Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönshus i lekstuga  (läst 1299 gånger)

Kista

• Gäst
hönshus i lekstuga
« skrivet: 02 jul-10 kl 11:56 »
hej, funderar på att utöka med en liten lekstuga men undrar om dem är isolerade???? oftast vad jag sett så är det hårdplast fönster, bör man byta det mot glas?
Något annat man bör tänka på?

Jandie

• Lycka vore om man kunde ha höns i studentlägehet.
    • Östergötland
SV: hönshus i lekstuga
« Svar #1 skrivet: 02 jul-10 kl 12:23 »
Roligt att någon mer överväger detta sätt att fixa bostad åt hönsen. Vi hade våra höns i stallet när jag var mindre, men så fort jag och mina syskon blev för stora för lekstugan kom vi på att den skulle bli ett bra hönshus, och dessutom väldigt snyggt. Vår lekstuga hade visserligen min gode far snickrat själv, men den hade ändå som du säger plastfönster. Dock var väggarna isolerade som vanligt.

Det enda vi gjorde med den var att såga ett utgångshål i sidan som vi kunde koppla till hönsgården och sätta in sittpinnar och reden.
     Mina höns har nu bott där i många år och eftersom de är ett par stycken värmer de upp stället rätt bra. Öppnar man dörren på kvällen så kan man känna varmluften där inne, och då är ändå själva hönsluckan öppen.
     Men, vi har dem bara där från mars/april till oktober och flyttar åter in dem i stallet på vintern. Personligen tror jag att de klarar sig ute under vintern, men jag vill helst att de ska ha det lite mer bekvämt. Glasfönster är nog en bra idé om det ska vara ett året-runt-boende. Annars är en lekstuga ett perfekt hönshus som den är.
Mina vänner förstår inte varför jag hellre vill ha en höna än en hamster och min pojkvän förstår inte varför jag hellre vill ha kycklingar än barn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser