Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp, min killing har ingen balans!  (läst 6399 gånger)

Tip

• Västerbotten
hjälp, min killing har ingen balans!
« skrivet: 04 jul-10 kl 15:01 »
Hej alla,

En av mina 11 killingar (2-3 månader gamla) har fått problem med balansen, det har varit svajigt men nu igår när jag kom hem låg hon ner och klarar inte av att resa sig. Äter och dricker som hon ska men benen bär bara inte.

Vad kan det vara? Killingarna kommer från CAE-fri gård... hoppas både vi och ägarna av den gården!

Någon av er getveteraner som har något tips? Eller måste jag ta bort henne?

/Mattias

elebo

SV: hjälp, min killing har ingen balans!
« Svar #1 skrivet: 04 jul-10 kl 15:32 »
Jag läste häromdagen att getter kan få det problemet (även killingar) om de lider av akut mineralbrist. Vad äter killingen?

Tip

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 04 jul-10 kl 15:40 »
sly, blad och kvistar från björk, rönn och sälg, fri tillgång till hö, men det är väl för tråkigt just nu, kraftfoder (kalvfor) och får mjölk 5 dl/dag (lite mer utspädd Pontus lammnäring).
Har en mineralbalja som dom inte riktigt fattat att dom ska äta av ännu... fungerar bäst att stå på enligt en enhälligt killingskara!

B-vitaminbrist? Selenbrist?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 04 jul-10 kl 16:42 »
Låter som akut selenbrist, har killingarna fått selen när de föddes?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 jul-10 kl 17:22 »
Tip: Nej, nej inte ta bort killingen innan du prövat rätta till bristerna! Jag skulle omgående ge den selen/E-vitamin/B-vitamin. 5 dl mjölk/dag är alldeles för litet för en 2-3 månaders killing och de bör få mjölk åtminstone upp till 3 mån ålder, enl min uppfattning. Blanda gärna i lite druvsocker i mjölken vid nästa mål, så killingen får extra energi nu när den behöver det. Lycka till !
« Senast ändrad: 04 jul-10 kl 18:07 av Sussilo »

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 04 jul-10 kl 18:48 »
Om din killing liknar lammet på bilden har du nog fått rätt råd redan av Kimma och Sussilo.

http://www.danekeclublambs.com/WhiteMuscleDisease.html

Har ett flasklamm som blev som du beskriver och när vi hittade den här bilden och beskrivningen så stämde det precis.

Han fick en injektion med Selen och en med D-vitamin av vet och sedan har vi gett honom D-vitamindroppar och Selen med E-vitamin 2 ggr dagligen och han gör framsteg varje dag. Dessutom köpte jag mineral i pulverform med koppar istället för slickbytta som han inte förstod sig på och det har han fri tillgång till.

Hoppas att det fungerar för er.
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Tip

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 04 jul-10 kl 20:41 »
Tack för svaren, det finns hopp alltså!!!  Underbart. Än ger jag inte upp på tjejen. Hon får nu extra selen och b-vitamin. Bra tips att spetsa mjölken.
Killingarna har inte fått något selen sedan dom föddes vad jag vet. Ska se till att dom andra får sig en dos också för säkerhetsskull.

Tack igen,

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 04 jul-10 kl 20:54 »
Tack för svaren, det finns hopp alltså!!!  Underbart. Än ger jag inte upp på tjejen. Hon får nu extra selen och b-vitamin. Bra tips att spetsa mjölken.
Killingarna har inte fått något selen sedan dom föddes vad jag vet. Ska se till att dom andra får sig en dos också för säkerhetsskull.

Tack igen,
Glöm inte E vitaminet, det hjälper till att ta upp selenet. Kom ihåg att alltid ge killingarna selen när de är nyfödda, då slipper du många problem. Sveriges marker och spannmål är ohyggligt selenfattigt så det är ett måste att ge djuren selen i sverige.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Tip

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 05 jul-10 kl 08:31 »
Veterinären kommer under dagen med lämpligt tillskott. Hoppas nu bara det inte är försent.
Dom här tjejerna är mina första 11 getter, vet inte riktigt vad dom fått innan dom kom till mig för en månad sedan.
Vaja, som nu killingen i fråga heter, är nu på morgonen pigg och vaken, klarar bara inte av att stå. Mycket irriterad över att inte få springa ut med dom andra.

Finns det någon veterinär någonstans förutom Kalle Hammarberg som man kan vända sig till med frågor ifall den distriktsveterinär man har inte är säker? Vad har ni för erfarenheter?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 05 jul-10 kl 08:57 »
Du kan vända dig till Mmmm här på forumet, hon är den främsta experten på getter som jag känner till. Det hon inte vet är inte värt att veta  ;)

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 jul-10 kl 09:04 »
Guideline for Bottle Baby Dairy Goat Feeding Schedule
Pygmy and Nigerian Goat Baby Amounts in [ ]:

* Day one- 2-4oz. [1-3] (per feeding) colostrum, every 2-3 hours.
* Day two- 3 oz. [2-3] (per feeding) whole milk, 6 times a day
* Day three- 4 oz.[3] (per feeding) whole milk, 6 times a day
* Day four- 6oz. [4-5] (per feeding) whole milk, 5-6 times a day.
* For the next 2 weeks-6-8oz.[4-6] (per feeding) whole milk,5 times a day.
* For the next 2 months-10-12 oz.[6-8] (per feeding)whole milk, 4-5 times a day.
* For the next 1 month or 6 weeks-10-12 oz. [6-8] (per feeding)whole milk, 3 times a day.
* 10-12 oz. [8-10] (per feeding) once a day for the next 2 months.

Det är  bara en riktlinje, men 5 dl/dag är alldeles för litet för din killing. Låt oss veta vad vetten sa´, för din killings problem är inte ovanligt och vi behöver alla lära. Jag vet ingen annan vet förutom K. Hammarberg som kan getter. Har många gånger tänkt att det skulle vara bra om vi hjälptes åt här på gettavlan med att göra en lista på vettar som vi haft kontakt med som är duktiga på getter och på vilken ort han/hon finns.
« Senast ändrad: 05 jul-10 kl 09:39 av Sussilo »

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 05 jul-10 kl 09:33 »
Låter som akut selenbrist, har killingarna fått selen när de föddes?

En undran bara  ger ni era nyfödda alltid mineraler selen....   etc.?   Själv har jag inte gett någonting!  Saltsten och mineralbaljor i olika varianter sly och hö tall  och havre och betfor  serverade jag tackorna och geten innan lammning resp. killning och givetvis efter med tills betet.
Ger ni mineraler i förebyggande då eller   till lamm/killingar ?

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #12 skrivet: 05 jul-10 kl 09:54 »
Guideline for Bottle Baby Dairy Goat Feeding Schedule
Pygmy and Nigerian Goat Baby Amounts in [ ]:

* Day one- 2-4oz. [1-3] (per feeding) colostrum, every 2-3 hours.
* Day two- 3 oz. [2-3] (per feeding) whole milk, 6 times a day
* Day three- 4 oz.[3] (per feeding) whole milk, 6 times a day
* Day four- 6oz. [4-5] (per feeding) whole milk, 5-6 times a day.
* For the next 2 weeks-6-8oz.[4-6] (per feeding) whole milk,5 times a day.
* For the next 2 months-10-12 oz.[6-8] (per feeding)whole milk, 4-5 times a day.
* For the next 1 month or 6 weeks-10-12 oz. [6-8] (per feeding)whole milk, 3 times a day.
* 10-12 oz. [8-10] (per feeding) once a day for the next 2 months.

Denna information har jag också hittat på nätet men enligt den så ska man ju flaskmata i 6 månader om jag fattat det rätt. Är inte det lite väl länge? (Tror att jag gör en ny tråd ang. flaskmatning)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 05 jul-10 kl 10:09 »
En undran bara  ger ni era nyfödda alltid mineraler selen....   etc.?   Själv har jag inte gett någonting!  Saltsten och mineralbaljor i olika varianter sly och hö tall  och havre och betfor  serverade jag tackorna och geten innan lammning resp. killning och givetvis efter med tills betet.
Ger ni mineraler i förebyggande då eller   till lamm/killingar ?

Hos oss får tackorna selen i ett par omgångar 8-6 och 2 veckor innan lamning, sen hålls det extra koll på lammen ifall de ändå skulle behöva en dos efter födseln.

Som jag skrev tidigare var förra årets skörd av spannmål ett oerhört selenfattigt år, till och med mina kaniner har drabbats av selenbrist/förlamning och det har jag aldrig råkat ut för tidigare så i år är det extremt. Men man bör alltid ge getter och får selen innan lamning/killning för att vara på säkra sidan. Sverige är selenfattigt, det får man inte glömma.
« Senast ändrad: 05 jul-10 kl 10:11 av Kimma »

Sussilo

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 jul-10 kl 12:07 »
Denna information har jag också hittat på nätet men enligt den så ska man ju flaskmata i 6 månader om jag fattat det rätt. Är inte det lite väl länge?

Hejsan!
Ja, det är din info som vi tittat på tidigare som jag använde här. Tycker den är bra för nya killingägare som kanske inte har något att gå efter. Den mesta info som man hittar på engelska/amerikanska sajter gäller uppfödning av högproducerande mjölkgetter.
Eftersom killingarna kan bli könsmogna vid 3 mån ålder vill man kunna skilja av/sälja dem då och då måste de ju vara avvanda. Det är nog därifrån idén om mjölk bara t.o.m. tre mån kommer. De killingar som får gå kvar hos geten, diar så länge geten har tålamod och betydligt längre än tre mån. Men killingarnas magar måste få utvecklas samtidigt med hjälp av hö/grovfoder.
« Senast ändrad: 05 jul-10 kl 12:20 av Sussilo »

Tip

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 05 jul-10 kl 16:35 »
Veterinären sa precis som vi alla nu gissat, mineralbrist. Killingen fick en spruta och nu får vi hålla en tumme och se. På någon dag bör vi väl veta resultatet? Eller vad tror ni?

Sussilo

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 jul-10 kl 16:47 »
Här hålls tummar för lilla Vaja! Vet du litet mer exakt vad sprutan innehöll?

Tip

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 07 jul-10 kl 08:18 »
Vet inte vad veterinären hade i sprutan, E-vitamin och Selen sa hon, men jag missade vad hon sa den hette. Det kommer en räkning snart hoppas jag... eller ja alltså :-) får åtminstone reda på vad det var Vaja fick i sig.

Lägesrapport: Äter och dricker med god aptit, starkare ben än tidigare, med hjälp stod hon en liten stund, det gjorde hon inte i går morse. Flyttar på sig i boxen, hon ligger inte där jag lagt henne när jag tittar till henne. Så länge det finns liv finns det hopp!

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #18 skrivet: 07 jul-10 kl 12:39 »
Vad bra att det går åt rätt håll! Håller tummarna för den lilla! :)

Tip

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 13 jul-10 kl 09:03 »
Lite uppdatering om Vaja, hon har inte återhämtat sig helt. Hon kan dock stå upp, bakbenen springer och skuttar men frambenen hinner/orkar inte med än. Vi har sjukgymnastik två gånger om dagen (vilket innebär att man själv behöver en sjukgymnast för att ta hand om den slitna ryggen), lyfter då under framkroppen och hjälper frambenen medan hon"skjuter på" med bakbenen.
Sakta men säkert, eller? Någon som har erfarenhet av långsamt tillfrisknande lama getter?
Är det kört eller bör vi fortfarande hålla hoppet vid liv?

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 2 användare
Tore G Johansson, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser