Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billig slunga för 3/4 langstroth?  (läst 2443 gånger)

Abigail

Billig slunga för 3/4 langstroth?
« skrivet: 29 jun-10 kl 13:11 »
Jag kommer antagligen inte köpa någon slunga förrän nästa år men jag kikar runt lite på vad som finns. Jag kommer ju inte bli någon storproducent utan vill ha en liten billig slunga. Jag ser att utbudet med billiga slungor som klarar 3/4 langstroth inte är något att skryta med. När de klarar det formatet så blir de helt plötsligt jättestora och självvändande och det är ju inget som jag är intresserad av.

Är det någon av er som har liten slunga till langstrothen? Fungerar den bra? Vet ni någon liten slunga som säljs i Sverige som passar?

ersam

• -
SV: Billig slunga för 3/4 langstroth?
« Svar #1 skrivet: 29 jun-10 kl 15:42 »
Köpte en på LPs som funkar skitbra. Men den har en nackdel:
Det saknas en ynka cm för att kunna få ner två ramar 3/4 i samma fack. Känns som "konsumentslungorna" helt är anpassad för motsvarande LN eller är det kanske Langstoth-/Dadantformatet som spökar eftersom det tillverkas i Tyskland.  ???

Billig? Tror det var runt 7000 kr. Den snurrar åt båda hållen men man får vända själv. Vill ha nytt och fräscht som funkar när det gäller sånt här. Nöjd iallafall!  :)

Abigail

« Svar #2 skrivet: 29 jun-10 kl 15:46 »
Heter slungan någonting? Eller har något artikelnummer? Kan ju vara kul att se.

Abigail

« Svar #3 skrivet: 29 jun-10 kl 15:50 »
Swienty har ju en liten platt slunga med handvev som heter WORLD EXTRACTOR. Klarar den langstroth? Är det någon som har prövat den?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 jun-10 kl 16:43 »
SBIO har en 3-ramars med vev med behållare i plast som kostar 2.400 någonting www.sbio.se

Abigail

« Svar #5 skrivet: 29 jun-10 kl 16:53 »
Himla bra pris! Det finns ingen bild på den men jag antar att den ser ut ungefär som en vanlig. Såg att de hade en i plast också för 1470 kr, men den får man kanske be någon hålla medans man vevar så den inte välter.

Tack för den sidan! Blev glad över att hitta något som inte är så himla dyrt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 jun-10 kl 20:31 »
Trots alla prylar så har jag faktiskt en sådan också att skvätta fram lite honung vid midsommar. Den fungerar! Den är lite "hopping" när man vevar men man kommer lätt underfund med hur man skall göra för att den skall funka.

Abigail

« Svar #7 skrivet: 30 jun-10 kl 11:24 »
Är det den för tre ramar som kostar 2490 kr som är på bilden?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 jun-10 kl 11:36 »
Japp! Men ring SBIO och kolla allt först.
« Senast ändrad: 30 jun-10 kl 11:40 av Sten-Åke Lindell »

Abigail

« Svar #9 skrivet: 30 jun-10 kl 11:51 »
Tusen tack för det tipset!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 11 jul-10 kl 16:48 »
vet inte om du har hunnit köpa en slunga än ?

http://www.blocket.se/skaraborg/Honungsslunga_28398209.htm?ca=5&w=1
           mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser