Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foder till får på vintern  (läst 15728 gånger)

ia-pia

foder till får på vintern
« skrivet: 05 jul-10 kl 19:54 »
Ska bli fårägare till hösten.
Vad äter de på vintern mer än hö och ensilage?
Vad kan man plocka nu för att torka mer än lövruskor?
Kommer ihåg att jag läste om att plocka brännässlor och torka minns dock inte om det blev foder till får - eller var det till hönsen.
Ngn som har tips att ta tillvara nu i naturen för att plocka fram i vinter som blir lite mumsigt för dem.
Mvh Ia

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: foder till får på vintern
« Svar #1 skrivet: 05 jul-10 kl 21:53 »
Fåren gillar torkade brännässlor. De tycker också om tallgrenar, som de både barkar och äter barren på. De sistnämnda vill de ha färska.
Åsenfår, hundar och katter

Birgit

« Svar #2 skrivet: 06 jul-10 kl 14:29 »
Torkade lövruskor! Asp, sälg, pil, hassel, ask, rönn och björk gillar mina!

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 06 jul-10 kl 20:27 »
Torkade lövruskor! Asp, sälg, pil, hassel, ask, rönn och björk gillar mina!

Äter de även syren?
Min undran gäller både färska och torkade lövruskor.
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Wobbeke

• -
« Svar #4 skrivet: 22 dec-10 kl 12:02 »
Äter får färska nässlor också? Alltså betar av nässelsnår och sådant? Eller är det snarare getter som äter sådant?
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 22 dec-10 kl 12:05 »
Färska nässlor äter de inte, iaf inte våra... Slår man nässlorna en solig dag däremot, så dröjer det inte länge förän fåren är där och äter dem, bara de får torka lite först.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

JBF

• Småland
« Svar #6 skrivet: 22 dec-10 kl 13:44 »
På hösten åker nässlorna ner även oslagna. En liten varning kan dock utfärdas för att slå av fröfyllda nässlor. Fåren äter fröna som går igenom magen och vips har man nässlor överallt..  >:D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 22 dec-10 kl 16:10 »
På hösten åker nässlorna ner även oslagna. En liten varning kan dock utfärdas för att slå av fröfyllda nässlor. Fåren äter fröna som går igenom magen och vips har man nässlor överallt..  >:D

Instämmer till fullo!
Det gäller att slå nässlorna innan de går i frö! Annars kommer fröna ut gödselpelleterade i andra ändan.... :o
« Senast ändrad: 22 dec-10 kl 17:41 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 22 dec-10 kl 17:21 »
då får man ännu mera vintergodis till både höns o får  ;D
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 22 dec-10 kl 17:46 »
då får man ännu mera vintergodis till både höns o får  ;D

Du har rätt Bonnkärring, man skall se den positiva sidan av allt!  ;D ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Wobbeke

• -
« Svar #10 skrivet: 26 dec-10 kl 22:09 »
Behöver inte får av typ lantrasvariant någon form av energirikt foder så som havre eller kraftfoder under vintern?
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Birgit

« Svar #11 skrivet: 27 dec-10 kl 08:56 »
Svar: NEJ! Lantraser klarar sig bra utan kraftfoder. Det är det som gör dem till just lantraser. Proteinrikt foder är till för snabb muskeltillväxt = gödning. Lantraser mår t.om ofta dåligt om de får kraftfoder. Blir feta osv. med lammningskomplikationer m.m.

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 27 dec-10 kl 11:36 »
Behöver inte får av typ lantrasvariant någon form av energirikt foder så som havre eller kraftfoder under vintern?

Det beror på var i "Får-året" man befinner sig när det är vinter.
 Alltså om tackorna är dräktiga, hur långt dräktigheten är gången eller om dom kanske är digivande på vinterutfodring.
Sedan spelar det naturligtvis roll vilket grovfoder man har också.
Och till sist vilken ras man har, Lantraser kan ju vara allt från Roslagsfår som ofta ger bara ett lamm till Finull som kan ge betydligt flera lamm.
Här kan man läsa lite om utfodring till Allmogefår:
http://www.allmogefar.se/
Klicka på Frågor och Svar.
Ett tips är att lära sig lite om foderstatsberäkningar så förstår man sammanhanget mellan det starkt växlande behovet av näring som fåren har under olika tidpunkter av året och hur man balanserar foderstaten rätt både vad det gäller protein/energi och mineraler.
 Jag undrar om inte många av de problemen som Birgit beskriver uppkommer av att man ger bara spannmål för att till varje pris undvika soja i fodret?!?
 Jag har hittills inte lyckats få till en foderstat till högdräktiga tackor (oavsett ras) med spannmål där jag kunnat undvika lite soja eftersom spannmål är mer av ett "energifoder" och tillsammans med mitt grovfoder har energibehovet tillfredsställts för länge sedan medan proteinbehovet inte täcks.
 Skulle jag ge korn i den mängd som krävs för att täcka proteinbehovet så hade jag förmodligen precis som Birgit skrev feta tackor med lammningsproblem men fortfarande risk för proteinbrist....
 Tycker man det är krångligt att sätta sig in i vad olika fodermedel innehåller och räkna foderstater i balans så finns det ju färdigfoder att köpa.
 Vill man av olika skäl undvika att ge kraftfoder till sina får så kan man ju gå den enkla vägen och låta dom lamma när gräset vuxit till sig så att dom kan livnära sig och sina lamm på det, då vet man att man inte behöver ge Lantraser kraftfoder :)
                                                    Mvh
                                                 Charlotte

« Senast ändrad: 27 dec-10 kl 12:11 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
« Svar #13 skrivet: 29 dec-10 kl 13:22 »
kan man fodra fåren med sockerbetor?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #14 skrivet: 29 dec-10 kl 20:24 »
kan man fodra fåren med sockerbetor?
Tja kan kan man väl, men dom innehåller vädigt lite protein och..

"Försiktighet bör iakttas vid utfodring med fodersockerbetor med hög tshalt till idisslare, eftersom hög konsumtion kan ge matsmältningsrubbningar. Orsaken antas vara det höga sockerinnehållet. Även hyperkalcemi och dödsfall förekommer vid överutfodring av fodersockerbetor. "(McDonald m.fl., 1988)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

signe

« Svar #15 skrivet: 04 jan-11 kl 13:59 »
Ia-Pia skrev ju inte vilken fårras det är frågan om. Men om det är någon av de gamla allmogefåren så behöver (eller snarare bör) du inte ge kraftfoder. De raserna har inte alls samma tillväxttakt som "modernare" fårraser. Det var vanligt att lammen föddes mitt i vintern förr när man hade djuren på bete i skogen på somrarna (svårt att ha koll på baggarna då!). Vi har Värmlandsfår sedan många år och de klarar vinterlamning lika galant som vårlamning. (Två bagglamm föddes här i natt.) Våra får äter aldrig kraftfoder, bara bra hö och torkat löv. Har man får till "husbehov" är allmogefåren idealiska. Vill man ha några större lamm att slakta på hösten så är det bra med några tidigt födda. Och några sent födda kan ibland få leva en vinter till om man inte har behov av att slakta alla på hösten.

ia-pia

« Svar #16 skrivet: 10 jan-11 kl 20:50 »
Vi har Gestrikefår. Den ena tackan är nog dräktig i 3-4 :e månaden. Har börjat ge henne tillskott av Fårfor ca. 200 gram /dag. Läste på Allmogefårsidan att man skulle göra det. Blir osäker då  man läser att en del inte gör det som har lantraser att de skulle bli feta och få lamningsproblem. Å andra sidan kan de väl få andra problem vid proteinbrist som förlamning m.m. Verkar som det blir att välja mellan pest eller kolera.
Saknar fasta riktlinjer ibland då det gäller fårskötsel förstår samtidigt att de är individer fast ni vet vad jag menar hoppas jag. Hade ingen aning att det skulle vara så komplicerat det här med får.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 10 jan-11 kl 21:19 »
Vi har Gestrikefår. Den ena tackan är nog dräktig i 3-4 :e månaden. Har börjat ge henne tillskott av Fårfor ca. 200 gram /dag. Läste på Allmogefårsidan att man skulle göra det. Blir osäker då  man läser att en del inte gör det som har lantraser att de skulle bli feta och få lamningsproblem. Å andra sidan kan de väl få andra problem vid proteinbrist som förlamning m.m. Verkar som det blir att välja mellan pest eller kolera.
Saknar fasta riktlinjer ibland då det gäller fårskötsel förstår samtidigt att de är individer fast ni vet vad jag menar hoppas jag. Hade ingen aning att det skulle vara så komplicerat det här med får.

Det behöver inte vara svårare än man gör det  ;)
Ta för vana att klämma på dina får en dag i veckan och kolla således deras hull,det är bästa sättet att avgöra om de behöver kraftfoder eller ej.  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

bjärkebo

• lever i min egen takt
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 10 jan-11 kl 22:03 »
Jag instämmer helt med kimma, det behöver inte vara så komplicerat att ha några får, och det finns inga bestämda regler om hur dom skall utfodras. Det viktigaste är att dom har god tillgång till grovfoder, att dom får mineral och saltsten och vatten naturligtvis. Att ge tillskott av selen inför lamningen kan också vara bra om man har selenfattiga marker. Det är väl inget fel i att ge dom lite kraftfoder när dom har ett par månader kvar till lamningen, så lätt blir dom inte feta så här års. Du ser och känner på tackorna vilket hull dom är i. Det viktigaste för att man skall kunna njuta av sitt liv som fårägare, är att man inte krånglar till det allt för mycket, tror jag.  :)
Om träden kunde tala

Birgit

« Svar #19 skrivet: 11 jan-11 kl 12:09 »
Visst ska man klämma på sina djur och kolla att de mår bra, men en lantras behöver inte kraftfoder ändå. Troligen ger man FÖR lite grovfoder om de tappar "för" mycket hull under vintern. Däremot är lantraserna funtade så att de SKA bränna fett under vintern. Fyller man då på med kraftfoder för att hålla hullet konstant, fungerar inte dessa mekanismer. Då får de också svårare att tillgodogöra sig gräset på våren.
Experimentet jag gjorde med finullsfåren visade just detta: När jag helt slutade med kraftfoder var de i bättre kondition hela året än när jag gav dem kraftfoder. Dessutom fick de piggare lamm, betade bättre och inga lammningsförlamningar eller framfall. Ullkvaliteten förbättrades också och då jag även höll dem utomhus hela året, så sålde jag även vårullen till Åddebo med betyget: "Fantastisk kvalité".
De var också duktigare på att söka upp sådant de behövde själva, som bark och löv. Något de var väldigt slöa med under kraftfoder perioden före. (Första året var dock en omställningsperiod).
Håller helt med  signe, det går väldigt bra att få lamm av allmogefår under vintern, utan kraftfoder. Har hänt med mina roslagsfår flera gånger. Roslagsfåren är otroligt bra på att hålla formen året runt. Har även hört många andra med andra raser påpeka detta också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser