Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bladlössinvasion  (läst 4977 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Bladlössinvasion
« skrivet: 07 jul-10 kl 14:53 »
I år har vi helt galet mycket bladlöss, jag har aldrig varit med om något liknande. De är överallt, på krukväxterna inne, rosorna, malörten mm mm. Och i växthuset, och där är det ju min mat de förstör!  >:(

Jag har provat lite allt möjligt, jag klämmer ihjäl, spolar med hård vattenstråle, har sprutat med såpavatten och även en ekologisk spray, men ingenting fungerar? Det är mängder med löss redan nästa dag...

Vad ska jag ta mig till...?!? Jag vill ha mina paprikor, auberginner och gurkor (och för all del mina blommor också, men det är mindre viktigt) i fred!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

tench

• -
    • Solrot
SV: Bladlössinvasion
« Svar #1 skrivet: 08 jul-10 kl 13:12 »
Hur mår växterna i övrigt? Bladlöss kan ta över ifall växterna är stressade. I synnerhet ifall de är underbevattnade.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 08 jul-10 kl 13:19 »
Det ÄR extremt mycket bladlöss i år, har blivit ett stort problem inom lantbruket också. Tyvärr har jag inget supertips att komma med.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Skogstant

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 08 jul-10 kl 13:57 »
på de växter du INTE ska äta. kan du använda tobak som bekämpningsmedel. jag får en rökares fimpar, lägger i en burk med lock, fyller på med vatten och låter det stå ett par dagar. detta är sedan mycket giftigt och effektivt att utrota bladlöss med. jag vattnar lite i jorden så dör de allihop, medans växten inte påverkas.

Men detta går naturligtvis inte att använda på eller i närheten av grönsaker, då människor dör lika lätt av nikotinförgiftning....

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 08 jul-10 kl 19:40 »
 Det är dessvärre främst de ätliga växterna jag är rädd om, och det begränsar ju en hel del.

I övrigt mår växterna jättebra, eller ja, de som är hårdast angripna mådde iaf innan angreppen jättebra. Nu ser en del blad rätt lite trista ut, men växterna blommar och sätter frukt ändå än så länge. Inget brist på vare sig vatten, ljus eller näring, utan plantorna har varit i osedvanligt gott skick här i år...

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #5 skrivet: 08 jul-10 kl 22:22 »
jag vet att det inte jag skriver inte underlättar för er som har mycket löss men jag har inte sett en lusadjävel i år. Tom bondbönorna är lusfria. Tycker det är speciellt märkligt då det är väldigt torrt. har väl tur helt enkelt.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #6 skrivet: 08 jul-10 kl 23:42 »
på de växter du INTE ska äta. kan du använda tobak som bekämpningsmedel. jag får en rökares fimpar, lägger i en burk med lock, fyller på med vatten och låter det stå ett par dagar. detta är sedan mycket giftigt och effektivt att utrota bladlöss med. jag vattnar lite i jorden så dör de allihop, medans växten inte påverkas.

Men detta går naturligtvis inte att använda på eller i närheten av grönsaker, då människor dör lika lätt av nikotinförgiftning....

En tanke..

Odla lite bondtobak (N. rustica) istället. En tobaksart med höga halter nikotin. Du behöver nog inte mycket. Med tanke på alla tillsatser som stoppas i cigaretter känns det tryggare med enbart Nikotin som farligaste komponent.
Här sammanfattas en lista från 1994:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_additives_in_cigarettes

..vilken vittnar om att man har ganska dålig kontroll över vad man egentligen sprutar på sina plantor.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 2 användare
ärt, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser