Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hästallergi!!!  (läst 7031 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
hästallergi!!!
« skrivet: 10 feb-04 kl 20:24 »
hej
jag undrar om någon kan ge mig lite råd. Det är nämligen så att min man är allergisk mot hästar, hans ögon kliar och rinner så fort han känner hästlukt....... och jag tänkte att han kanske tål någon av de där lockiga hästarna bättre??? jag skulle så gärna vilja ha en häst att arbeta med......

Men då är frågan; kan de användas till jordbruksarbete, kostar de en förmögenhet att införskaffa och utfodra och går de alls att få tag på? ???

Finns det någon av er som har lyckats lösa liknande allergi- problem?
jag själv är inte allergisk, men funkar det verkligen att ha häst när någon i familjen är det???

mvh kattenihatten
Live simply......so that others may simply live.

hanne

• Småland
Re:hästallergi!!!
« Svar #1 skrivet: 10 feb-04 kl 22:03 »
Hej.
Har ingen erfarenhet av de hästarna du nämner. Men däremot av katt-, hund- och hästallergi. Min son var jättesjuk som liten och inte förrän vi begrep och gjorde av med katten blev han bra. Senare började jag rida på en ridskola, och det var alltför besvärligt i längden. Kunde inte gå in i lägenheten utan fick ha allt i källaren och byta där - sen duschen och ner i källaren med ombyteskläderna. Ju mindre en allergiker utsätts för det som utlöser allergi, ju starkare blir de. Nu gäller detta astma allergi. Känner flera som har det likadant. Det bästa måste vara att åka nånstans där din man kan få träffa dessa hästar, så ser ni hur det funkar innan du hinner förbereda och längta för mycket. Det är en sorg att inte kunna ha djur om man vill. Min son var förtvivlad över att vi inte kunde ha katt och så önskade han sig så en hund. Så det kan också vara svårt för de drabbade själva.

Jag har alltså valt katter, hästar och hundar ut ur mitt liv helt och hållet och även fast min son är vuxen så vill jag inte att han ska bli sjuk hos mig. Fast nu funderar jag lite på får, för det verkar som om det funkar utan problem. Vi hade en granne med får och min son var där ofta och klappade lammen när han var liten.

Tror det är väldigt individuellt, även när det gäller djuren - en viss katt funkar bättre än en annan. Lider man av extrem städmani så ökar oddsen förstås! Men hur kul är det??? Hoppas du får fler svar - och att jag har helfel i ert fall :)

Hercules

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 aug-04 kl 20:46 »
Krulliga hästar finns i många storlekar och tyngder! Jag är själv allergiker, men det går bra när jag har lösdrift. Jag var i Mellerud på en Curly-uppförning och nosade på hästarna utan antydning till reaktion. Där hadde de en Curly-vallak av nordsvenskt format, såvisst är det möjligt, men det kostar!
Lycka till!

lunkan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 feb-05 kl 19:11 »
Hej! Jag har hört om en tysk behandling som heter resonansbehandling som gör att man till 98-99 % blir allergifri. Ska själv prova den framöver hos en som är kinesolog.  Ett tips bara.  Än så länge vet jag ej om det funkar. Jag tror att det var 6-9 behandlingar man ska ta, och här kostar varje beh 375:-.

« Svar #4 skrivet: 25 feb-05 kl 01:36 »
Hej!

Vad tråkigt med allergin... det är min fasa att någon i  familjen (eller jag, hu hemska tanke) skulle bli allergisk. För att fokusera på det positiva så tål eeu. (enligt egen utsago) många allergiker curly- och basjkirhästar. OBS! Dessa raser är INTE släkt.

Jag har en väninna som har arbetat med turridning med basjkirer, så jag har sett dessa hästar - eller oftast ponnyer - på nära håll ;-) Jag uppfattar dem som "urhästar", oftast oömma och oädla, tåliga och bussiga individer.

För att svara på dina frågor;
Basjkirer går att få tag på, men de är inte så vanliga (även om rasen ökar i Sverige) varför de är "relativt" dyra. Kostar som någon tidigare nämnt ungefär som ett svenskt halvblod 15-45.000 kr. beroende på ålder och utbildning. Billigast är unga valacker.

Basjkierer är MYCKET lättfödda (billiga i drift), bör t.ex. inte gå på kraftigt bete och finns i storlekar från 140 cm (stor C till D-ponny) och uppåt. De har "alltid" använts till alla förekommande sysslor, varför jag antar att de lämpar sig väl för lättare jord/skogsbrukssysslor. Du bör dock då välja en av de tyngre/kraftigare individerna. Självklart bör de dock inte dra sådana lass som kanske en tung ardenner klarar.

TIPS! Om ni ska skaffa en basjkir, se till att denna är född i Sverige. Tyvärr har många av de hästar som importerats mycket traumatiska upplevelser bakom sig, med t.ex. inridningsmetoder som i Sverige skulle klassas som djurplågeri. Dessa hästar, hur fina de än är, bär tyvärr på minnen som kan poppa upp dagligen och göra dem både osäkra och otrevliga att handskas med.

Stalla gärna hästen (som någon tidigare skrivit) i ett lösdriftsstall - detta är nog det alternativ hästarna uppskattar mest om de får välja, och vad jag hört gör det MYCKET stor skillnad för allergiker.

Hoppas ni finner hästen och/eller lösningen för just er!

Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Rosovja

• Svensbygården
« Svar #5 skrivet: 19 maj-05 kl 22:30 »
Hejsan!
Visst finns det hopp för allergiker, vi har själva allergi i familjen och har därför skaffat två stycken Basjkirer, dom är väldigt trevliga hästar och kan naturligtvis användas till alla möjliga sysslor, man får bara anpassa storleken på lass osv. efter hästen precis som man får göra om man använder t.ex. shettisar.

Basjkiren varierar ju väldigt mycket i storlek ca 135-165 cm i mankhöjd och då får man anpassa efter den häst man har. Men naturligtvis kan man köra och arbeta även med dom mindre.

Problemet då man har allergi brukar vara att man även är hö eller gräs allergiker, Men har man då hästarna i ett lösdriftshus och utfodrar med "hösilage" såkan man klara det rätt så bra.
Lev varje dag som om det vore din sista.
Har en liten flock Gammalsvenska dvärghöns, gotlands kanin och Basjkir hästar.

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 12 jun-05 kl 21:10 »
Jag vet inget om dessa "allergihästar"  men kan berätta om ett annat alternativ som kanske kan vara möjligt även för er ?

Jag har en väninna med två hästar och en enormt allergisk man. De har valt att flytta stallbyggnaden en bit bort från huset, ordnat med så att det är lätt och smidigt att komma till dusch och rena kläder innan de som varit nära djuren går in i huset.
Dessutom har de stenlagt ett enormt område kring huset för att han ska slippa gräs  :)
Himla bökigt förstås - men de är helt vana vid detta och för dem har det funkat ypperligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1785 gäster, 2 användare
KajsaAnka, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser