Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på lättodlade grönsaker och kryddväxter  (läst 11298 gånger)

Saraelvira

• Västergötland
Tips på lättodlade grönsaker och kryddväxter
« skrivet: 17 jul-10 kl 20:28 »
Jag är nybörjare och vill odla matnyttigt, så jag undrar om ni har tips på väldigt lätta växter att odla som ger riklig skörd. Det ska alltså vara klart lätt att hålla dem vid liv, de ska gärna sprida sig som ogräs och de ska ge mig mycket att äta. En given växt för mig är mynta, som jag har hört är svår att misslyckas med, och som jag skulle använda i riklig mängd eftersom jag gillar myntathé. Finns det fler riktigt lätta växter? Snälla tipsa!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Tips på lättodlade grönsaker och kryddväxter
« Svar #1 skrivet: 17 jul-10 kl 20:41 »
Det finns många bra trådar under Forum - Odling - Grönsaker

Jag rekommenderar täckodling, det ger god skörd och minskar behovet av att rensa ogräs.

Bra grönsaker är tex jordärtskocka, rödbetor, mangold, ärtor och bönor, asiatiska bladgrönsaker, rädisor m fl.

De flesta kryddväxter är lättodlade. Prova gärna olika syror, de ligger lite mellan grönsaker och kryddor i användning. Spansk körvel är lättodlad och god. Timjan vill man gärna ha, om man inte bor där det är för kallt. Har man möjlighet att förvara svalt, i tex köllare eller kallväxthus så vill man gärna ha rosmarin.

Köp gärna några bra böcker, Lena Israelssons böcker om grönsaker är bra, om örter finns många böcker, inte alla lika bra. Om man läser på engelska är utbudet bättre. Man kan också hitta billiga böcker på antikvariat, där finns en del guldkorn. Det var en bättre kvalitet på böckerna förr tycker jag, nu produceras en del bra, men väldigt många dåliga, böcker om odling. Eftersom odling är lite inne säljs även böcker med väldigt lite substans, se upp för dem.

Jag tycker själv att jag skrivit många bra inlägg om odling, främst de som handlar om växelbruk, om täckodling och om specifika grönsaker. Lek lite med sökfunktionen här på forumet, så hittar du mycket information.

Lycka till, och ställ gärna mer specifika frågor efterhand som de dyker upp.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 17 jul-10 kl 20:52 »
Jag tycker att du skall odla sådan som du vill äta.

Egentligen finns det inget som är för svårt att odla. 
Det finns bra grundråd på de flesta påsarna och sedan kan man söka mer information på nätet.
Google är ett fantastiskt vertyg när det gäller att söka information
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 17 jul-10 kl 21:05 »
Det var ju det svaret jag borde ha skrivit, så rätt. Odla det som är gott. Men utmana gärna smaklökarna och prova något nytt varje år. Man blir lätt biten av odlandet, och vill odla ALLT!

Ett tips är att börja med det som är dyrt att köpa, man har ju oftast inte plats eller ork att starta upp hur stort som helst i början. Så strunta i potatis och vanliga morötter, det tar upp hela odlingsytan, och du får ändå inte så mycket som du äter.

Därför är ärtor och bönor bra, om man nu tycker om sådana. Sockerärtor, vaxbönor, bondbönor, blomsterbönor m fl är dyra att köpa, oftast inte särskilt fina eller färska och ofta transporterade långt. Väldigt lättodlade också, och om du sår snart hinner du få skörd i år trots att en stor del av sommaren gått.

Mangold och rödbetor är också dyra, utom precis under högsäsong, de är lättodlade och goda.

Det mest lönsamma är egentligen sallatsblad av olika slag, men om man har sniglar är det svårt att få bra resultat. Utan sniglar är de lättodlade, och de tål faktiskt ett ganska skuggigt läge, vilket gör att man kan utnyttja sådana delar av sin tomt.

Jag har även särskilda bäddar för perenna grönsaker och för bär. Sparris vill man gärna ha, men sniglarna åt mina småplantor, nästa gång ska jag odla dem i kruka tills de är större. Rabarber, vinbär, krusbär, hallon, amerikanska blåbär (vill stå i sur jord) m fl är trevliga och lättodlade.

Kryddor är också väldigt dyra i affären, och de hemodlade smakar dessutom mer. Jag odlar de fleråriga för sig, och de ett - tvååriga i de olika skiftena i trädgårdslandet. Dill, persilja, koriander, dansk körvel m fl finns alltså i grönsakslandet, fransk dragon, timjan, vinterkörvel mfl är placerade pland perennerna i väntan på att min örtagård blir färdigplanerad och uppgrävd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 jul-10 kl 21:31 »
Jag odlar gärna plocksallad, kryddor, tomat, gurka, chili, rabarber och så har jag hallon, krusbär och svarta och röda vinbär. Min sambo odlar gärna potatis...inga av dessa är svårodlade för vi är inga proffs direkt.

Lailalotta

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 17 jul-10 kl 22:05 »
Jag är en riktig amatör! Har bara haft kolonilott i två år. Det som jag själv tycker är fruktansvärt lätt och tacksamt att odla, det är squash. De växer snabbt som bara den, och varje planta ger så otroligt mycket skörd. Varje dag ser man hur det har växt. Jag har bara testat den klassiska gröna. Nästa år tänker jag prova lite andra sorter, finns någon som håller i flera månader efter att man plockat dem. En annan grej som jag satt för första gången, det är vitlök. Har dock inte skördat dem än, så jag kan inte helt säga resultatet. Men när man kollar på plantorna så skymtar man väldigt stora vitlökar, ska bli så roligt att smaka dem!! En planta som jag har hemma i fönstret är jag väldigt lycklig över, det är en paprikaplanta, har ganska liten kruka, men jag har gödslat ordentligt, så det växer ändå... Även om jag får vattna otroligt mycket och ofta! Det är inte långt ifrån att jag får skörda min egenodlade paprika! :)

Strunta i vad som är lätt eller svårt, odla det du vill ska växa, går det inte första gången så kanske det går andra gången. Man får misslyckas! Det är roligt att prova sig fram!

Saraelvira

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 jul-10 kl 13:26 »
Tusen tack för alla tips och jag tar gärna emot fler!  :) Jag vill gärna få ett bra resultat på mina första odlingar och bli lite uppmuntrad/ha lite verklig nytta av dem och jag vill gärna ha snabba resultat eftersom jag kanske inte kommer att fortsätta odla på samma ställe i flera år. Annars vore det givna för mig att satsa på buskar, för jag gillar nypon, hallon, björnbär etc och buskar verkar vara rätt enkelt att sköta jämfört med andra odlingar. Nu har jag beställt en uppsättning fröer och jag prioriterade att köpa sådant som med lite tur (och kanske täckning) skulle gå att odla året om, samt sådant som beskrevs som tåligt... Håller tummarna!

Irmelinis

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 jul-10 kl 15:44 »
Det är första året jag odlar på kolonilott, vi har två stycken.

Svårt att säga om det som växer bra är lättodlat, eller om vi bara hade lite tur, rätt jord, rätt väder osv..

Ärter tycker jag är väldigt lättodlat, både på friland och på min balkong. Bönorna har varit lite kinkigare, tror det beror på att våren och försommaren var för kall.

Jag har en gurk-planta i köksfönstret som växer med otrolig fart, det är roligt!

Alla mina paprikor och tomater har varit jättelätta att odla, men då började jag tidigt (mitten av mars).
Grönkålen är också mycket tacksam, den behöver inte mycket för att bli stor och fin! Likaså potatisen växer och frodas. Alla sorters sallad får vi stor skörd av, majrovorna och rödbetorna blev pyttesmå, men jag har ätit upp all blasten ialla fall.. så det kändes inte så hemskt att de inte växte när jag fick så mycket nyttiga blad :)

Betor, morot, squash och lök har inte gått så bra för mig i år, tyvärr.

fräsen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 jul-10 kl 16:37 »
slår ett slag för palsternackan oxå, den är ju så god och användningsbar! Dessutom verkar den inte drabbas av ohyra, inte ens mördarsniglarna har gett sig på den!

Annalinnea

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 28 sep-10 kl 23:13 »
Det som näst efter mynta är mest lättodlat och ger bäst utdelning måste väl ändå vara squash!!!???

odlar och äter, bygger och bor.

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #10 skrivet: 04 okt-10 kl 11:40 »
Det som näst efter mynta är mest lättodlat och ger bäst utdelning måste väl ändå vara squash!!!???

Jag slår också ett slag för squash om man vill ha mycket mat för lite insatts. Jag har haft seriösa problem att äta upp min squash från mina två plantor. Det har blivit inlagd, innbakad i bröd, stekt,  gratäng...nu är vi trötta på squash!  ;D
Malin

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 04 okt-10 kl 11:50 »
Libbstickan är lättodlad och har man bara libbsticka så har man varmakoppen i ett huj .

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 04 okt-10 kl 12:55 »
Vill bara varna för "lättodlade" grönsaker och kryddor. De är jättebra, men precis som med annan odling måste man ha viss kunskap för att inte få problem. Växter är ofta lättodlade för att de växer bra även vid dåliga förhållanden och mycket konkurrens. De sprider sig bra, antingen med frö eller med rötter.

Så odla gärna och mycket, men läs på lite innan plantering, så att du väljer rätt plats, och hanterar växten på rätt sätt.

Libbsticka, tex, är fantastisk, men blir stor, så den behöver gott om plats. Den växer cirkulärt utåt, dvs sprider inte sig invasivt med rötter, men blir med tiden väldigt stor. Och om man inte knipsar bort fröna så har man snart småplantor överallt.

Det bästa sättet att hålla sina ätliga lättodlade växter på plats är att skörda regelbundet, då sprider de sig inte för mycket, och man har god mat på ett enkelt sätt. Tiden man lägger ner på att skörda är samtidigt tiden som krävs för att hålla växten på plats.

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser