Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om min kupa  (läst 4216 gånger)

Liljeberg

• Västergötland
    • Biodlarkartan.se
Frågor om min kupa
« skrivet: 03 jul-10 kl 21:00 »
Ledsen för den korkade ämnestiteln, men det var det bästa jag kunde komma på just nu...

Hursomhelst, jag har material för till uppstaplingskupor. Det är någon trävariant, antingen hemmasnickrad eller möjligtvis OGT.

Till detta fick jag med två bottnar som är hemmasnickrade av vad jag tycker verkar vara en enkel modell. De är ca 3-4 cm tjocka, isolerade skulle jag tro. Ovansidan är masonit och kanten runt om är ca 1 cm hög eller så, har dem inte framför mig just nu. Min fråga är om den här typen av botten är ok att använda? Den har ju bevisligen används i många år innan jag köpte den, men ändå... när jag tittar in i flustret ser jag ju i stort sett hur bina promenerar på undersidan ramarna eftersom bottnen är så låg. Alla andra typer av bottnar jag har sett ger ett betydligt större utrymme mellan ramarna och bottens golv, de har alltså en högre kant.

Funkar en sådan botten som jag har, att övervintra bina på? Är det inte risk att om en näve döda bin faller ner så är det liksom fullt på botten? Men som sagt, den verkar ju ha funkat tidigare... känner mig bara osäker som nybörjare.

Min andra fråga gäller den övre delen av kupan, närmare bestämt om jag ska använda täckbrädor eller byggplast/annat högst upp. Min "mentor" som jag har fått kontakt med är 90 år så han har väl lite äldre idéer om saker och ting. Han tyckte att byggplast lät konstigt och ställde sig och sågade till täckbrädor till mina två samhällen (för man kan ju inte betala 9 kr styck för sådant! ;-) ) Det var ju väldigt snällt och jag använder täckbrädorna i det samhället som jag har fått hittills. Men då kommer jag till frågan: Nu vilar ju taket (trästomme med plåt och 3 cm frigolit på insidan) inte direkt på lådan utan på täckbrädorna. Det lämnar ju en 1 cm glipa (täckbrädornas tjocklek) mellan taket och lådan (se röd pil på illustrationen nedan). Är detta ett problem?

Här är en bild på kupan:

Biodlarkartan.se - En karta över biodlare och deras bigårdar.

Gideon i Roslagen

SV: Frågor om min kupa
« Svar #1 skrivet: 04 jul-10 kl 22:17 »
 För min personliga åsikt är att det är bättre med täckbräder än plast på vintern. Men jag har gått ännu ett steg. Matarhålet i en av täckbräderna täcker jag med ett insektsnät av plast med en trasa över. sedan så ställer jag en tomlåda över täckbräderna och lägger en hopvikt filt i den lådan. Över täckbräderna. Taket som jag sedan lägger på överlådan får sedan en liten träkil i ena kanten. Enligt min åsikt så kommer en del fukt att försvinna ur kupan genom matarhålet. Och täckbräderna blir lite skeva av fukten i kupan och släpper också dom ut lite fukt. Som jag upplever det så ger det här en torrare miljö för bina och mindre mögel och utsot. Men kom ihåg allt som vi gör som biodlare det är på vårt eget ansvar. Ta gärna och rita upp det som jag beskrivit så att det blir rätt. Lycka till!!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 05 jul-10 kl 00:05 »
Jag tycker att bottnen känns låg, men du kan ju snickra till en sarg att ställa emellan botten och låda på vintern. Då blir det lite mer plats och bättre ventilation.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 05 jul-10 kl 00:14 »
Plasten är bra att ha om bierna kittar eller bygger fast täcket i de översta ramarna lätt att ta loss utan att störa tjejerna allt för mycket.

Det finns en variant med ett tunt plexiglas skiva som är att titta igenom ett fönster.
Den kan man använda som täck skiva och bygg plast i ett .

Bra för nybörjare för att man ser i kupan utan att behöva öppna den        mvh  :P

http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=&artnr=100836LP&visa=1-1000&Sort=Beskr&Visn=Lista1
« Senast ändrad: 05 jul-10 kl 00:17 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 05 jul-10 kl 10:47 »
Några kupor har 25 mm mellan under låda och botten men har aldrig haft problem med vildbygge (jo på andra ställen men inte där).

Enklaste är att ställa en tomlåda under det invintrade samhället - har funkat bra för mig - så slipper du tänka på det "problemet". Alternativet är väl att snickra en liten sarg som du ställer mellan botten och undre låda - men till vilken nytta?  :)

Lycka till!  :)

Solklart

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 06 jul-10 kl 10:10 »

Funkar en sådan botten som jag har, att övervintra bina på? Är det inte risk att om en näve döda bin faller ner så är det liksom fullt på botten? Men som sagt, den verkar ju ha funkat tidigare... känner mig bara osäker som nybörjare.

Jag förstår din oro. Även om en sådan botten fungerar för de allra flesta övervintringar så varför chansa? Om för många bin dör under vintern så blir det tätt neråt vilket inte är bra  :(

Universalbotten för Nacka-kupan tycker jag är en bra konstruktion. Den har gott om utrymme undertill (högbotten) och det finns ingen risk för att ventilationen sätts igen av döda bin under vintern. Konstruktionen har en tät botten och ventilationen sker bakåt genom en perforerad stålplåt. Om du inte vill ha eller köpa en universalbotten så kan den ändå vara en bra förebild om du vill snickra något själv.

Tipset om att ställa en tomlåda undertill är bra men det blir likväl tätt nertill om inte botten är ok. Man kanske kan komma runt det problemet genom att borra ett lagom stort hål i sidan på tomlådan och sätta ett mussäkert nät över för att säkerställa att samhället får luft. Någon som testat detta?

Här kan du försesten läsa lite om universalbotten ser ut och fungerar:

http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php/topic,3986.0.html

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Liljeberg

• Västergötland
    • Biodlarkartan.se
« Svar #6 skrivet: 06 jul-10 kl 22:49 »
Tack för alla svar. Ja, jag får väl fundera på hur jag ska göra med botten. Någon snickare är jag då rakt inte, så det blir väl till att köpa någon slags botten. Om jag köper en Nacka-kupan-nätbotten så blir ju inte utrymmet större, men då är den ju iallafall ventilerad i botten...
Biodlarkartan.se - En karta över biodlare och deras bigårdar.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 07 jul-10 kl 08:53 »
Men har inte också Nacka en liten "låda" under som gör att utrymmet blir större?

Solklart

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 07 jul-10 kl 19:53 »
Tack för alla svar. Ja, jag får väl fundera på hur jag ska göra med botten. Någon snickare är jag då rakt inte, så det blir väl till att köpa någon slags botten. Om jag köper en Nacka-kupan-nätbotten så blir ju inte utrymmet större, men då är den ju iallafall ventilerad i botten...

Du har nog redan koll på det här men för säkerhets skull vill jag vara övertydlig. En Nacka nätbotten är inte samma som en universalbotten.  ::)

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 07 jul-10 kl 22:59 »
här är en bild på universal botten + nacka nät  mvh  :P
« Senast ändrad: 07 jul-10 kl 23:02 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

1097 gäster, 2 användare
Peter, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser