Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lindar-hur mycket ger de?  (läst 3405 gånger)

Michailov

• Västergötland
Lindar-hur mycket ger de?
« skrivet: 01 jul-10 kl 18:53 »
Har efter lite detektivarbete hittat lindar, ca 75-150 st inom en radie på kanske 500 meter. Eftersom jag inte själv har någon erfarenhet av det och inte känner någon som har det heller så frågar jag om någon har en uppfattning om:

hur mycket nektar ger en lind? Jo, det varierar givetvis men om man antar att lindarna är ca 10-12 m höga och det är ett bra "lind-år", får man 1 eller 10 burkar per lind? Eller mer/mindre? Har inte en susning bara intresserad av att veta om det är värt att flytta bina ca 1,5 mil för detta.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Lindar-hur mycket ger de?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-10 kl 23:30 »
Det finns olika uppgifter men jag tror 15 kg honung / stor Lind och sässong förekommer ofta. Här är *mycket* Lind!!

Johannes

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 jul-10 kl 23:50 »

Då kan det var riktigt givande att vara biodlare på hobbybasis i ett litet samhälle med mycket lövträn och blommor i trädgårdarna.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jul-10 kl 07:50 »
Linden är en riktigt bra nektarkälla och det finns oftast många lindar på ett ställe. Finns det 500-1000 lindar i Bromma så inser man snart att det finns kapacitet för lite kupor under linddraget som kommer som bra slutkläm på sässongen.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #4 skrivet: 02 jul-10 kl 09:13 »
När ungefär är det drag på Lind i Stockholmsområdet? På en höft?
Har de något krux för sig, som t ex vitklöver, att det måste vara 20 grader C för att bina skall kunna hämta nektar?

Calatan

• Västergötland
    • Addicted to Honey
« Svar #5 skrivet: 02 jul-10 kl 09:33 »
Enligt blommar.nu så startade lindens blomning 2009 under juli månad; i Stockholmsområdet verkade tyngdpunkten av blomningen ligga kring senare halvan av juli och en bit framåt, på en höft sådär...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 jul-10 kl 09:35 »
Linden börjar blomma nu i Juli, blir det varmt så blommar den Juli månad ut och kanske en vecka in i Augusti.
http://www.gammelbo.se/lind.htm

Michailov

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 02 jul-10 kl 11:20 »
Det finns olika uppgifter men jag tror 15 kg honung / stor Lind och sässong förekommer ofta. Här är *mycket* Lind!!
Tackar Sten-Åke! Jag tyckte jag tog i med 10 burkar/lind men det kanske inte var så tokigt då. Är det lika "nyckfullt" som med ljung eller är linden lite mer stabil år från år?

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

anlet

• Närke
« Svar #8 skrivet: 02 jul-10 kl 11:55 »
Min far var biodlare i Norrköping och dä finns långa trädplanterade gator som kallas "promenader". Träden där var enbart lindar och de gav mycket honung. Man fars biodling gav i huvudsak lindhonung, som för övrigt är mkt god med mild honungssmak. Den närmaste promenaden var ca 2-3 km  från biodlingen, och de längst bort 7-8 km

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 jul-10 kl 12:47 »
Enligt blommar.nu så startade lindens blomning 2009 under juli månad; i Stockholmsområdet verkade tyngdpunkten av blomningen ligga kring senare halvan av juli och en bit framåt, på en höft sådär...
Det gäller skogslind, som nog är ett ganska sällsynt träd i Stockholmstrakten. De absolut flesta av alla de tiotusentals lindar som är planterade i städer och samhällen är parklind, och den blommar tidigare

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser