Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verktygsidentifiering  (läst 29333 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Verktygsidentifiering
« Svar #100 skrivet: 09 aug-15 kl 09:42 »
Visst måste det vara en höjdmätare. Har inte använt en sådan där, men har för mig att gamlingarna hade en förkärlek för sinus och cosinus. Vet inte varför de ogillade tangens, men den kanske var svårare att räkna i huvudet med.

PantaRei

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 09 aug-15 kl 15:29 »
Jag får det till att höjden = avståndet från trädet x tangens(vinkeln mellan marken och siktlinjen). När jag försöker räkna höjden genom att använda cosinus antingen direkt eller gå via pythagoras sats får jag mer komplicerade lösningar som involverar kvadratrötter. Hur löser man det enkelt med cosinus? Jag måste ha missat något.
« Senast ändrad: 09 aug-15 kl 20:11 av PantaRei »

TW

• Finland
« Svar #102 skrivet: 09 aug-15 kl 21:29 »
Ja jag kom också fram till att det borde vara tangens på en höjdmätare om man skall kunna få fram ett vettigt svar utan kvadratrötter. Därför antog jag att det är en pejlkompass.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #103 skrivet: 09 aug-15 kl 23:12 »
I Sverige använder lantmätarna gärna gon, medan militärerna använder streck, som det går 6300 av på ett varv. Nato använder "mils" som det går 6400 av på ett varv.
Både streck och mils är ju egentligen 1/1000 radian, men avrundad till något jämnt som det går lätt att huvudräkna med.

Varför räknar NATO fel? Kommer att tänka på Bibeln där det lär stå att pi är 3. Avrundat går det 6283 tusendels radianer på ett varv. Svenska armén gör i alla fall en korrekt avrundning till två gällande siffror.

Varför ända in i glödheta räknar vi inte alla med goner  ???

Kanske för att det är ca 360 dagar på ett år? Solen flyttar sig ca en grad per dag (i förhållande till fixstjärnorna). Egentligen är det ju 365,25 dagar på ett år, men sen kommer det gissningsvis in dels en vilja till idealisering (i forna tider) då man vill få det till att året har 360 dagar och solen tillbringar 30 grader i varje stjärntecken, dels att det ska gå lätt att räkna (som torbjorn skrev). Det förekommer tydligen att programmerare räknar med att året har 360 dagar (och varje månad 30) när de räknar på folks ålder o dyl, för att det blir enklare att programmera och kanske inte spelar så stor roll i vissa sammanhang. Men jag vågar inte räkna så slarvigt. Men de slarviga programmerarna idealiserar tidens gång som man gjorde i forna tider.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #104 skrivet: 10 aug-15 kl 20:12 »
Varför räknar NATO fel? Kommer att tänka på Bibeln där det lär stå att pi är 3. Avrundat går det 6283 tusendels radianer på ett varv. Svenska armén gör i alla fall en korrekt avrundning till två gällande siffror.

För att det ska bli lättare att huvudräkna, och bli jämna tal med få värdesiffror för t ex 1/8 varv. Uppenbarligen har NATO inte lika höga tankar om artilleristers och eldledares matematikkunskaper som svenska försvaret har.

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #105 skrivet: 10 aug-15 kl 20:51 »
Det förekommer tydligen att programmerare räknar med att året har 360 dagar (och varje månad 30)

Är dem inta kloka? Varje år är förtusan 365.24 dagar långt och varje månad 30.4 dagar långa (fast ibland skiter jag i .24 om det är korta uppföljningstider)  ;)
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #106 skrivet: 10 aug-15 kl 21:00 »
Är dem inta kloka? Varje år är förtusan 365.24 dagar långt och varje månad 30.4 dagar långa (fast ibland skiter jag i .24 om det är korta uppföljningstider)  ;)

Ärligt talat har jag bara en programmerare som källa till detta och jag kunde också se det i hans program. Han påstod att förfaringssättet var vanligt.

Humle

• Västerbotten
« Svar #107 skrivet: 29 aug-15 kl 07:51 »
Fyndade en lite speciell sax. Varför ser den ut som den gör? Finns många små detaljer på den som gör den intressant tycker jag! Saxen går enkelt att dela genom att vrida bladen 90 grader och lyfta isär dem :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #108 skrivet: 29 aug-15 kl 09:26 »
Ser ut som ett universalredskap som kanske har sålts på postorder eller marknader.
Det halvcirkelformade urtaget i eggen känner jag igen från en kökssax som finns i mitt föräldrahem, förmodligen köpt i början av 70-talet. I övrigt verkar den bl a vara försedd med nötknäppare och kapsylöppnare. Undrar vad utbuktningen på övre handtaget är till för?

PantaRei

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 29 aug-15 kl 10:19 »
Angående höjdmätaren från längre upp i tråden. Det är antagligen ingen annan än jag som har spenderat tid på att fundera över cosinus roll i höjdmätning, men om det finns någon som likt mig stör sig på att inte förstå så har jag hittat lösningen:  http://manualmachine.com/suunto/tandem/490767-user-manual/page:15/ . Cosinus används för att räkna ut det verkliga horisontella avståndet då marken lutar. Så enkelt var det.

bo_i_dala

« Svar #110 skrivet: 30 aug-15 kl 08:04 »
Angående höjdmätaren från längre upp i tråden. Det är antagligen ingen annan än jag som har spenderat tid på att fundera över cosinus roll i höjdmätning, men om det finns någon som likt mig stör sig på att inte förstå så har jag hittat lösningen:  http://manualmachine.com/suunto/tandem/490767-user-manual/page:15/ . Cosinus används för att räkna ut det verkliga horisontella avståndet då marken lutar. Så enkelt var det.

HEJ!

Underbar instruktion!!

MVH/ Bosse

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #111 skrivet: 30 aug-15 kl 08:54 »
Här är ett par märkliga tänger.
Den större är 18 cm lång, rullarna 13 mm i diameter och 3 mm breda, glidlagrade och säkrade med låsringar. Märkt "MADE IN W GERMANY" samt loggan som syns på ledtappen.
Den mindre 15 cm lång, märkt "FRIDEN INC."

Jag har haft båda i över 25 år, jag tror den större härstammar från Överskottsförsäljningen medan den mindre är ett containerfynd.

Humle

• Västerbotten
« Svar #112 skrivet: 30 aug-15 kl 10:57 »
Kan tången med rullarna vara för kopparrör? Man drar tången runt röret och skapar då två inbuktningar.

Kan den andra tången vara för att klämma ihop kontaktdon i metall modell grövre?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #113 skrivet: 30 aug-15 kl 11:15 »
Tången med rullar går inte att klämma ihop någonting med eftersom käftarna är olika långa.

Visst påminner den lilla om en kontaktpressningstång, men då borde rimligtvis inte käftarna ha varit avrundade längst ut och kantiga inne i urtaget.

Humle

• Västerbotten
« Svar #114 skrivet: 08 sep-15 kl 21:48 »
En tång jag fyndade bland köksredskapen på loppis. Vad kan den vara till för och vad heter den? Går att ställa in djupstoppet genom att vrida pinnen i mitten. Vet ej men kan det ha något med att öppna musslor?

Humle

• Västerbotten
« Svar #115 skrivet: 14 nov-15 kl 18:55 »
Hej vad heter detta verktyg och vad var användningsområdet? Gjort av Öberg i Eskilstuna :). Notera att "tänderna" går åt två håll från mitten av den stora "skavytan".

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #116 skrivet: 14 nov-15 kl 21:27 »
Ser ut som att kunna användas till sömmarna på en hästsko.

Den förra tången ser ut att passa till o-ringar eller gummiband som skall krängas över.

TW

• Finland
« Svar #117 skrivet: 14 nov-15 kl 22:34 »
En rasp som användes av skomakare till att jämna av pliggarna med inne i skon då man hade halvsulat. Bortre ändan på bilden torde ha likadana tänder som användes i hälen och närmare ändan användes framme i skon.
Ofta hade man två separata raspar med träskaft men din tycks vara en kombination.

Man hade skon upp och ned på en järnläst då man pliggade fast halvsulan utanpå sullädret. Pliggarna var små nubbar av trä. Man gjorde hål i lädret med sylen och slog in pliggarna med en speciell pligghammare.
På hembygsdmuseet har vi hela verktygsuppsättningen som skomakare Hallberg hade i början på 1900-talet.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Redwhip

• Västergötland
« Svar #118 skrivet: 18 nov-15 kl 22:24 »
Här är ett par märkliga tänger.
Den större är 18 cm lång, rullarna 13 mm i diameter och 3 mm breda, glidlagrade och säkrade med låsringar. Märkt "MADE IN W GERMANY" samt loggan som syns på ledtappen.
Den mindre 15 cm lång, märkt "FRIDEN INC."

Jag har haft båda i över 25 år, jag tror den större härstammar från Överskottsförsäljningen medan den mindre är ett containerfynd.

Bilden på "loggan" ser ut som ett sigill med 3 ugglor.
När jag var liten för 50 år sen, fanns det nåt som hette "3 Ugglor", som jag har för mej hade med böcker typ uppslagsverk etc att göra.
Eller så kan det ha varit en bokhandelskedja som hette så.
Jag vet att jag har sett symbolen på den tidens reklamtryck.

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #119 skrivet: 27 dec-15 kl 11:50 »
mycket tänger så här kommer en till.
och en annan "kloss"

vad kan det vara för saker? fick dom tillsammans med ett gäng antika snickarverktyg

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 2 användare
evigheten, biggelina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser