Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gotlandsfår?  (läst 2061 gånger)

freeky

• Gäst
Gotlandsfår?
« skrivet: 09 jul-10 kl 18:33 »
Ni som har gotlandsfår, upplever ni att dom är svåra att få tama, svåra tt behandla när dom blir sjuka, är stökiga i allmänhet?Vad har ni för erfarenhet av gotlandsfår?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Gotlandsfår?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-10 kl 19:12 »
Mina upplevelser är att de är lugna, har lätta lammningar och är bra mammor. Mina tamaste tackor är gotlänningar men alla blir inte lika tama. Ledartackan hos oss är en gotlandstacka och hon kommer när jag ropar.... :-*

Inte alls stökiga, det är nog det sista ord jag skulle tänka på.... :) Lite svåra att hålla inne om de väl kommit på att gräset är grönare på andra sidan stängslet, så det gäller att ha bra stängsel från början o inte slarva...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Lia-Ia

« Svar #2 skrivet: 09 jul-10 kl 19:51 »
Instämmer med Mille, de är otroligt sociala, på gränsen till överdrivet. Det är också deras lamm som klättrar på en när man kommer ut i hagen och bånglar på en när man inte ger dom tillräckligt med uppmärksamhet.

Har du hört någonstans att de skulle vara osociala?

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 jul-10 kl 21:01 »
Vi har gotlandsfår men för några år sedan bestämde vi oss för att blanda in Leicester... och vilken skillnad. Våra gotlänningar är tama, trygga och kelsjuka medans Leicesterna är alldeles hysteriska och blir alldeles sjövilda vid all hantering. Näe, vi ska återgå till Gotlandfår

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 09 jul-10 kl 22:05 »
Vi har gotlandsfår men för några år sedan bestämde vi oss för att blanda in Leicester... och vilken skillnad. Våra gotlänningar är tama, trygga och kelsjuka medans Leicesterna är alldeles hysteriska och blir alldeles sjövilda vid all hantering. Näe, vi ska återgå till Gotlandfår
Ojdå, vi som håller på med samma sak just nu.... Vi kommer dock att ha kvar renrasiga gotlandsfår och mest blanda in Leicester i blandrasgruppen för att få bättre päls. Vår Leicesterbagge är jättelugn o fin och än så länge har jag inte märkt nåt på korsningslammen.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 10 jul-10 kl 16:01 »
Vi har gotlandsfår men för några år sedan bestämde vi oss för att blanda in Leicester... och vilken skillnad. Våra gotlänningar är tama, trygga och kelsjuka medans Leicesterna är alldeles hysteriska och blir alldeles sjövilda vid all hantering.

Ni måste ha köpt en särdeles dålig bagge..
Leicester kan vara lite försiktiga som ungtackor men sen är det coola får.
Men hysteriska o sjövilda ??? nee....
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ninna b

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 jul-10 kl 21:04 »
Baggen och en tacka är kavlugna men resten av gänget, både unga som gamla , är helt klart mycket mer stirriga än vad Gotlänningarna är.
Så är det hos oss iaf

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 jul-10 kl 13:27 »
Generellt sett anses Gotlandsfåren vara lugna och förståndiga djur.
När man jämför att valla (använda vallhund) på olika fårraser så anses Gotlandsfåren ha ett lugnare temprament, också.
Sen finns det individuella skillnader.

Jag har inte märkt att Leicesterkorsningarna skulle vara annorlunda  ??? Det har inte mina varit.
Finull tycker jag har utmärkt sig som extrema virrpannor, däremot :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #8 skrivet: 13 jul-10 kl 07:34 »
Citera
Bara när de har lamm, eftersom de inte kan räkna längre än till två :o

freeky

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 jul-10 kl 08:17 »
Bara när de har lamm, eftersom de inte kan räkna längre än till två :o

;D ;D ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 13 jul-10 kl 09:42 »

Kan det vara deras bristande räkneförmåga som gör de så osäkra i livet?? ;D ;D ;D
Rent allmänt menar jag... Det är ju inte bara när de har lamm som de framstår som ointelligenta, lättskrämda och totalt vilse i världen ;D
Kanske de alltid känner sig som ett lovligt villebråd på grund av sin bristande räkneförmåga (eller inte kan hålla ordning på alla lamm...)? ::) ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser