Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dom små arbetshästarna <3  (läst 40065 gånger)

kbh

• Gäst
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #140 skrivet: 03 jul-12 kl 21:08 »
Tack!
Vet du hur kvalitet är på deras grejer? Jag är rätt okunnig hur en bra arbetssele ska vara, ska precis börja köra in min häst och har ingen kunskap om detta.
Har ingen an in har fått mig dom rekommenderade till mina små . Så ja är på ge att köpa en skälv  för in körningen i vart fall . Men fråga Fraces hon har ju sådan .
« Senast ändrad: 03 jul-12 kl 23:35 av Dbs »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #141 skrivet: 03 jul-12 kl 23:18 »
D-ponny tycker jag det finns gott om sela,  på hästnet, det är värre att hitta stooora begagnade.

Boleselen är prisvärd tycker jag, och då menar jag i förhållande till priset, för den är verkligen snorbillig!
Den har dock ingen bågdäckel, vilket är att föredra i hårdare arbete, men den är tusen gånger bättre än köra i bröstsele...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #142 skrivet: 13 jul-12 kl 17:26 »
Min lilla Victory fick följa med till Guba och testa skogskörningsbana  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

kbh

• Gäst
« Svar #143 skrivet: 13 jul-12 kl 17:40 »
Min lilla Victory fick följa med till Guba och testa skogskörningsbana  :)
Ja det  syns at det är Guba styrning ;D ;) men hästen skötte sig  som väl är
« Senast ändrad: 13 jul-12 kl 17:43 av Dbs »

mli79

• Skåne
« Svar #144 skrivet: 07 aug-12 kl 14:03 »
Sen jag sålde min ardenner i vintras så har jag gått och förbannat mig på ogräset på ridbanan. Jag har en shettis/welshkorsning här hemma som jag kör mycket med, men han är bara 4 och har vuxit mycket så det har inte blivit mycket till tyngre arbete. Men häromdagen så fick han gå med harven på ridbanan, lade t o m på ett bildäck några vändor för tyngden. Och det var inga som helst problem för honom att dra! Så smidigt att en liten kan göra samma jobb som en stor.

Jag är alltid lika fascinerad över hur fort det går att lära hästar vila vid arbete. Jag har som vana att harva två vändor, sen halt och vila. Dvs efter halt så backar jag så linorna slackar och så får de pusta ut lite. Det tar inte mer än två, tre pauser innan hästen lär sig att vara uppmärksam på "back", tar direkt ett steg bak och slappnar av. Perfekt när man ska lära in kommandot "stilla" också. Min lilla ponnykorsning är en envis j*vel som inte kan göra något utan att hela tiden testa gränserna. Men när man kräver lite mer tyngre arbete så är han hur uppmärksam som helst. Nu ska jag köpa ett par lokor så jag kan fortsätta arbeta honom på gården.

Jag skulle behöva något redskap som man kan dra efter en liten ponny som kan fungera som betesputs, har nån här något tips?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Frances

• Västergötland
« Svar #145 skrivet: 21 aug-12 kl 22:59 »
För att alla fördomsfulla ska få bildbevis, hästen längst till höger i blå huvudlag är min duktiga arbetsponny, han är duktig på trav, OCKSÅ  :-*

..edit. Jamen guud så liten bild, vad gör jag för fel?
« Senast ändrad: 21 aug-12 kl 23:02 av Frances »

kbh

• Gäst
« Svar #146 skrivet: 21 aug-12 kl 23:03 »
För att alla fördomsfulla ska få bildbevis, hästen längst till höger i blå huvudlag är min duktiga arbetsponny, han är duktig på trav, OCKSÅ  :-*

..edit. Jamen guud så liten bild, vad gör jag för fel?
Det har ja nog aldrig betvivlat  :)

Frances

• Västergötland
« Svar #147 skrivet: 21 aug-12 kl 23:04 »
En annan bild då? Syns det bättre? ja ni kanske ser vilken som är Victory ;)

kbh

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 21 aug-12 kl 23:09 »
En annan bild då? Syns det bättre? ja ni kanske ser vilken som är Victory ;)
Måste va den lilla som kommer så starkt på målrakan  :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #149 skrivet: 22 aug-12 kl 08:54 »
Måste va den lilla som kommer så starkt på målrakan  :)

;D   Härlig bild Frances!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Frances

• Västergötland
SV: Dom små arbetshästarna &lt;3
« Svar #150 skrivet: 02 mar-13 kl 14:03 »
Våran villa Victory på antagligen sista slädturen för säsongen.

ulfen

• Trapper
    • -
« Svar #151 skrivet: 02 mar-13 kl 16:29 »
Härlig bild Frances - är det du som sitter längst fram i släden? :)

Frances

• Västergötland
SV: Dom små arbetshästarna &lt;3
« Svar #152 skrivet: 02 mar-13 kl 17:08 »
Heh, nää, det är mina 3 barn som kör

Trandans

• Skåne
« Svar #153 skrivet: 03 maj-13 kl 15:03 »
Från början var planen en shettis... sen tittade vi på russ och tillslut blev det verkligen en fjording och en shettis!  ;D
Fjordingen är bara riden men shettisen är både riden och körd.
Och ikväll skall jag tömköra honom för första gången, min lilla goding.
Han är betydligt mer erfaren än jag, vad bör man tänka på?
Har bröstsele och tömmar... kan väl bli en bra början...

kolblakkur

• Skåne
« Svar #154 skrivet: 10 jun-13 kl 10:29 »

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #155 skrivet: 12 sep-13 kl 07:56 »
Hur gör ni med försäkringar? Var försäkrar ni hästarna o vad kostar det? Det står tre shettissar här o de kostar 1000 kr i kvartalet att försäkra. Är det OK? Eller kan man ha en billigare försäkring?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #156 skrivet: 12 sep-13 kl 10:32 »
Hur gör ni med försäkringar? Var försäkrar ni hästarna o vad kostar det? Det står tre shettissar här o de kostar 1000 kr i kvartalet att försäkra. Är det OK? Eller kan man ha en billigare försäkring?

Jag har fyra islandshästar och en shettis försäkrad i agria. Betalar strax under 5 000:- om året för alla. Då är det enbart olycksfallsförsäkring på två av dem, mkt låg livförsäkring på två och 30 000:- på en av dem.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #157 skrivet: 12 sep-13 kl 10:38 »
Jag har fyra islandshästar och en shettis försäkrad i agria. Betalar strax under 5 000:- om året för alla. Då är det enbart olycksfallsförsäkring på två av dem, mkt låg livförsäkring på två och 30 000:- på en av dem.
Med andra ord så borde de tre shettissar kunna klara sig med betydligt lägre försäkring. Dom är försäkrade i Sveland och för två år sedan åkte en utav dom på en bukhinneinflammation med djurhospitalsvistelse mv så då var det ju bra med en bra försäkring. Men man hoppas ju på att det inte händer igen. Det är svårt det där med försäkringar.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #158 skrivet: 12 sep-13 kl 10:42 »
Det beror ju helt på vad försäkringen täcker. Nu har jag visserligen 4 stora hästar, varav 2 med hyfsad hög livförsäkring och dom kostar mig runt 1000 kr/mån att försäkra. Oavsett bolag, skiljer nån hundring hit eller dit.

1000kr/3 mån låter bra, men är det
bara veterinärvård?
Visst kan man spara in pengar genom att lägga om försäkringar, men att snåla när man har djur förlorar man alltid på den dagen någonting händer. Kolla istället noggrant över vad försäkringen täcker.
Kommer det en haj - simma fortare.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #159 skrivet: 12 sep-13 kl 10:46 »
Ja och vad man har för självrisk spelar ju också in.  Vi har ganska hög självrisk. Tror den är på 3000:- och så har vi ett maxbelopp som inte är jättehögt. Har kommit fram till att vid skador som kostar mer och antagligen då är mycket allvarliga väljer vi att ta bort hästen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1662 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser