Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allergisk mot bistick  (läst 7290 gånger)

JennyN

• Jennys frön & sånt
Allergisk mot bistick
« skrivet: 29 jun-10 kl 14:55 »
Jag fick ett bi i håret kvällen före midsommar, när jag gick ivägen för inflygningsbanan till kupan. Det trasslade in sig och stack mig i hårbotten, ovanför örat.

På natten vaknade jag av att det var tungt att andas, och halva ansiktet hade svullnat upp såpass att jag inte såg ut genom ögat. Har aldrig reagerat så tidigare, har haft bin i tre år så jag har blivit stucken en del förut.

Jag tänkte att det vore bäst att få detta kollat, så maken fick skjutsa mig till akuten. Där blev det fullt pådrag.
När de var nöjda, och jag fick åka hem, fick jag recept på adrenalinspruta och 2 sorters tabletter jag alltid ska ha med mig. De tyckte att jag blivit allergisk mot bistick. Jag ska få en remiss till allergiutredning.

Vad händer sedan? Någon av er andra biodlare som är allergisk mot bistick? Vågar man fortsätta med bina?

Rune H

SV: Allergisk mot bistick
« Svar #1 skrivet: 29 jun-10 kl 22:15 »
Om jag var i din situation skulle jag ligga lite lågt med bina resten av sommaren och invänta resultatet av allergiutredningen innan jag tog några beslut.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 30 jun-10 kl 00:12 »
En gång är ingen gång brukar det heta. Har du fått medicin så ska det väl inte vara så farligt.

Så tänker jag.  :)

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 jun-10 kl 00:21 »
Jag klev paa ett foer nu snart 30 aar sen.
Midsommar,,aalands skaergaard,,det var innan laeggdax och jag gick bar och la mej,,vaknade efter en stund och kunde inte faa luft,,fick panik,,hyperventilerade, oeppnade foensetr, hjaertat pumpade saa blodet rusade i oeronen, kunde inte hoera,,niagaravattenfall i oereonen typ,,jag fick diaree,,svimmade om och om igen,,satt paa toa,,orkade inte ens be om hjaelp,.,,
tog mej ut i koeket och naan horde mej daa jag svimmade o droep i backen gaang paa gaang,,sjukhuset ringdes,,dom sa kom in!
ingen nykter som kunde koera,,bar jag var nykter,,ambulans skulle ta foer laang tid,,fick skjuts av onykter foerare till en nykter foerare som tog vid,,stapplade in paa mariehamns sjukhus,,dom trode jag var full svensk,midsommarafton typ,,
hade bara en stor sov t-shirt paa mej och orkade inte ens svar apa tilltal,,ekg,,jag var saaa risig,,

laag kvar foer obeservation i et par timmar men blev tillsagd at det vaersta varit o var oever.
Jag gjorde en allergiutredning foer bin o getingar som gjorde inget utslag alls!
jag bad att faa medicin att ta paa vaeg till sjukhus men blev nekad och tillsagd at det aer bara att ha blaaljus naesta gang!
och at naesta gaang saa blir det vaerre!!
det blir INTE baettre naesta gaang utan hander det en gaang till saa blaaljuset direkt till sjukhus eller vaardcentral!!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 30 jun-10 kl 00:38 »
Jag fick ett bi i håret kvällen före midsommar, när jag gick ivägen för inflygningsbanan till kupan. Det trasslade in sig och stack mig i hårbotten, ovanför örat.

På natten vaknade jag av att det var tungt att andas, och halva ansiktet hade svullnat upp såpass att jag inte såg ut genom ögat. Har aldrig reagerat så tidigare, har haft bin i tre år så jag har blivit stucken en del förut.

Jag tänkte att det vore bäst att få detta kollat, så maken fick skjutsa mig till akuten. Där blev det fullt pådrag.
När de var nöjda, och jag fick åka hem, fick jag recept på adrenalinspruta och 2 sorters tabletter jag alltid ska ha med mig. De tyckte att jag blivit allergisk mot bistick. Jag ska få en remiss till allergiutredning.

Vad händer sedan? Någon av er andra biodlare som är allergisk mot bistick? Vågar man fortsätta med bina?

Om dur har tagit medicin för annan åkomma innan sticket 1 dag till 2 veckor , varit till tand läkaren och haft bedövning eller allmänt nersatt hälso tillstånd kan det påverka hur du regerar mot ett bi stick.  mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 30 jun-10 kl 01:03 »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 jun-10 kl 07:48 »
Där står inte något om skillnaden i stick mellan bi och geting, bara lite skillnader i substans. Har läst att det skiljer ca 5 x men på olika sätt. Ibland 1 B = 5 G och ibland 1 G = 5 B etc. Lite rörigt, men vad är korrekt?

Vilse

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 jun-10 kl 08:06 »
Där står inte något om skillnaden i stick mellan bi och geting, bara lite skillnader i substans. Har läst att det skiljer ca 5 x men på olika sätt. Ibland 1 B = 5 G och ibland 1 G = 5 B etc. Lite rörigt, men vad är korrekt?

När dom testade mej så testade dom både geting o bi o sa at det var helt olika,,
jag visste nämligen inte om det var et bi eller en geting jag klev på,,men inget av det gav utslag vid testet!
jag hade inte ätit medicin innan,,det vet jag helt säkert fast det var 1980 det hände,,för jag äter aldrig medicin,,,

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #8 skrivet: 30 jun-10 kl 09:05 »
Om dur har tagit medicin för annan åkomma innan sticket 1 dag till 2 veckor , varit till tand läkaren och haft bedövning eller allmänt nersatt hälso tillstånd kan det påverka hur du regerar mot ett bi stick.  mvh edward  :P

Ja, jag har fått någon slags pollenallergi i år, och ätit antihistaminer och tagit kortisoninhalator sedan i mars. Hassel, björk och kanske gräs. Inte utrett ännu. Knepigt att plötsligt bli allergisk vid 35  :-\

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 30 jun-10 kl 11:39 »
Kanske nått annat som triggar det hela? Miljöombyte, stress, dåliga sovvanor, graviditet, dåligt förhållande etc.

Mänskliga kroppen är förunderlig...  :)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 jun-10 kl 13:00 »
Jag fick också min pollenallergi sent, inget konstigt alls. Äter Cetrizin och Aerius varav den sista "Aerius" är en bra medicin mot pollenallergi.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 30 jun-10 kl 13:38 »
Jag är allergisk mot bistick men inte geting.
har tom fått getinstick på halsen utan märkbar reaktion.
Jag är inte pollenallregiker vad jag vet.
Har däremot lite astma.
Min mor fick en jättereaktion av bistick en ggn
sen tordes hon aldrig följa med till fars bigård ngt mer.
Hedemorahöns

Rolle johansson

• Småland
« Svar #12 skrivet: 30 jun-10 kl 20:54 »
Vad jag har läst om bi o geting så skiljer giftett en hel del dom är inte besläcktade med varandra orm o geting har samma gift .Jag hoppas att hon kan forsätta med sina bi. :-[

Rune H

« Svar #13 skrivet: 01 jul-10 kl 00:06 »
Giftet som bin har skiljer sig från getingarnas gift. Man kan alltså vara överkänslig för det ena utan att det andra ger symptom. Det går därför inte att jämföra gifterna helt lätt, och jag vet inte varför man skulle göra det. Vi har dessutom ett antal arter av getingar i landet, och i världen.

Greengården

« Svar #14 skrivet: 05 jul-10 kl 10:27 »
Fick förra året en reaktion med svullet ben o vattenblåsa fick uppsöka doktorn som gav mig  både Betapred (kortison) o antibiotika i förebyggande då blåsan gick sönder. Biet kom in innanför skyddsdräkten o stack mig direkt mot huden så allt gift förmodligen tömde sig. Fick då råd att ta antihistamin innan jag sköter bina i förebyggande samt ha adrenalin spruta med mig  ifall jag reagerar igen . Slungade i går och ett bi stack mig i överarmen igenom skyddsdräkten jag skulle haft långa armar på tröjan under (det är så varmt!!) då hade förmodligen inte gadden nått in. Men då gadden satte kvar i min overall så tömde sig inte allt gift.  :D Både det o att jag tog antihistamin tabletten innan gjorde att jag endast fick ett litet kliande bistick istället för  en reaktion :D så där ser man vikten av att använda både skyddskläder o  förebyggande av allergi medicin för att kunna fortsätta med biskötseln.

delicanto

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 09 nov-10 kl 11:56 »
Hej!

Ju närmare central nervsystemet - huvud och ryggmärg- man blir stucken desto större allergisk reaktion man får. Blir man stucken av flera bi  i håret är det akuten som gäller... eller stark sprit!
Dricker man stark sprit minst 40% får man ner den allergiska reaktionen, ty alkohol binder sig fast vid samma kemiska strukturer som antihistamin... men man kan ej använda sprit och mediciner samtidigt. Och läkarna vill inte att du har drukit sprit när du söker vård, och det kan jag förstå! ;)
Det gäller inte att bli full allså...  :)

delicanto

esten

• -
« Svar #16 skrivet: 09 nov-10 kl 12:43 »
Men är det inte så att vi inte är allergiska mot själva bigiftet utan de antikroppar som vi själva bildar för att ta hand om bigiftet .
Det förklarar ju varför biägare kan sköta bin under många år och bli stuckna innan allergin visar sig . alltså när kroppen har tillräckligt mycket antikroppar mot giftet så blir vi sjuka .
Kroppen blir allergisk mot sig själv

Lite grann som med Rh faktorn som man kollar hos blivande föräldrar .

Sune Johansson

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 09 nov-10 kl 23:20 »
Fick mitt, kanske 100:ade, bistick sommaren 2002 p.g.a. nonchalans som vanligt. Blev tvärtrött, fick klåda i händerna och i hårbotten. Jag förstod inte vad det var utan la mig att vila samt somnade.
I Bitidningen 2003/2 sid 23 finns en bra artikel som väckte mig.
Jag lät därefter testa mig och min allergi uppdagades. Har nu genomgått hyposensibilisering under en tid av 5,5 år (53 resor till lungkliniken i Länssjukhuset).
Jag har snälla bin men kommer aldrig att sköta mina bin utan skyddande utrustning.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 10 nov-10 kl 00:11 »
Lite OT, men jag vill förklara min situation före jag säger vad läkaren sa till mig...

Jag fick min första allergiska reaktion av att äta tomat... då räckte det att ta en av svägerskans pollenallergi tabletter - receptfri sådan... ett år senare fick jag en stor allergisk reaktion på hallonsylt... då blev det akuten och kortison, adrenalin och antihistaminer som behandling... När jag gick därifrån hade jag med mig recept på Betapred och kortisoninhalator och adrenalinspruta och remiss till allergiutredning :o Jag tyckte att det var lite 'overkill' för lite hallonsylts skull, men jag var höggravid så jag gick med på allt. Mina andningsvägar var nästan helt igensvullna när jag körde in till akutintaget och det var inte kul.

Och det är här jag tror att det blir intressant för er som följer tråden:

Allergiläkaren sade att det gällde för mig att ha allra minst Betapred hemma, speciellt som jag bor långt ute i skogen, eftersom min kropp har blivit överkänslig... Hon kunde inte säga mot vad eftersom tester inte skulle visa på något alls om det inte var en reaktion i full gång, och denna kunde komma på 100 tals olika saker. Speciellt noga skulle jag vara med insektsbett - särskilt getingar och bin - och ormar och se till att ta allergimedicin i förebyggande syfte om jag riskerade att bli utsatt i större skala(besöka bifarmare mm).

Vidare sa hon att enklaste sättet att se på det var att se min kropp som ett vattenglas. Det rymms ganska mycket vatten i det, men tillslut svämmar det över kanten. Dvs jag kan utsättas för det jag är känslig mot till en viss gräns, sedan får jag en större allergisk reaktion...
Hon varnade mig för att OM jag reagerar på ormbett, bi/getingstick och nötter mm så kan det bli STORA reaktioner som dessutom går snabbt :-\  så det gäller att ha mediciner till hands alltid.

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

anders50

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 nov-10 kl 00:28 »
När jag hade bin så fick jag mot slutet (bina dog ut en vinter) alltid nässelutslag av bisticken. När jag sen fick ett getingstick så blev det akuten och en massa sprutor i armarna och sen var det ok.
Nästa getingstick så blev det ännu värre, men jag klarade mig, och nu har jag alltid 16 cortison tabletter och en EpiPen spruta på mig när det är geting och bi-säsong.

Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser