Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktlar ihop med kycklingar???  (läst 4206 gånger)

mina1982

• Värmland
Vaktlar ihop med kycklingar???
« skrivet: 17 jul-10 kl 13:58 »
Har nu kläckt kycklingar, och även samtidigt vaktlar... Kan jag fortsätta ha dom ihop i några veckor? vaktlarna ska ju ha mald mat och det har jag ju aldrig behövt till kycklingar,så nu till frågan, behöver jag mala till alla nu då? Har gett dom väl blöt kyckling start nu sen igår, och jag ser ju vaktlarna äter av det dom med, kommer det gå bra eller måste jag dela på dom
« Senast ändrad: 17 jul-10 kl 14:33 av mina1982 »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vaktlat ihop med kycklingar???
« Svar #1 skrivet: 17 jul-10 kl 14:08 »
Det är många som har vaktlar ihop med kycklingar, jag har gjort det flera gånger. Om man inte kläcker så många är det praktiskt att inte behöva ha många små burar med värme, själv har jag bara möjlighet att ha två burar med värme, eftersom jag har en värmelampa och en värmematta. Så just nu hat jag 3 vaktlar (dålig kläckning), 7 dvärgkochin och 5 myskankskorsningar ihop. Ankorna är några dagar yngre. Ska dela bort ankorna om en liten vecka, då de blir för stora, vaktlarna och kycklingarna får gå ihop tills de är typ 3 veckor, det är inga problem, vaktlar är tuffa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 jul-10 kl 14:16 »
vaktlarna blir ihjältrampade av kycklingarna...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 17 jul-10 kl 14:18 »
Inte då, jag har gjort så i flera omgångar nu, inte en enda ihjältrampad vaktel. Fast jag brukar lägga in dem i kläckaren samtidigt, så vaktlarna blir ju tre dagar äldre än kycklingarna. Vaktlarna är mycket snabbare än hönsen. Sen får det inte vara för trångt förstås.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 jul-10 kl 14:22 »
och jag har lagt i äggen så de kläckts samma dag... sist blev det 8 vaktlar och 45 kycklingar... vaktlarna var ihjältrampade inom ett dygn...
Fjäderfän och kaniner

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 17 jul-10 kl 14:25 »
ihjältrampade?  :o har kläckt så att vaktlarna och kycklingarna kläcks samma dag här med, många många gånger!, och har funkat kanonens. Har till och med haft vaktel kycklingar med brahma kycklingar, har aldrig haft några ihjältramade eller ovanliga dödsfall. Och maler maten till kycklingarna också, dom älskar det  ;D

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 17 jul-10 kl 14:26 »
Ja, men då beror det nog på det, dels att vaktlarna behöver någon dags försprång, dels att du har så många. Jag har sällan mer än 10-15 djur totalt i nykläcktaburen, då får alla gott om plats.

Har man så många som du är det ju lönt att ha fler burar och fler värmelampor.

mina1982

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 17 jul-10 kl 14:32 »
Ja ihjältrampade tror jag inte dom blir ,mina vaktlar är 3 dagar tidigare kläckta inte för att jag tror det spelar någon roll med tanke på storleks skillnaden  ::) men ser ut att gå bra det. tänkte mest på maten jag... tror ni det går bra med blöt kyckling start till dom små också?  Ser ju att dom äter det! men tänkte på kanske dom kan kvävas eller bli stopp i magen eller så?
 Det blev bara 2 vaktlar i hop med 12 kycklingar = 4 houdan 8 dv wyandotter
Wyandotterna är ju inte så stora som houdanerna ju....

Det är ju rätt stor skillnad hehe på kyckling och vakteln :o
« Senast ändrad: 17 jul-10 kl 14:36 av mina1982 »

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vaktlar ihop med kycklingar???
« Svar #8 skrivet: 17 jul-10 kl 14:37 »
Jag ger aldrig uppblött mat till några djur, framför allt inte på sommaren. Det är mycket större risk att maten blir dålig om man ger uppblött mat. Jag krossar i mortel de första dagarna, jag har ju inte så många djur. Annars kan man sila kycklingstarten så att man får det finaste att ge i början.

Fast om några bitar är stora är min erfarenhet att de bara ratar dem, så man får lite spill, de äter inte sådant som är för stort.

mina1982

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 17 jul-10 kl 14:38 »
Okej då får det bli mortlat nu då  ;D

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 jul-10 kl 14:43 »
jag har en kycklingbur byggd på en lastpall.. dryga kvadratmetern stor.. jag hade först gjort en liten nätbur som vaktlarna skulle vara i för att de är så mycket mindre.. vaktlarna sprang rakt genom maskorna 16x16mm så då byggde jag en ny bur av finare nät5x5mm men då tryckte de in huvudet i nätet och fastnade... så då släppte jag ihop dem med kycklingarna istället... sen låg de på sidan döda och nertrampade av övriga.. verkligen trist... den här gången blir det enbart vaktelkläckning...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 17 jul-10 kl 14:47 »
Jag har mina i ett gammalt akvarium, med värmematta för reptiler under och lysrörslampa över. Inget nät som de kan fastna i, men å andra sidan kan man inte hänga upp vattnet på väggen... Funderar på att byta ut en av glasskivorna i taket mot en träskiva, fär jag kan borra hål för att fästa en vattenanordning.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #12 skrivet: 17 jul-10 kl 15:12 »
Jag har också mina vaktlar med kycklingarna, både kineser och japaner och det har aldrig trampats ihjäl nån här heller. Ibland får de gå med ankor och gäss också och det går också bra utan några som helst problem. Så om dina vaktlar blir ihjältrampade så har du för trångt eller så är det nåt fel på vaktlarna så de dör av den orsaken.

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 17 jul-10 kl 15:16 »
Jag har också mina vaktlar med kycklingarna, både kineser och japaner och det har aldrig trampats ihjäl nån här heller. Ibland får de gå med ankor och gäss också och det går också bra utan några som helst problem. Så om dina vaktlar blir ihjältrampade så har du för trångt eller så är det nåt fel på vaktlarna så de dör av den orsaken.
:o låter helt otroligt... går de nykläckta ihop med gässlingar utan dödsfall???
Fjäderfän och kaniner

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 17 jul-10 kl 15:40 »

Japp  :D De första dagarna går det bra men sen får man dela dem.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #15 skrivet: 17 jul-10 kl 22:33 »
tänk dig en stor höna med en liten kyckling...............hönan trampar på den....står kvar..........kycklingen överlever...alltså är kycklingar tåliga, att ett par kycklingar skulle kunna trampa ihjäl vaktelkycklingar tror jag inte på men det kan vara som nettis säger att de kanske dog av en annan sak och sen blev trampade på.....?
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #16 skrivet: 17 jul-10 kl 23:02 »
Lägger också vaktel- och hönsägg i kläckaren samtidigt. Har ofta mina isär de första dagarna och sedan vaktlar och kycklingar tillsammans 3-4 veckor. Det fungerar prima.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 18 jul-10 kl 11:30 »
Har också mina vaktelkycklingar ihop med hönskycklingar. Visst dör det någon/några vaktelkyckling ibland under de första dygnen (dag 4 brukar vara krisdagen), men det gör det även fast jag INTE har de ihop med några hönskycklingar. Så då går jag efter att de som dör är helt enkelt inte livsdugliga individer.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #18 skrivet: 18 jul-10 kl 17:20 »
Precis, 4:e dan är den kritiska. Är de starka och överlever den sen brukar de överleva.

Problemet man får om man har dem med ankor och gäss är ju att man måste se till att alla får vatten utan att vaktlarna dränker sig och sen måste man ofta ha flera värmekällor så de kan dela sig lite. Men jag har kört så nån gång och då har det gått bra.

grimbart

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 02 aug-10 kl 12:21 »
inte ett enda dödsfall än och de första vaktlarna är 3dagar...totalt har jag 38st tillsammans...utan hönskycklingar den här gången... håller tummarna att alla klarar sig :D
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 1 användare
voocccie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser