vad jag pratar om.
« Senast ändrad: 22 maj-06 kl 23:45 av Lollo »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 22 maj-06 kl 23:42 »
Besiktning och friskrivningsklausul har väl inte med varandra att göra?
Det var andreana som skrev att vissa banker krävde att man skulle besikta huset för att få låna pengar....
Då kommer ju saken i ett besvärligare läge för då kan man inte få låna till ett torp med friskrivningsklasul.
Det var "sambandet" mellan besiktning - friskrivningsklasul.  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 22 maj-06 kl 23:44 »
Jag ser fortfarande inte sambandet. En besiktning innebär bara att de gör en "analys" av hur huset mår. Det innebär inte att man kan kräva nånting av säljaren. Däremot kan kan man kräva ersättning från besiktningsmannen om han/hon har missat nåt som de uppenbart inte borde ha missat.

Nybyggare

« Svar #23 skrivet: 22 maj-06 kl 23:49 »
och det är inte helt lätt att kräva något i efterhand,, skaffa därför en egen besiktningsman, trots extra kostnader..

Lasse med ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 22 maj-06 kl 23:50 »
I alla fastighetsaffärer jag varit med om de senaste åren har gången varit:

1. Tala med banken
2. Vinn budgivning
3. Skriv kontrakt med förbehåll för vad som framkommer vid besiktning
4. Besiktning

Steg 1 och 2 kan eventuellt vara omkastade.

Det verkar konstigt att en bank skulle kräva att man besiktigar huset innan man vet om det är aktuellt att köpa det.

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 22 maj-06 kl 23:52 »
 Jag har koll på det ni pratar om och återvänder hellre till luktdiskussionen..:)

Filip Skräplund

« Svar #26 skrivet: 22 maj-06 kl 23:53 »
Zeke- jag vet inte vad du anser är billigt, men jag har råd om jag letar ett tag.  Du kanske inte behöver krossa mina drömmar så fullständigt. jag har följt husmarknaden i området i över ett halvår och tycker jag vet vad jag pratar om.

Då är det bara att köpa då.
Men det är oftast smartare att betala lite mer än man hade tänkt sig för ett hyfsat ställe än köpa billigt men risigt.
Reparationer blir oftast dyrare än man trodde.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 22 maj-06 kl 23:59 »
Jag betalar så mycket för huset + akuta invetseringar som banken säger att jag får:)  Jag fattar inte riktigt vad vi pratar om. Du känner inte till min ekonomi, och jag fattar inte riktigt om du har koll på fastighetsmarknaden i Svenljunga. Kan vi inte snacka huslukt istället?

Filip Skräplund

« Svar #28 skrivet: 23 maj-06 kl 00:04 »
Hur ska någon kunna säga så mycket mer om lukten utan att ha varit där?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 23 maj-06 kl 00:07 »
Äh, nu spårar vi ur tycker jag. Jag går och lägger mig. Nya tag en annan dag, gonatt!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 23 maj-06 kl 00:32 »
Jag betalar så mycket för huset + akuta invetseringar som banken säger att jag får:)  Jag fattar inte riktigt vad vi pratar om. Du känner inte till min ekonomi, och jag fattar inte riktigt om du har koll på fastighetsmarknaden i Svenljunga. Kan vi inte snacka huslukt istället?

1. Om det luktar - ta reda på vad det kommer ifrån. Kan du inte det, och du inte får tag på någon som kan - köp inte.

2. När du vet var lukten kommer ifrån - ta reda på vad det kostar att åtgärda. Inte bara material och arbete utan också extra kostnader under byggtiden. Huset kanske rentav tillfälligt blir obeboeligt.

3. Lägg ihop vad huset kostar och vad reparationen kostar.

4. Om det fortfarande ser vettigt ut, presentera summan för banken.

En praktisk reflektion: Det är rätt kul att laga gamla hus. Men det är förbannat besvärligt att göra större jobb om man samtidigt är tvungen att bo i huset. Syllbyte. Bryta upp golv. Dra vattenledningar.

manna

• -
« Svar #31 skrivet: 23 maj-06 kl 09:14 »
Även om jag gärna följer mitt hjärta, är jag av födsel och ohejdad vana en snål jävel. Jag hade aldrig köpt ett hus där jag inte med säkerhet vet
1. varför ett problem uppstått
2. hur jag åtgärdar problemet
3. att jag därefter slipper problemet för gott

Jag hade dessutom valt att köpa hus på hösten. Då är det lättare att se var det regnar in... På sommaren är det farligt enkelt att bli bortkollrad av lupiner och häggdoft.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 23 maj-06 kl 22:57 »
ja men det här var härligt positivt! Ungefär sådär ser min plan ut. Fast det är ju det där att man ska vara säker på att bli av med lukten för gott.. Jaja, jag inväntar 1 juni när buden ska vara lagda, så får jag se om det överhuvudtaget är aktuellt att besiktiga huset. Håll tummarna!

manna

• -
« Svar #33 skrivet: 24 maj-06 kl 11:20 »
Ja, lukter är ju besvärliga grejer. De sitter fast i näsan på en i evinnerliga tider, känns det som. Att känna lukten av grispiss när grannen gödslar sina åkrar är en sak, men att bo i ett "stinkande" hus skulle nog vara alldeles bedrövligt.

Om du hittar orsaken, har du lättare att avgöra huruvida du kan bli av med lukten för gott. Beror lukten på täta golv? Dålig ventilation? Kattkiss? Fukt? Mögel? Kall luft? Jord? Musskit? Lik i graderoben?

I statarlängan jag köpte luktade det först jävelberg pga kattkiss och täta, "moderna" golv. Efter diverse akuta åtgärder, kom lukten av fuktig jord. Nu har huset restaurerats och det enda som luktar är om en hönsskit råkar följa med in i farstun.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 2 användare
Mr.O, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser