Jag kommenterar bara om du lovar att göra en så fin ritning till mig också

Skämt åsido. Några tipps på förändringar/förbättringar samt några funderingar kommer här:
Sittpinnar/gödselbord. Min erfarenhet är att alla vill sitta överst så även om man har gott om plats sitter alla och knör så att dom nästan trillar av på den översta pinnen. Jag är därför en stor fan av att ha alla pinnar på samma höjd. Hönsen sitter då mer jämt fördelade och dom sliter inte lika mycket på fjäderdräkten.
Mät din skottkärra. Gör höjden på gödselbordet såpass hög att du kan rulla in kärran under. Sparar massor av tid och jobb.
Gör om möjligt nätramen uttagbar då det brukar fastna skit och fjädrar där. Mycket lättare att tvätta med slang/högtryckstvätt ute.
Gör gödselbord under sittpinnarna även i de små avdelningarna. Om du tycker väggfast är lättare att bygga så gör det där också. Det är inte en nackdel om man ska släppa ihop djur som inte är bästisar att det finns sovplatser på olika håll. Djuren väljer ofta de dom är vana vid så gruppen som har varit i bur kommer kanske lägga sig på golvet om "deras" sittpinnar försvinner.
Mina höns har alltid gillat "bred planka med fotfäste" bättre än stege. Även om det är svårare att hålla rent så har jag haft bättre resultat på att få stora tunga fåglar upp på pinne med den konstruktionen.
Likaså har mina stora tunga fåglar inte gillat runda pinnar (5-6cm i diameter) dom har gillat platta brädor med rundade kanter (9,5 cm breda)
RedenJag är stel och gillar inte att böja mig av det skälet skulle jag börja med att hoppa över de reden som står på golvet och under gödselbordet. Om jag var tveksam till om hönsen skulle hoppa upp i de högre redena skulle jag stället hängt dom något lägre.
Ska du bara ha 2-4 höns i burarna skulle jag inte sätta in mer än 2 reden där.
Jag hade nog gjort framkanten på redena något högre så att det fortfarande blir kant som sticker upp när du har lagt i halm eller vad du nu har i redena.
Sandlådan hade jag nog gjort mer rektangulär och satt under gödselbordet, men så smal att man ändå kan rulla in skottkärran utan att krocka. Hjulet sitter ju långt fram på kärran så sandlådan behöver förmodligen bara vara ca 30 cm smalare än gödselbordet.
Avelsburarna Gör dörrarna så breda att du kommer igenom med rullebören (=skånska för skottkärra)
Undvik om möjligt regel på golvet då det är lättast att köra in/ut då.
Sätt nederst i dörren en skiva som är ca 40cm hög. Den fästes i dörrkarmarna i U-formade spår så att den lätt kan drar uppåt och plockas bort vid exempelvis städning. Dörren går bara ner till skivans överkant. Detta är ett enkelt och smidigt sätt att undvika att hönsen springer in/ut i fel rum, inte för högt att kliva över när man ska se till djuren och samtidigt lätt att ta bort när man städar.
Väggarna kläs med helt skivmatrial nertill ca 60cm högt. Tar lite ljus och rymd men har man tuppar/hönor som inte gillar varandra är det mycket lugnare både för dig och dom när dom inte hela tiden måste patrullera nätet. Skaderisken minskar också väsentligt.
Förrummet Om du bara ska ha två kycklingburar skulle jag satsa på att sätta skåpshurtsar längs hela den väggen och två våningar med burar uppe på. Det är mycket roligare att se och sköta sin kycklingar stående än att krypa på alla fyra

Dessutom behöver man betydligt mer förvaringsplats än man tror.
Sedan hade jag nog inte bara gjort en arbetsbänk utan utnyttjat utrymmet under till exempelvis mustäta foderlådor och ännu mer förvaring. Dessutom skulle jag definitivt satsa på att dra in vatten och sätta in en disk ho.
Jag hade satt upp en flottörcistern för vatten i lågtrycksystem och satt upp vattenkoppar inne i hönsrummen. Man sparar otroligt mycket tid och arbete om man inte måste konka runt på vatten och bära in allt i huset som ska diskas.
Lycka till med bygget