Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Servitut för infiltration på min åker  (läst 17028 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Servitut för infiltration på min åker
« skrivet: 12 jul-10 kl 19:49 »
Grannen har blivit ålagd att fixa nytt avlopp inom 3 år. Han har en gammal stenkista ute på min åker, och nu undrar han om han får gräva ner en infiltrationsbädd där.

Det får han gärna göra, vi kommer bra överens och hjälps åt bra, men jag vill att vi sköter det hela snyggt.

Jag är iofs lite osäker på att marken duger. Rätt låg grundvatten-nivå och gammal sjöbotten med dålig infiltrationsförmåga. Men det får väl bli en provgrop för att kolla.

Om jag förstår rätt så innebär detta att ett avtals-servitut skall upprättas och registreras hos lantmäteriet.

Åkern används som ekologisk gräsvalls-odling nu, och sedan en lägre tid tillbaka. Men är fin stenfri åkermark annars. Om man anlägger en infiltrationsänläggning där så innebär det (tror jag) att man inte kan/bör köra med tunga maskiner över. Och att man inte bör plöja för att renovera vallen eller för att odla annat där.

Vad kan man använda den marken, där infiltrationen hamnar, till i framtiden? Det rör sig ju inte om så stor yta, men man vill ju undvika att infiltrationen förstörs. Så någon form av avgränsning/utmärkning/plantering kan ju vara lämplig.

Hur mycket skall man ta betalt för något sådant här? Jag vill inte skjörta upp han, men vara lite affärsmässig. Han tjänar sparar ju mycket på att slippa ha sluten tank med allt vad det innebär.

Skriver man bort marken för all framtid, eller kan man tidsbegränsa det hela? 25 år? Så länge infiltrationen fungerar utan att den behöver grävas om?

Någon som har erfarenhet av denna typ av avtal?
« Senast ändrad: 12 jul-10 kl 20:00 av sɹǝpuɐ »

_ingemar_

SV: Servitut för infiltration på min åker
« Svar #1 skrivet: 15 jul-10 kl 20:50 »
finns det möjlighet att dra infiltrationen i åkerkanten ? då kan du ju bruka den fullt ut

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 15 jul-10 kl 20:58 »
Om han redan har sitt avlopp ut där måste väll ett servitut redan finnas?   Passa på och koppla på dig med om du behöver  :) Kommunen brukar ju skicka ut papper......    de är ju liksom en "bygglov ansökning" om jag inte minns fel. Komunen kräver nytt avlopp och samtidigt måste man begära tillstånd ( i vår kommun) lite halv knasigt tycker jag .

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 jul-10 kl 07:08 »
Jag har samma problem här..en granne har sin gamla infiltration ut på en åkerlapp där jag nu tänker bygga ett hus..

De gamla infiltrationerna syns ju inte, och ligger djupt, så där har man ju kunnat bruka åkern obehindrat. Jag antar att det är samma hos dig?
De nya dom bygger nu är ju en massa luftningsrör och jox som sticker upp, så den biten blir ju obrukbar såvitt jag förstår.
Och i och med det så borde man ju ha en rätt skaplig ersättning.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #4 skrivet: 16 jul-10 kl 10:10 »
När grannens hus byggdes så var det på på samma fastighet som åkern tillhör. Sedan dess har det styckats av tomter och bytts ägare ett par gånger. Det finns inga servitut mellan oss. Hans trädgård går idag, med min välsignelse, ut "en liten bit" på min åker, och han har även sitt potatisland där ute.

Men han vill nog därför gärna ha ut infiltrationen en bra bit ut på åkern. Vi hjälps åt med en del grejer, fungerar rätt bra. Men det finns ju gränser...

Om det hade funnits servitut så kanske han bara hade kunnat "renovera" avloppet med hänvisning till servitutet?  :o Hm... kanske inte...

Jag själv har en fin godkänd infiltrationsanläggning ut på min egen åker, med luftningsrör och allt. Vid sidan av en stenmur. Bra grus under. Perfekt för infiltration. Det sluttar ner några meter från mitt mot ån, via grannen. Och jag har sedan en åker mellan grannen och ån. Bara någon enstaka meter högre än ån.

Luftningsrören sticker upp och blir ivägen, men sedan skall man visst inte köra med tunga maskiner ovanpå infiltrationsbädden. Det är tydligen inte bra att den blir packad?

Eftersom det handlar om gammal sjöbotten, och han ibland har problem med hög grundvattennivå, så tror jag att det skulle krävas en rätt stor och yttligt lagd infiltrationsbädd. Om det ens är möjligt att infiltrera "modernt" med någon reda där. Vår och höst händer det att hans avlopp rinner "baklänges" tillbaka från den befintliga stenkistan ute på åkern...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 jul-10 kl 10:29 »
Jag har samma problem här.. Hela byn har fått föreläggande om att byta ut avloppen och i.a.f. 6 fastigheter ligger vid min åkermark. Jag lutar åt att säga nej till alla för att lägga bäddarna på åkrarna, känns som om det försvinner allt för mkt mark om alla ska dra ut sina bäddar dit. Någon som vet om kommunen kan tvinga mig att godkänna att de drar ut sina bäddar i min åker?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #6 skrivet: 16 jul-10 kl 12:08 »
Jo, samma här. De flesta har en slamavskiljare och sedan ett bräddavlopp ner i ett dike. Som rinner rakt ner i ån.

Jag misstänker att jag kommer att bli uppvaktad av ytterligare två grannar, i samma ärende, vad det lider...

I ett fall så skulle jag kunna tänka mig byte av mark. Så det behöver ju inte bara vara negativt.

Du kan ju be grannarna bilda en samfällighet och ha dem att köpa den berörda marken av dig, och sedan sälja motsvarande areal från någon annan angränsade fastighet? Alla blir glada och nöjda.
« Senast ändrad: 16 jul-10 kl 12:11 av sɹǝpuɐ »

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #7 skrivet: 28 jul-10 kl 00:19 »
Har varit ute och tittat med grannen. Det verkar som att vi kan lägga infiltrationen så att den hamnar i ett hörn av åkern, längs med ena kanten. Då märks det inte lika mycket. Och så att det hela börjar på hans sida om gränsen. Lite taskigt för honom, för det innebär att det behövs en pump. Taskigt vid elavbrott. Men det skall till provgrävning och sedan är det ju en väg och ett dike vid den kanten, så jag vet inte om det godkänns.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 28 jul-10 kl 02:21 »
Jag har samma problem här.. Hela byn har fått föreläggande om att byta ut avloppen och i.a.f. 6 fastigheter ligger vid min åkermark. Jag lutar åt att säga nej till alla för att lägga bäddarna på åkrarna, känns som om det försvinner allt för mkt mark om alla ska dra ut sina bäddar dit. Någon som vet om kommunen kan tvinga mig att godkänna att de drar ut sina bäddar i min åker?

Ja, det kan de, men o andra sidan kan du tvinga dem att samordna sin infiltration. Och köper de tillsammans ett minitreningsverk så blir det kanske 50m2 i infiltrering.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #9 skrivet: 28 jul-10 kl 14:40 »
Ja, det kan de, men o andra sidan kan du tvinga dem att samordna sin infiltration. Och köper de tillsammans ett minitreningsverk så blir det kanske 50m2 i infiltrering.

Sedan antar jag att man kan tvinga dem att betala för det? Finns det någon prislista över vad som kan vara skäligt, eller är det bara att ta så mycket betalt att det blir billigare med sluten tank?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 28 jul-10 kl 18:18 »
Sedan antar jag att man kan tvinga dem att betala för det? Finns det någon prislista över vad som kan vara skäligt, eller är det bara att ta så mycket betalt att det blir billigare med sluten tank?

Intrångsersättningen brukar lantmäteriet betala när de upprättar servitutet. Om man inte använder inskrivningsservitut.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

nordtravare

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 02 sep-10 kl 09:09 »
En infiltration på åkern ,det går inte att odla som förut plöjer du när det är riktigt surt kanske den blir förstörd ,du blir ersättningsskyldig .Efter en sådan instalation är det inte säkert att det går att odla utan mycket stenplock. Det går ju inte att täckdika hur som helst.Jag har mkt svårt att tro att det går att göra med tvång.Mitt enda råd sälj . det är tomtmark du säljer ,med ett infiltrationservitut kan du ju inte sälja en tomt vilket innebär att markvärdet är det. det finns ingen anledning att sponsra andras installationer .

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #12 skrivet: 04 sep-10 kl 08:36 »
Låter som ett bra råd, nordtravare.

Nu visade det sig att det hände saker i rask takt. Det dök upp en grävskopa som gjorde ett provhål på min mark. Det kom rör och ny trekammarbrunn. Plötsligt var allt klart en dag när jag kom hem från jobbet.

Inga ritningar. Inget avtalsservitut. Ingen ekonomisk uppgörelse.Jag hade muntligt sagt att det är OK, men att vi först skulle upprätta ett avtalsservitut och få det registrerat på lantmäteriet, för att slippa tjafs och otrevligheter.

Iofs så blev intrånget mindre än vad som jag trodde från början. Men intrång blev det. Och jag kan komma att förlora vad jag ansåg vara en god granne. <suck>
« Senast ändrad: 04 sep-10 kl 08:39 av sɹǝpuɐ »

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #13 skrivet: 05 sep-10 kl 14:07 »
Man måste ordna ett nytt servitut för en ny anläggning.
Om inte det görs kan den ev nya ägaren av fastigheten (vid försäljning av fastighet/mark) kräva att anläggningen skall bort.

Tidigare servitut gäller endast den gamla anläggningen.

För att kolla om marken duger får man ta jordprov.
Prata med Miljökontoret.

Lycka till
Mona
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

Leontina

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 05 sep-10 kl 14:46 »
Min pappa har ett servitut för avloppsbrunn på en åker tillhörande Uppsala akademi. För ett tag sedan blev han ålagd att göra om till en trekammarbrunn. Det skulle i hans fall kunna göras mycket enkelt i anslutning till den gamla brunnen och ta upp ungefär en kvm till av åkerkanten. Det var inga problem för grannen/bonden som arrenderar åkern men efter att ha pratat med folket i Uppsala bestämde han sig för att göra en helt ny anläggning på sin egen mark. Dom ville nämligen ha 20 000kr för ett nytt servitut på den sista kvm!  >:D

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 05 sep-10 kl 16:38 »
Det är ju också möjligt att man bygger en gemensam anläggning, det ska några grannar med trånga tomter göra här.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #16 skrivet: 06 sep-10 kl 08:13 »
Ja , men för att vara riktigt säker hör med lantmäteriet.

Vi har en granne som har gammalt servitut på vår mark.
Och vill dom göra en ny anläggning måste ett nytt servitut ordnas i samråd med oss/markägarna. Det är inte givet att det blir något nytt servitut.
I första hand bör man lägga den på egna marken/tomten.
Och  att  ordna ett nytt servitut medför en del kostnader.
Mona
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser