Nja, jag vet inte om jag hade haft dräneringen så högt prioriterad, men vi människor är, tack och lov för det, olika. Att innertaket i fähusdelen håller på att rasa in beror troligtvis på att det har varit för hög luftfuktighet i lagården med kondensbildning, och så har trämasken som gillar fuktigt virke gett sig på innertaket (det har ingenting med dräneringen att göra

). Antar att detta samtidigt är golv för rännet som ligger ovanpå fähuset? Se över bjälkarna som håller upp hela rasket, är de friska räcker det att byta rännegolvet/innertaket, annars blir det till att byta även bjälkarna. Gå och hugg med en kniv, om kniven går in mer än ett par millimeter i träet är det dåligt. Passa på att titta på taket inifrån när ni ändå går upp på rännet (med risk för eget liv

, gå försiktigt på halvmurkna plankor). Plåttak brukar hålla tätt länge.
Har ni tänkt att ha fler djur än höns kan det vara bra att bättra på ventilationen så ni inte får ytterligare fuktproblem...man var inte så haj på sånt under 1920-talets lagårdsbyggnationer. Se oxå över elinstallationerna. Bra belysning är mycket viktigt, både för människor och djur.
Mitt tips är att låta hönsen bo på ett gjutet golv, det blir mest lättmockat.