Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nöddrottning  (läst 2396 gånger)

ingegärdsgårn

Nöddrottning
« skrivet: 27 jun-10 kl 20:13 »
Hej!
Jag har gjort en avläggare med den gamla drottningen. Jag räknade med att det gamla samhället skulle dra upp en nöddrottning.Detta har inte skett. Jag har flyttat in ägg/larver från avläggaren till det gamla samhället två gånger, men inget händer. Hjälp!

ptakaplay

SV: Nöddrottning
« Svar #1 skrivet: 27 jun-10 kl 23:19 »
det finns troligen en drottning har du kollat efter ägg.
titta i den andra halvan av avläggaren så den inte är vislös

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 28 jun-10 kl 00:00 »
Hade en totalt hopplös avläggare förra året som inte drog upp ny drottning. Tog död på två tillsatta drottningar trots att jag sopade ut hela gänget några hundra meter bort på marken så de fick flyga hem.

Totalt idiotiska för att uttrycka sig milt.

I ditt fall skulle jag ändå testa att sätta in en ram med ägg och sopa ut gänget en bra bit bort. Självklart efter att ha konstaterat att drottningen är kvar i andra samhället. Men man kan inte lyckas jämnt!  :)

ingegärdsgårn

« Svar #3 skrivet: 28 jun-10 kl 21:33 »
Drottningen är i det andra samhället. Vi har lagt in ramar med larver och ägg två gånger, utan att få några drottningceller- Gubben har kollat och kollat men inte sett någon drottning och inga ägg läggs heller. Vi har funderat på om vi har en oparad drottning som smyger runt på ramarna, men vi kan inte se någon. Vi får väl ta ut´alla bina . Men varför para hon sig inte?
Tack för era svar!
Förra året hade vi ett samhälle som också tog död på två drottningar... och en drottning lade aldrig några ägg.

ingegärdsgårn

« Svar #4 skrivet: 28 jun-10 kl 21:34 »
Ersam hur gick det med ditt samhälle?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 28 jun-10 kl 22:20 »
Prova att stöd mata (ser till att det är drag) samhällen när du ska tillsätta nya drottningen. Ska under lätta att de tar emot henne             mvh  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 28 jun-10 kl 22:39 »
Ersam hur gick det med ditt samhälle?

De fick flera chanser så till slut så snodde jag allt de drog in och gav dom gamla smutsiga ramar som de snällt städade. Tror de dog i oktober-november. Men fint gjorde dom!  >:D

Lars i skogen

« Svar #7 skrivet: 28 jun-10 kl 22:49 »
När gjorde du avläggaren?

Mina egna erfarenheter är att det ofta tar rejält med tid innan en ny drottning blir äggläggande, en månad är inte ovanligt när du gjort som du gjort. En risk med att de får dra upp en nöddrottning är att de fyller hela yngelrummet med honung och pollen, sen  har dr ingen plats att lägga nya ägg.

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 28 jun-10 kl 22:53 »
Frågar du mig så gjorde jag den i början av juni tror jag om jag inte minns fel. Sen gav jag ägg/yngelramar i omgångar. Drottning tillsatt i runt 7 augusti när jag inte sett några ägg. Sen en ny drottning kanske 10 dagar senare. Då gav jag upp.  :)

Lars i skogen

« Svar #9 skrivet: 28 jun-10 kl 23:08 »
Jag frågade trådskaparen  :)

Tänker att det inte är så troligt att avläggaren är gjord innan slutet av maj i år, och då är det nog för tidigt än att utesluta en lyckad nöddrottning än

ingegärdsgårn

« Svar #10 skrivet: 29 jun-10 kl 22:17 »
Den 5 junitack för ditt svar, Lars. Vad har du för erfarenhet av nöddrottning?

Lars i skogen

« Svar #11 skrivet: 02 jul-10 kl 10:06 »
Nja, inte så mycket revolutionerande erfarenheter att komma med. Men nu har vi ju haft kanonväder, och snart en månad sen du nöp drottningen, så om de inte har äggläggande drottning nu är det nog något fel.

Risken är som sagt att de inte har utrymme i skattlådan för ägg. Gå igenom samhället och leta efter ägg. Ge dem tomramar eller mellanväggar mitt i yngelrummet så att det finns plats för mer ägg. Om du inte hittar ägg nu går du tillbaka om några dagar och kollar efter ägg i de nya tomma ramarna. Hittar du inget då måste du skaffa en ny drottning.

ingegärdsgårn

« Svar #12 skrivet: 02 jul-10 kl 16:21 »
Vi har en äggläggande stor, fet och fin drottning! ;D Upptäckt idag via ägg i massor  :)! Undra var hon har hållit sig gömd.l Vi har inte sett några drottningceller etc.. och vi hade gett upp, men där ser man..

Greengården

« Svar #13 skrivet: 03 jul-10 kl 23:58 »
Hej!
Jag har gjort en avläggare med den gamla drottningen. Jag räknade med att det gamla samhället skulle dra upp en nöddrottning.Detta har inte skett. Jag har flyttat in ägg/larver från avläggaren till det gamla samhället två gånger, men inget händer. Hjälp!
Precis så här blev det för mig.. men jag hade planerat att drottningen skulle varit kvar i ursprungs kupan och att avläggaren skulle driva upp en ny. Trots att jag noggrant kollade igenom ramarna till avläggaren så kom drottningen med till den, har nu inte fått någon ny drottning ännu kollade förra söndagen ev var hon ute på parning får se hur det går. Man vill ju ha en fullt fungerade kupa både för binas överlevnad o inkomst av honungen. Om inget händer får jag väl köpa en parad drottning jag tror det går fortast för att få full aktivitet igen. Dom är proffs på att gömma sig trots att hon var märkt från förra året. Dom rackarna hittar på en massa.... ;) :D Skönt att du fått en fungerande drottning till slut får se om det det går lika bra för mig.
Åsa

Lars i skogen

« Svar #14 skrivet: 04 jul-10 kl 10:38 »
Vi har en äggläggande stor, fet och fin drottning! ;D Upptäckt idag via ägg i massor  :)! Undra var hon har hållit sig gömd.l Vi har inte sett några drottningceller etc.. och vi hade gett upp, men där ser man..

Hon har inte hållit sig gömd. Det tar 16 dagar för drottningcellen att kläckas. Sen ger hon sig inte ut och blir parad med en gång, utan går kvar i kupan några dagar först. Från första gången hon flyger ut tills hon tills hon blir ordentligt parad (det brukar krävas flera parningsflygningar för det) tar det åtskilliga dar, det tar mellan 5 och 12 dar från kläckningen. Och när hon är parad börjar hon inte lägga massa ägg med en gång, utan det kan ta någon eller några dagar till. Räknar man på det är det inte onormalt att hela processen tar 30 dagar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser