Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vegetarisk kattmat?????????  (läst 12722 gånger)

suss82

• Gäst
Re:Vegetarisk kattmat?????????
« Svar #20 skrivet: 29 sep-06 kl 20:54 »
Hej.
är det nån som vet eller känner till nån som ger sin katt vegetariskt kost och mår katten bra av det?
Har haft häftiga diskusioner om den frågan på på en kattforum.. Alla,iaf 99procent var med på att katter ska ha kött och så är det bara!

Det är inte så att jag gett min katt vegetariskt kost men det skulle ju vara spännande att få höra alternativa åsikter ;D

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 29 sep-06 kl 21:25 »
suss82:
Jamen katter är köttätare!! Det ingår i deras natur att äta små djur som dom har dödat själva. En katt som går fritt ute kan knappast hindras från att jaga möss, fåglar och fladdermöss...
Sen är det en annan sak att katter ibland tycker om att äta vissa vegetariska grejer, men det ser jag bara som en "äta för nöjes skull"-grej, deras magar behöver fortfarande det animaliska proteinet.
Rovdjur har inte det valet som vi människor har, "ska jag döda för maten eller inte?", så därför tycker inte jag att vi bör påtvinga dom en mänsklig filosofi.

Dessutom, Linnie, räddar man nog inga djurliv genom att ge kissekatten vego-mat, eftersom katt- och hundmat görs av mestadels slaktavfall som inte används till mänsklig föda, så skulle inte våra husdjur slufsa i sej det skulle det gå till kadaverförbränning istället.

(Och även den mest övertygade vegan/vegetarian blir förmodligen glad när missen tar kål på musen som härjat i skafferiet...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #22 skrivet: 01 okt-06 kl 15:03 »
Om ni läser länken som infogats så säger den att man har tillsatt syntetiskt taurin i den vegetariska kattmaten så katten kommer inte att bli blind.
elliha.blogspot.com

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 01 okt-06 kl 19:28 »
Åh, så snällt av dom ::) ...men det sorgliga faktumet kvarstår; katter är köttätare, och ska inte ha vegetarisk mat. Att ge katter sån mat är lika absurt som när bönderna gav sina nötkreatur, som bevisligen är vegetarianer, kött-och benmjöl i fodret.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sia

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 02 okt-06 kl 20:23 »
Jag trodde poängen med att vara vegan var att man inte vill utnyttja djur för egen vinnings skull.
Det är ju faktiskt det man i mina ögon gör om man envisas med att inte ge det bästa till sin katt, dvs. finaste köttbaserade kattmaten av bästa kvalité!

Djurvän är man om man ser det bästa till djuren, och inte det bästa till sin ideologi.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

suss82

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 04 okt-06 kl 13:10 »
Jag trodde poängen med att vara vegan var att man inte vill utnyttja djur för egen vinnings skull.
Det är ju faktiskt det man i mina ögon gör om man envisas med att inte ge det bästa till sin katt, dvs. finaste köttbaserade kattmaten av bästa kvalité!

Djurvän är man om man ser det bästa till djuren, och inte det bästa till sin ideologi.

Hmm.. djurvän om man köper kött?? bidrar fortfarande till att djur slaktas när man köper kött "från bonden" det är fortfarande mord!
Jag tycker att alla har samma värde, när man ger katten kött så bara där så värderar man sin katts liv högre än alla andras djur och det är fel!

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #26 skrivet: 04 okt-06 kl 14:30 »

Hmm.. djurvän om man köper kött?? bidrar fortfarande till att djur slaktas när man köper kött "från bonden" det är fortfarande mord!
Jag tycker att alla har samma värde, när man ger katten kött så bara där så värderar man sin katts liv högre än alla andras djur och det är fel!

Då kanske man ska låta bli att ha katt eller hund om man är vegetarian eller vegan och inte kan tänka sig att låta djuren äta det de är gjorda för att äta.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 04 okt-06 kl 14:32 »
Köper man inte kött bidrar man till att varken djuret eller dess bröder, systrar, föräldrar, fastrar eller mostrar över huvud taget kommer att existera. Är man oändligt likgiltig till om kor, grisar etc existerar eller inte tycker man kanske att det är lika bra. I annat fall kan man fråga sig hur djuren hjälps av att hela arten utrotas.

suss82

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 04 okt-06 kl 14:41 »
Då kanske man ska låta bli att ha katt eller hund om man är vegetarian eller vegan och inte kan tänka sig att låta djuren äta det de är gjorda för att äta.
Jag säger bara att de som säger att det är mer humant eller bättre att köpa kött från bonden har fel! det är fortfarande mord!

Sia

• Dalarna
« Svar #29 skrivet: 04 okt-06 kl 21:41 »
Jag säger bara att de som säger att det är mer humant eller bättre att köpa kött från bonden har fel! det är fortfarande mord!

Frågan var väl vad som är mest humant för katten!
och jag är inte så sugen på att fånga fåglar och gnagare för att utfodra min katt nu på vintern (på sommaren gör hon det så bra själv, äter ytterst lite kattmat).

Summan av kardemumman är väl att det är bara hycklare som är veganer och kattägare på samma gång, om nu inte katten står för all sin utfodring själv, och då köper man ju ingen kattmat  ;D

Jag tycker inte att det finns så mycket mer att säga i den här disskussionen.........
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

naggen

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 06 okt-06 kl 09:01 »
Jag har nyfiket följt tråden.
Där har jag sett intressenta förhållningssätt och upprörda känslor.
Själv har jag bara reagerat på en sak:

ordet mord.
Jag inser att språk utvecklas/förändras och kanske rent av bör göra så, men, men...
Jag har för mig att mord är en juridisk term för att uppsåtligt ha ihjäl en människa.
Slakta ett djur = mord?
Nej, nej och åter nej.

suss82

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 08 okt-06 kl 20:44 »
Jag har nyfiket följt tråden.
Där har jag sett intressenta förhållningssätt och upprörda känslor.
Själv har jag bara reagerat på en sak: ordet mord.
Jag inser att språk utvecklas/förändras och kanske rent av bör göra så, men, men...
Jag har för mig att mord är en juridisk term för att uppsåtligt ha ihjäl en människa.
Slakta ett djur = mord?
Nej, nej och åter nej.

döda ett djur,levande varelse,bara för att djur inte har juridiska rättigheter än så betyder det inte att det inte är fel.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 08 okt-06 kl 21:08 »
döda ett djur,levande varelse,bara för att djur inte har juridiska rättigheter än så betyder det inte att det inte är fel.

Vad anser du skulle hända med djuren om det blev förbjudet att äta dem?

suss82

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 08 okt-06 kl 21:28 »
De skulle få leva för det första..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 08 okt-06 kl 21:32 »
De skulle få leva för det första..

Skulle de? Hur många grisar skulle det bli kvar om ingen åt dem?

Tingeling

• -
« Svar #35 skrivet: 08 okt-06 kl 21:33 »
Citera

Antalet djur skulle givetvis gå ner , men att låta en del stå för öppna landskap och jordförbättring (grisar) är väl bättre än att äta upp dem. Jag kan tänka mej några får som "klipper" min gräsmatta och som ger mej ull till varma kläder....mot att jag ger dom ett fritt liv och mycket kärlek.
Gun
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Sia

• Dalarna
« Svar #36 skrivet: 08 okt-06 kl 21:51 »
Att hålla djur för att hålla landskapet öppet är viktigt men tyvärr så är det inte möjligt i vissa delar av landet Pga. rovdjurstrycket.
Dom flesta fårägare vill inte ha får om dom riskerar att få dom rivna dagligen av rovdjur.
Som tur är så gäller det inte hela sverige, för det är ju vackert med öppna landskap!!

Lite Off Topic, jag vet, men den här tråden handlade ju om kattmat  ::)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 08 okt-06 kl 21:52 »
Antalet djur skulle gå ner till i storleksordningen noll. Det finns inte tillräckligt många som har råd, tid och intresse att ha ett dussin grisar bara för att gosa med dem. Slutresultatet är krympande population, tilltagande inavel och så småningom utdöende. Det gäller alla djur som är för stora att vara gosiga. Ett annat problem är att i takt med att djurhållningen minskar försvinner efterfrågan på foder och veterinärer, och när efterfrågan försvinner gör tillgången detsamma.

Sia

• Dalarna
« Svar #38 skrivet: 10 okt-06 kl 13:19 »
vad tråkigt  :(  jag som drömmer om att skaffa ett par gosegrisar (linderöd såklart!),  då skulle inte det gå då  :'(
Om det varken fanns grisar, foder eller veterinärer.

Fast det är väl det som är poängen med vegan-rörelsen  >:(

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #39 skrivet: 10 okt-06 kl 13:34 »

Nej det betyder inte att det "är fel".
Det betyder bara att du och en liten minoritet fått för er att det är fel.
Saken är bara den att det kostar ungefär lika många liv att ersätta grisen med veganskt protein. Så hur man än väljer att leva så kostar man liv. Veganens "syns-inte-finns-inte"-tankesätt är ganska roande ;).
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare
Helniel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser