Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är drottningen i en svärm parad?  (läst 3764 gånger)

Lemmon

• Bohuslän
Är drottningen i en svärm parad?
« skrivet: 10 jul-10 kl 14:28 »
Fångade in en svärm för ett par dagar sedan.
Är en svärmande drottning alltid parad innan hon ger sig iväg, eller skall man vänta med att vingklippa henne tills man hittar ägg?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Är drottningen i en svärm parad?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-10 kl 14:30 »
Det är alltid gammeldrottningen som drar iväg, alltså är hon parad men nedbantad för att kunna flyga med.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 10 jul-10 kl 14:35 »
Ånej, nog för att jag är nybörjare, men förra året svärmade ett av grannens samhällen med fyra svärmar. Vet man att det är första svärmen, då är det gammeldrottningen som dragit iväg med en svärm. Då kan man vingklippa och märka henne, om man kan hitta henne. Hon är så nerbantad, att det är svårt att skilja henne från en arbetare.

Är man inte helt säker på att det är en förstasvärm, då ska man vänta tills att man ser ägg innan man vingklipper och märker.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 jul-10 kl 14:37 »
Man ser på svärmens storlek om det är en riktig svärm eller en skvätt bin på rymmen, det sistnämnda är ingen svärm att lägga ner tid på.
Så har man svärmat 4 ggr så hade jag lagt ner det projektet.

Jano

• Halland
« Svar #4 skrivet: 10 jul-10 kl 15:12 »