Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är drottningen i en svärm parad?  (läst 3764 gånger)

Lemmon

• Bohuslän
Är drottningen i en svärm parad?
« skrivet: 10 jul-10 kl 14:28 »
Fångade in en svärm för ett par dagar sedan.
Är en svärmande drottning alltid parad innan hon ger sig iväg, eller skall man vänta med att vingklippa henne tills man hittar ägg?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Är drottningen i en svärm parad?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-10 kl 14:30 »
Det är alltid gammeldrottningen som drar iväg, alltså är hon parad men nedbantad för att kunna flyga med.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 10 jul-10 kl 14:35 »
Ånej, nog för att jag är nybörjare, men förra året svärmade ett av grannens samhällen med fyra svärmar. Vet man att det är första svärmen, då är det gammeldrottningen som dragit iväg med en svärm. Då kan man vingklippa och märka henne, om man kan hitta henne. Hon är så nerbantad, att det är svårt att skilja henne från en arbetare.

Är man inte helt säker på att det är en förstasvärm, då ska man vänta tills att man ser ägg innan man vingklipper och märker.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 jul-10 kl 14:37 »
Man ser på svärmens storlek om det är en riktig svärm eller en skvätt bin på rymmen, det sistnämnda är ingen svärm att lägga ner tid på.
Så har man svärmat 4 ggr så hade jag lagt ner det projektet.

Jano

• Halland
« Svar #4 skrivet: 10 jul-10 kl 15:12 »
 Ett bra biår som i år kan en andrasvärm vara lika stor som en första svärm, och den drottningen är inte parad, så generellt bör man vänta med vingklippning tills det finns ägg i det blivande samhället.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 jul-10 kl 16:09 »
Borde man inte lägga ner mera krut på att förstå varför bina svärmar tills kupan är tom? Något är ju fundamentalt fel.
Jag trodde vi odlade bin och tog hand om honungen och att det var drivkraften i stället för att samla/ha bin som inte gör någon nytta.

Jano

• Halland
« Svar #6 skrivet: 10 jul-10 kl 16:23 »
Borde man inte lägga ner mera krut på att förstå varför bina svärmar tills kupan är tom? Något är ju fundamentalt fel.
Jag trodde vi odlade bin och tog hand om honungen och att det var drivkraften i stället för att samla/ha bin som inte gör någon nytta.

Nu är det så att det finns bin som svärmar från bigårdar runtomkring som inte man själv kan påverka. Den insats som kan göras är att ta hand om dem och den honung de producerar. Det tycker jag ligger på alla biodlares ansvar.

Lemmon

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 10 jul-10 kl 21:35 »
Jag förmodar att det är en andrasvärm, eftersom drottningen ej var märkt. Men det kan jag ju inte vara säker på.
Svärmen var bra stor, fyllde nästan en LN-låda.
Jag väntar nog tills jag hittar ägg innan jag klipper henne.
Tyckte bara det låter lite konstigt att en oparad drottning skulle dra iväg med en svärm, även om det skulle vara en andra eller tredjesvärm. Om hon omkommer under parningen, så är ju hela samhället rökt.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 10 jul-10 kl 21:41 »
Det händer att hon omkommer innan hon kommer tillbaka parad, men det är aldrig två drottningar i samma kupa. Antingen sker ett tyst byte, eller så svärmar den gamla drottningen, och ev en eller flera nykläckta. Så har jag fått lära mig i alla fall.

Så i naturen bildas alltid nya samhällen kring en nykläckt oparad drottning, och en del av de samhällena dör, men det är så det fungerar. När de bor i våra kupor kan vi ju rädda dem genom att tillsätta en ny drottning, eller nya ramar med ägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Curt

« Svar #9 skrivet: 10 jul-10 kl 22:50 »
Det händer att hon omkommer innan hon kommer tillbaka parad, men det är aldrig två drottningar i samma kupa. .
Jodå, vid stilla byte är det ofta så att det är två drottningar i samhället.

Curt

« Svar #10 skrivet: 10 jul-10 kl 22:59 »
Man ser på svärmens storlek om det är en riktig svärm eller en skvätt bin på rymmen, det sistnämnda är ingen svärm att lägga ner tid på.
Så har man svärmat 4 ggr så hade jag lagt ner det projektet.
Svärmens storlek har inget att göra med om det är en första eller andra svärm. Det handlar om ursprungets storlek. Man lär så länge man har elever som skolläraren sa.

wictor

« Svar #11 skrivet: 10 jul-10 kl 23:40 »
Först några rader till Sten-Åke: Ibland är du alltför tvärsäker, och det är inte en god egenskap. Framför allt inte vad gäller binas svärmlystnad, där har du i dina ovanstående inlägg visat din brist på kunskap - tillsammans med din tvärsäkerhet. Ödmjukhet är något annat, det borde vi lite till mans sträva efter att uppöva, även jag...

Sen om svärmar....

Den första svärmen som går har ju med sig den gamla drottningen, nedbantad och flygduglig.
Den andra svärmen har med sig en oparad ungdrottning. Denna svärm kan vara lika stor eller till och med större än första svärmen.
Det kan gå en tredje svärm, den kan vara minst lika stor som de två första.

Och för att förtydliga detta kan jag berätta en liten historia som inte är äldre än idag. Jag hade ett fint samhälle med en renparad drottning, hon kom från en av öarna i hanöbukten. Borde vara svärmtrög och något att avla efter. Hon svärmade häromveckan, innan jag hann få på mig kläderna hade svärmen dragit iväg och så var den drottningen försvunnen.
Idag svärmade detta samhälle en gång till, en stor stor svärm. Som jag tog in, enkelt och nu sitter den i jordkällaren till i morgon kväll. Det borde nog vara nog  om detta.Men vad händer under eftermiddagen? Ytterligare en svärm från detta härliga samhälle, minst lika stor men ytterligare en gång så stack svämen direkt och inga möjligheter att ta in den.
Och detta samhälle har suttit på en Dadant och 7 stycken 3/4 Langstroth utan spärrgaller.

Så vad säga, Sten-Åke? Vi bir aldrig fullärda, bina gör som de vill...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 jul-10 kl 10:54 »
Men om nu första svärmen är halva bimassan, och nästa är lika stor som ni påstår. Då är det lixom inte mycket kvar att hurra för?
Det finns ingen här som tar vara på någonting sådant, även om det är brist på bin. En svärm nu känns som ett stort fel någonstans.
Tvärsäker! Ibland är det bättre att fatta en konkret beslut än att hålla på att hatta och ägna tid åt något som sällan blir något.
Det kan faktiskt vara så att om ett samhälle svärmar gång på gång så beror det mera på hälsotillståndet i kupan och omgivningen eller att biodlaren står med instruktionsboken i en handen.
En sådan skvätt elände vill i alla fall jag inte ha i mina bigårdar. Kan bara önska den som försöker lycka till!
Det normala svärmtillsåndet är faktiskt att t ex halva styrkan drar med en gammal parad drottning.
Resten är till för dom som vill lägga ner hur mycket tid som helst och ta risker, något som i alla fall jag inte ägnar mig åt.
Då gör jag hellre avläggare och slipper problemen. Att sedan kalla upphittad svärmfångst för "kunskap" är upprörande!!
Kunskapen ligger i att sköta bina så att de inte svärmar. Ett svärmande samhälle är ett förlorat samhälle utifrån alla tänkbara aspekter.
« Senast ändrad: 11 jul-10 kl 10:57 av Sten-Åke Lindell »

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 11 jul-10 kl 11:00 »
Om det är mitt samhälle som svärmar, då är det en förlust för mig, oavsett om jag lyckas fånga svärmen eller inte. Om det är någon annans bi som svärmar, och jag fångar svärmen, då är det en vinst för mig. Det är ju lätt att byta ut drottningen om hon visar sig vara svärmvillig, utan att jag får någon produktionsförlust pga det. Gör jag däremot avläggare från mina egna samhällen, eller om något av dem svärmar, då får jag ju en produktionsförlust.

Och det kan ju hända att den infångade svärmen inte alls är särskilt svärmbenägen, utan bara varit illa skött.

Lemmon

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 11 jul-10 kl 15:35 »
Då gör jag hellre avläggare och slipper problemen. Att sedan kalla upphittad svärmfångst för "kunskap" är upprörande!!
Kunskapen ligger i att sköta bina så att de inte svärmar.
Nu verkar ju inte alla sitta inne med de enorma kunskaperna inom biodling som Du gör.
Här på västkusten så har det svärmat för många duktiga biodlare.
Inte bara för nybörjare som mig.
Jag hade gjort två avläggare på samhället som svärmade, så det är inte alltid som det hjälper heller.

Lite tråkigt att Du med jämna mellanrum i stort sett idiotförklarar folk som diskuterar på ett forum.

ptakaplay

« Svar #15 skrivet: 11 jul-10 kl 17:52 »
man kan använda en liten andra eller tredje svärm att förstärka ett svagt samhälle sila bort drottningen eller drottningarna det kan vara fler jag har hittat 4 st i en tredjesvärm och släpp in dom i det svaga samhället. svärmbin är välkomna överallt och då blirdu av med dom svärmtokiga drottningarna

ersam

• -
« Svar #16 skrivet: 11 jul-10 kl 21:07 »
Om (den oparade) drottningen dör i en andra (eller tredje) svärm under parningen. Flyger inte bina tillbaka då till ursprungliga platsen?  ???

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #17 skrivet: 11 jul-10 kl 22:33 »
Klart det finns ett värde även i småsvärmarna!
jag har tagit ett par små, slog ihop dem till ett förhoppningsvis övervintringsbart samhälle! annars får dom dela låda med något mindre samhälle till vintern  :)
De är duktiga på att bygga har jag märkt! jag har låtit dom bygga ut mellanväggar!

Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 jul-10 kl 11:53 »
Nu verkar ju inte alla sitta inne med de enorma kunskaperna inom biodling som Du gör.
Här på västkusten så har det svärmat för många duktiga biodlare.
Inte bara för nybörjare som mig.
Jag hade gjort två avläggare på samhället som svärmade, så det är inte alltid som det hjälper heller.

Lite tråkigt att Du med jämna mellanrum i stort sett idiotförklarar folk som diskuterar på ett forum.

Du får ha din åsikt och uttrycka den, bara jag får ha min.
Att ha samlat samhällen och fått ihop många samhällen så är det för mig en risk att att göra något sådan som pga smittorisk mm kan spoliera delar av mitt arbete.
Då är en liten svärm inte värt något, men en fin avläggare hur mycket som helst.

Lemmon

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 12 jul-10 kl 16:57 »
Att ha samlat samhällen och fått ihop många samhällen så är det för mig en risk att att göra något sådan som pga smittorisk mm kan spoliera delar av mitt arbete.
Då är en liten svärm inte värt något, men en fin avläggare hur mycket som helst.
Att ta tillvara på en svärm från sin egen bigård är väl mindre smittorisk, än att annonsera och köpa samhällen och avläggare från andra och transportera runt kors och tvärs.
Är svärmen smittad med någon sjukdom, så lär jag ju redan ha den i kupan som svärmen gick ifrån.

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 2 användare (1 dolda)
Znurre

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser