Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om jägarexamen  (läst 4529 gånger)

Helle-Mari

• -
Frågor om jägarexamen
« skrivet: 09 jul-10 kl 18:03 »
Jag har klarat hagel och teoriprov så nu får jag köpa hagelbössa om jag vill. Håller nu på med praktiska provet på högvilt, älgbanan.
Nu till frågan om jag skiter i att ta älgbanan nu kan jag då göra det senare eller finns det nån tidsgräns på detta? Nån som vet? :-\

Skogsnatt

• Gäst
SV: Frågor om jägarexamen
« Svar #1 skrivet: 09 jul-10 kl 21:08 »
Med de regler som gäller nu, så kan du göra delar av jägarexamen nu och resten senare. De prov du klarat av gäller på livstid och det är bara att fylla på sen

lillfarmarn

• Småland
« Svar #2 skrivet: 09 jul-10 kl 21:59 »
Ta du och gör älgbaneprovet så du är klar med det till hösten, finns ingen anledning att vänta.. träna med .22a på 50m bana (mkt billigare) och älgen går lättare, inte för att det är särskilt svårt men jag tror att många tänker sig att det är svårare än det egentligen är.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 09 jul-10 kl 23:54 »
Jag tycker inte heller att du ska vänta med högviltsprovet. Bara att testa, det var inte så svårt som man kan tro... ;)
Kör hårt bara!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 jul-10 kl 09:06 »
vänta inte... då blir det aldrig gjort... kör hårt!!! ;D
Fjäderfän och kaniner

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 10 jul-10 kl 10:03 »
Jag säger samma sak :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Helle-Mari

• -
« Svar #6 skrivet: 10 jul-10 kl 17:51 »
Ja det är väl kanske bäst att harva på med detta. Men det gick pissdåligt sist jag var på älgbanan.......sista löpande åt höger går fasen inte att få in.
Tack för tipset med 22a......det blir dyrt med älgbana annars.

lillfarmarn

• Småland
« Svar #7 skrivet: 10 jul-10 kl 23:47 »
har ni någon instruktör eller skicks ni in i "båset" i turordning?  skyttet är eg inte ssvårt men man måste ha några små grundkunskaper..  ett vanlig fel brukar jag ser är stansen, man ställer sig och lägger an med siktet på den stillastående älgen, ist för att lägga an där man tänkt sig skjuta den löpande, ett annat vanligt fel (i kombination med det första) är att man har för bråttom med nästa löp, ta ner och vila bössan mot bänken, andas lite ta ett par sekunder att samla dig och börja nästa löp ledig och avslappnad. flytta dock inte fötterna när du har rätt stans. och om ni har elektronisk markering... strunta i att titta på skärmen.. det är nog den största distraktionen,  en annan sak ,, fullfölj skottet,slit inte bössan från axeln när skottet gått  utan håll kvar siktet på målet, lättare att se vad man gör "fel" (gäller mest löpet såklart)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 11 jul-10 kl 00:06 »
Precis, sikta så du står skönt och det känns bra där den löpande älgen kommer att vara när du skjuter. Sen vrider du tillbaka och skjuter "obekvämt" på den stillastående. Ett stillastående skott sätter du även om du inte står helt perfekt. ;) Det var det våra instruktörer sa var allra viktigast när det gällde att skjuta på dom löpande, och det funkade för oss. ;) Och sen detta att följa med älgen med siktet även efter du klämt av skottet. Oxå viktigt.  :)

/Sara

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 jul-10 kl 05:12 »
Precis, sikta så du står skönt och det känns bra där den löpande älgen kommer att vara när du skjuter. Sen vrider du tillbaka och skjuter "obekvämt" på den stillastående. Ett stillastående skott sätter du även om du inte står helt perfekt. ;) Det var det våra instruktörer sa var allra viktigast när det gällde att skjuta på dom löpande, och det funkade för oss. ;) Och sen detta att följa med älgen med siktet även efter du klämt av skottet. Oxå viktigt.  :)

/Sara
Är du högerskytt så är jag nästan säker på att du står fel. Det är det vanliga när man inte lyckas med sista skottet. Det är det hållet man är minst rörlig, som höger skytt. Följ Saras råd, så tror jag att det kommer att gå mycket bättre.

Helle-Mari

• -
« Svar #10 skrivet: 06 aug-10 kl 14:40 »
Tack för alla tips!! :-* :-*

Igår klarade jag älgbanan....tjoohooo nu har jag jägarexamen.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 06 aug-10 kl 19:35 »

Va roligt! Grattis!!!  :D

/Sara

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 aug-10 kl 20:01 »

Utmärkt. GRATTIS

eremit

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 aug-10 kl 20:32 »

Kan Ni skjuta björn och varg och vildsvin oxå?

grimbart

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 06 aug-10 kl 21:20 »

Kan Ni skjuta björn och varg och vildsvin oxå?
samtliga arter får skjutas med klass 1.. älgbanan är för att få licens på klass 1 vapen..
jag vet inte säkert men tror man ska gå(eller om det bara rekommenderas)en specialkurs för björn...
vargjakt ingen aning? vildsvin fritt fram året om förutom sugga med kultingar...
har inget av viltet inpå husknuten direkt...
Fjäderfän och kaniner

eremit

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 aug-10 kl 21:31 »

Finns det någon övre åldersgråns för jägarexamen?

grimbart

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 06 aug-10 kl 21:38 »

Finns det någon övre åldersgråns för jägarexamen?
nej.. men jaktkamrater,psykologer,doktorer,poliser mm kan bedöma en som olämplig pga psykisk sjukdom,synfel,demens,alkolism,depression mm
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 4 användare (1 dolda)
Hans Hultén, cejjun, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser