Hej igen!
Fler frågor som dyker upp...
Ett problem för mig som nybörjare är att jag har så ont om utbyggda ramar. Nästa fundering är hur jag effektivast bygger ut mellanväggarna, hur många kan de klara av att bygga ut samtidigt som de hämtar in nektaren?Vänliga hälsningar Calle
Hej calle det är ung bin som svettas ut vaxet från körtlar på magen , eller var det ryggen ?
Se till att drottningen forsätter att lägga ägg , Detta kan du forsätta med efter draget har upphört i genom att stöd mata dem med 50% vatten 50%honung 1/2 liter åt gången med minst endags uppehåll
Vad är det som händer bierna upplever att nektar tillgången är god ut i naturen , drottningen forsätter att lägga egg = fler ung bin som bygger.
Man kan även se till att det är varmt i kupan såm underlättar för dem att producera vax = minska ner ventilationen
Se även till att de har alltid något att bygga ut. Dock är det ingen ide att smälla på 3 tom lådor med mellan väggar och tro att de orkar bygga ut dessa.
Bíerna ska sitta trångt så att de inte slöser energi på att värma upp tomutrymme.
När de hämtar in nektar är det ett kanon tillfälle att bygga ut vax.
mvh edward