Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verktygsidentifiering  (läst 29344 gånger)

TW

• Finland
SV: Verktygsidentifiering
« Svar #80 skrivet: 30 jan-13 kl 21:30 »
Mässingsgrunkan är en oljelampa för tranolja. Den är av en sort som användes på öarna i Nordatlanten. Veken låg i pipen i inre skålen och yttre skålen finns för att samla upp oljan som droppade över kanten vid veken. Lampor av den här typen kallas "kola" på färöiska.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

mums

• Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
« Svar #81 skrivet: 03 feb-13 kl 03:38 »
Mässingsgrunkan är en oljelampa för tranolja. Den är av en sort som användes på öarna i Nordatlanten. Veken låg i pipen i inre skålen och yttre skålen finns för att samla upp oljan som droppade över kanten vid veken. Lampor av den här typen kallas "kola" på färöiska.

Tack !!! En stor gåta är löst :) Så, nu skaffar jag en veke och olja...Den är vacker och funktionell...

johanfilip

• Västergötland
« Svar #82 skrivet: 09 feb-13 kl 13:30 »
Jag kommer precis från en raid hos den lokala secondhandaffären. Ett av fynden är en hyvel som jag först bara såg som en lite större skrubbhyvel. Vid hemkomsten tittade jag lite mer noggrant och såg att denna hade två hål för stål och är således vändbar. Kan någon hjälpa mig med lämpligt namn och varför man skulle vilja köra hyveln "baklänges". Har jag tur lyckas jag även bifoga bilder.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #83 skrivet: 09 feb-13 kl 18:46 »
Jag vill egentligen kalla den för stöthyvel, men jag har aldrig sett en sån med extra finesser. Grejen om du sätter stålet i det "bakre" hålet är väl att du kan hyvla en yta väldigt nära en "vägg", typ som en simshyvel, fast den har ju en lite annan form:
« Senast ändrad: 09 feb-13 kl 18:49 av Temeriaire »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

johanfilip

• Västergötland
« Svar #84 skrivet: 09 feb-13 kl 19:38 »
Jag vill egentligen kalla den för stöthyvel

Givetvis är det en stöthyvel. Det är min hjärna som spökar till ordförrådet.

Smart med åtkomst nära vägg el. motsvarande. Liten puts och lite slipning så ska den nog testas.

Tack och bock

Humle

• Västerbotten
« Svar #85 skrivet: 09 feb-13 kl 22:44 »
Jag kommer precis från en raid hos den lokala secondhandaffären. Ett av fynden är en hyvel som jag först bara såg som en lite större skrubbhyvel. Vid hemkomsten tittade jag lite mer noggrant och såg att denna hade två hål för stål och är således vändbar. Kan någon hjälpa mig med lämpligt namn och varför man skulle vilja köra hyveln "baklänges". Har jag tur lyckas jag även bifoga bilder.
En kombinerad stöt- och trubbnoshyvel. Jag har aldrig gillar hyvlarna av den där typen. Kan bara önska dig lycka till :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Attis

• -
« Svar #86 skrivet: 02 mar-13 kl 21:30 »

Det blir olika vinklar på bladet, så man kan använda den till olika saker. Lägre vinkel tex ändträ, vresigt virke.
Håller dock med tidigare talare, hyvlarna har på tok för tunt stål och klen vikt/konstruktion. Har för mig att den "durrar", vibrerar för mycket och det ger ojämnt resultat. Jag har gjort mig av med mitt ex.
/Attis

TW

• Finland
« Svar #87 skrivet: 06 mar-13 kl 04:06 »
 jag hade en exakt likadan stöthyvel. den fungerade men blev aldrig bra så jag gav bort den.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #88 skrivet: 29 jun-15 kl 16:42 »
Bumpar tråden! Tre nya verktyg. Vad har de för ev. namn, vad är de tänkta användningsområdena osv.? :) Kniven är svagt böjd och helt plan på undersidan.

TW

• Finland
« Svar #89 skrivet: 29 jun-15 kl 17:04 »
Nedersta föremålet är en sån där borr-rasp kombination som man kan köra i borrmaskinen. Den kan borra hål och raspa i sidled. Jag köpte en sats på Clas Olsson för några år sedan och tyckte att den verkade bra. I praktiken är de väldigt ineffektiva och jag har väl behövt dem en gång.

Översta föremålet påminner litet om farfars gamla hovslagarkniv........ men jag är inte säker på vad det är.
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #90 skrivet: 07 aug-15 kl 13:13 »
Vad är detta verktyg och vad har det använts till? Man tittar i ett litet hål på sidan ( till vänster i nedersta bilden) och ser då i vilken lutning man tittar i grader, gradskivan snurrar mycket lätt och är alltid i våg. Man ser bara i instrumentet så begriper inte hur man "siktar" med det. Är gjort i Finnland.

TW

• Finland
« Svar #91 skrivet: 07 aug-15 kl 17:00 »
En pejlkompass. Används till exempel när man går upp råar eller ritar situationsplan över en fastighet. Numera kör ju heltidsproffsen med GPs men vi som bara behöver göra det någon enstaka gång klarar oss på det gamla viset med pejlkompass.

Den är tillverkad av Suunto som är ett känt kvalitetsmärke. Den är graderad i gon som även kallas nygrader. Det går 400 gon på en cirkel det vill säga 360 grader. Lantmätare och militärer brukar använda gon i sina beräkningar av någon konstig anledning. Det är ett annat vinkelmätningssystem helt enkelt.

Håll upp pejlkompassen i riktning med den linje vars vinkel du söker och kika in genom hålet i ändan. Då ser du skalan så du kan läsa av vinkeln. Vill du vara riktigt noga skall du sedan räkna bort missvisningen för orten där du är. Det kräver litet träning att hålla riktningen med ena ögat och läsa av skalan med andra ögat men det går.

PS. Jag har fått veta att verktyg nummer 2 på din förra bild med odefinierade saker var någon sorts rasp.
Antifacist.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #92 skrivet: 07 aug-15 kl 22:40 »
Den är graderad i gon som även kallas nygrader. Det går 400 gon på en cirkel det vill säga 360 grader. Lantmätare och militärer brukar använda gon i sina beräkningar av någon konstig anledning. Det är ett annat vinkelmätningssystem helt enkelt.

I Sverige använder lantmätarna gärna gon, medan militärerna använder streck, som det går 6300 av på ett varv. Nato använder "mils" som det går 6400 av på ett varv.
Både streck och mils är ju egentligen 1/1000 radian, men avrundad till något jämnt som det går lätt att huvudräkna med.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #93 skrivet: 07 aug-15 kl 22:50 »
90 grader är alltså 100 gon, det blir i alla fall enkelt att huvudräkna på

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #94 skrivet: 07 aug-15 kl 23:43 »
90 grader är alltså 100 gon, det blir i alla fall enkelt att huvudräkna på

Varför ända in i glödheta räknar vi inte alla med goner  ???
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #95 skrivet: 08 aug-15 kl 08:52 »
Varför ända in i glödheta räknar vi inte alla med goner  ???

För att graderna är för djupt rotade för att gå att avskaffa. Grader är också bra för den som gillar att räkna med bråk, i och med att många olika faktorer ingår i talet 360 är det större chans att man får divisioner att gå jämnt ut än om man ska utgå från 400. Det är alltså precis samma anledningar som att äldre mått- och myntsystem mm ofta är baserade på 12. 12 tum på en fot, 12x4=48 skilling på en riksdaler osv.

TW

• Finland
« Svar #96 skrivet: 08 aug-15 kl 16:41 »
Torbjörn har så rätt. Jag tänkte fel i hastigheten. Finländsk armeen använder vinkelenheten "piiru" Den motsvarar ungefär era streck.
Antifacist.

bo_i_dala

« Svar #97 skrivet: 08 aug-15 kl 20:44 »
Vad är detta verktyg och vad har det använts till? Man tittar i ett litet hål på sidan ( till vänster i nedersta bilden) och ser då i vilken lutning man tittar i grader, gradskivan snurrar mycket lätt och är alltid i våg. Man ser bara i instrumentet så begriper inte hur man "siktar" med det. Är gjort i Finnland.

Hej!
Jag tycker det ser ut som en höjdmätare (för träd)
MVH/ Bo

bo_i_dala

PantaRei

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 09 aug-15 kl 09:20 »
Men varför ger man cosinus för vinkeln och inte tangens? Vid höjdbestämning borde man ju få en rätvinklig triangel där man vet ena kateten (avståndet till trädet) och vill veta den andra (trädets höjd). Tangens av vinkeln ger ju avståndet/höjden eller höjden/avståndet beroende på vilken vinkel man får, i vilket fall är det enkelt att räkna ut höjden. Eftersom cosinus är angivet så måste det ju ha någon funktion vilket betyder att jag tänker fel. Hur borde jag tänka?

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 2 användare (1 dolda)
Skogsträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser