Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalv som bara hux flux helst bara dricker vatten?  (läst 4659 gånger)

Ulricaa

• -
Kalv som bara hux flux helst bara dricker vatten?
« skrivet: 28 jun-10 kl 18:19 »
Vi vaknade halv sju i morse av att vår ko som kalvade på påskafton gick och brölade i hagen. När jag gick ner och kollade stängslet så kom hon springandes efter mig som en galning och brölade och jag kände herregud vad är det som har hänt? Sen såg jag att hennes juver var jättespänt...jag har lättat på trycket i det men kalven verkar inte vilja äta idag, hon står mest vid badkaret och dricker vatten....igår var hon hur piigg som helst och jagade baggarna i hagen....nån som har nån idé, hon verkar inte sjuk mer än att hon då inte äter och när dom andra gick in i skuggan så låg hon kvar vid karet, när jag gick dit så reste hon sig och gick bort till morsan dock...hon har inte diat med nån jätteintensitet innan heller men idag verkar hon nästan hela ha slutat dia...imorse var en enda spene urdrucken...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
SV: Kalv som bara hux flux helst bara dricker vatten?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-10 kl 18:30 »
Kolla så att tine kossans mjölk är flockig, smaka lite på den- smakar den salt har hon början till juverinflammation- sånt märker kalvar direkt. KOlla även så att inte kalven eller kossan kissar blodaktig urin= sommarsjuka. Beteskramp till följd av magnesiumbrist är nåt de blir konstiga av och selenbrist kan ge muskelsvaghet. Men börja med att kolla kossans mjölk- skulle tippa på att det är kasnke nåt fel där?
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Ulricaa

• -
« Svar #2 skrivet: 28 jun-10 kl 19:41 »
Har nu varit ute och smakat på mjölken och nej den smakar helt som den ska. Sommarsjuka vad är det? Varken mor eller dotter ser ut att kissa blod men jag vet ju klart inte....selen har dom i sin mineralsten....både det och evitamin. Har gett dom en extra dos vitaminer i vattnet i kväll, den sk totalvitamin.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 jun-10 kl 20:22 »
Spenarna kanske är smutsiga??
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Ulricaa

• -
« Svar #4 skrivet: 28 jun-10 kl 20:52 »
Inte det heller....jag funderade på hur magnesiumbrist hos kor yttrar sig, är det lika allvarligt som hos får????

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 28 jun-10 kl 23:13 »
Magnesium brist ger kramper och förlamning,

Och ja, det är allvarligt, kan sluta med döden.
« Senast ändrad: 28 jun-10 kl 23:16 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Ulricaa

• -
« Svar #6 skrivet: 29 jun-10 kl 09:30 »
Ja det gick ju bra iaf, i morse när jag kom upp halv sex så var kalven pigg och glad och mor har slutat bröla, var ute för ett tag sen och kände på henne och nu har kalven ätit igen. Då när jag var ute halv sex stod hon och slurpade på mineralstenen så det var ju ett väldigt gott tecken....om dom har en sten med mineraler i, behöver dom mer mineraler då oxå precis som fåren? våra får har lösa mineraler i hagen tillsammans med en sten...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Kalv
« Svar #7 skrivet: 29 jun-10 kl 13:39 »
Det lilla minimala innehåll som finns i saltstenen räknas inte ens som ett tillskott.

Så ja, dom ska ha mineraler eller mineralbalja.
För kalvarnas skull är Selenet det viktiga.

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulricaa

• -
« Svar #8 skrivet: 29 jun-10 kl 18:03 »
Okej, ja då ska jag åka och köpa mineraler till dom bums!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 29 jun-10 kl 22:00 »
Okej, ja då ska jag åka och köpa mineraler till dom bums!

Då vill jag rekomendera mineralbaljorna på Granngården, 22kg, dessa gillar verkligen nötdjuren, hästen och hjorten  ;)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #10 skrivet: 30 jun-10 kl 13:12 »
HAr inte hunnit in o kika vad du svarade- men ser nu att det har ordnat sig- ja bra att du ger dom xtra mineraler. Sommarsjuka eller blodgång som vi kallar det i småland är en fästingburen sjd som innbär att de röda blodkropparna faller sönder och det ser man när de kissar- de är urinen rosa-röd färgad. Då är det bråttom med vet. Vi kikar alltid lite extra när en av våra köttdjur kissar så man tien missar det- för det går fort tyvärr. Lycka till!!
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Ulricaa

• -
« Svar #11 skrivet: 30 jun-10 kl 21:39 »
Fy katten med fästingar! uscha! Jag försöker vara rätt tidig med just fästingmedel både på kor och får...så man slipper sånt. Men säker kan man ju aldrig vara. nej jag vet inte helt vad det var för nu är kalven som vanligt igen, idag kom hon i full kareta genom hagen som ett skållat jehu när jag ropade....

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 2 användare
Dmslr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser