Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus-ritning i 3D - Alternativ & Tips?  (läst 23372 gånger)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Hönshus-ritning i 3D - Alternativ & Tips?
« skrivet: 25 jun-10 kl 16:39 »
Har byggt mitt framtida hönshus i SketchUp, och önskar att ni kommer med vad som är bra och vad som kan göras annorlunda/bättre, vad jag glömt osv. Huset i helhet är 4 x 8 meter, och förrumet är 2 x 4 meter. Det må vara onödigt stort (?) men detta är som sagt första skissen.

Kommer vara bostad åt stor sussex + en mindre grupp brahma, sammanlagt ca. 15-20 djur. I förrummet finns ett par burar på 2 m x 70 cm till tex. ruvande hönor eller sjuklingar, en arbetsbänk och en garderob. På väggen till höger om entrédörren hänger arbetsredskap osv.

Hönshusets huvudsektion från två riktningar. Redena har innermåtten 40x40x40, övre redesraden sitter 70 cm. högt. Alla reden är separata och flyttbara för att kunna flytta ruvande hönor till burarna i förrummet alt. avelssektion.

Sammanlagd sittpinnelängd är 6 meter. Under sittpinnarna finns ett "bord" som man antingen kan ha behållare eller dyl. i, framsidan hänger i gångjärn och kan öppnas. Under bordet är "takhöjden" ca. 60 cm. Jord/sandbad 1 x 1 m. Den konstiga saken på väggen bredvid redena är bara en fundering på snäckskalsautomat...

Två avelssektioner på 4 kvm vardera (2x2 m.) anpassat för 2-4 vuxna djur. Tanken är att dessa nätsektioner skall vara mobila, så att de kan tas ned efter säsong. Det är därför sittpinnarna inte är fastmonterade, utan flyttbara. Alla hönsluckor är 35x40 cm. Luftslussar planerade. Ventilation ej utsatt ännu.

Extrabild...

Tips & Kommentarer, någon?  :D
Förlåt för dunderlångt inlägg, om nu bilderna fungerar...

« Senast ändrad: 25 jun-10 kl 18:14 av AnetteA »
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Hönshus-ritning i 3D - Alternativ & Tips?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-10 kl 19:01 »
Jättesnyggt!!!!!!!
Tycker inte förrummet är så onödigt stor, skönt med stora utrymmen, dock inte lika skönt att städa det ;)
Tycker du fått med det mesta så kan inte säga om du glömt något eller så :) Kanske dörren från förrummet till hönsen ;) haha nä skoja ;) ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2 skrivet: 25 jun-10 kl 19:50 »
Tackar! Jag gillar att göra onödiga detaljer, och det blev så många att jag struntade i dörrarna, de skymde mest.  ;) Entrédörren skall öppnas utåt och dörren från förrummet till hönsrummet öppnas mot förrummet. Så dom finns där! ( i min fantasi)  ::)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 25 jun-10 kl 20:02 »
Tackar! Jag gillar att göra onödiga detaljer, och det blev så många att jag struntade i dörrarna, de skymde mest.  ;) Entrédörren skall öppnas utåt och dörren från förrummet till hönsrummet öppnas mot förrummet. Så dom finns där! ( i min fantasi)  ::)
lade märket till två småsaker nu ;) hehe
Till dem två burarna längst bort m.m så kanske du borde göra någon liten sluss så om dem smiter ut så kan du få in dem igen i sin bur istället för att det ska bli bråk mellan dem olika grupperna :P ? för dem som ska vara i dem burarna lär springa till dörren när du kommer :P Och ha lite kraftigare nät längst ned än vanligt hönsnät då en stor brahma tupp lätt tar sönder det om han blir arg.. hade en maran tupp, (mindre än brahma) som tog sönder hönsnät när det gick en tupp på utsidan :P

EDIT: såg nu att du hade en kant under dörren, funkar nog bra det med.
« Senast ändrad: 25 jun-10 kl 20:04 av ⓥⓐⓡⓖⓖⓡⓐⓥ »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #4 skrivet: 25 jun-10 kl 20:28 »
Jupp kanten är dels för att dörren inte skall motas av spånet, för att mota en höna e den nog för låg för... får tänka på det, de va en bra idé. Sen så skall ju alla höns gå ihop i den mån det går, och bara tillfälligt vara separerade. Iofs. den "tillfälliga" tilden är ju runt 3 veckor befruktningsgaranti + 3 veckors ruvning + massa extradagar... Men hackorningen rubbas ganska direkt efter att vissa individer avskiljts va?

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 25 jun-10 kl 20:51 »
Jupp kanten är dels för att dörren inte skall motas av spånet, för att mota en höna e den nog för låg för... får tänka på det, de va en bra idé. Sen så skall ju alla höns gå ihop i den mån det går, och bara tillfälligt vara separerade. Iofs. den "tillfälliga" tilden är ju runt 3 veckor befruktningsgaranti + 3 veckors ruvning + massa extradagar... Men hackorningen rubbas ganska direkt efter att vissa individer avskiljts va?
Jaha, ja men det beror lite på flock också.. Min silkesflock jag hade var det inga problem att ta bort någon ca 4 månader dem var endå snälla när dem kom tillbaka. Men mina maraner var mkt värre, iallafall tuppen :P

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 26 jun-10 kl 09:48 »
Jag kommenterar bara om du lovar att göra en så fin ritning till mig också  ;)

Skämt åsido. Några tipps på förändringar/förbättringar samt några funderingar kommer här:

Sittpinnar/gödselbord. Min erfarenhet är att alla vill sitta överst så även om man har gott om plats sitter alla och knör så att dom nästan trillar av på den översta pinnen. Jag är därför en stor fan av att ha alla pinnar på samma höjd. Hönsen sitter då mer jämt fördelade och dom sliter inte lika mycket på fjäderdräkten.

Mät din skottkärra. Gör höjden på gödselbordet såpass hög att du kan rulla in kärran under. Sparar massor av tid och jobb.

Gör om möjligt nätramen uttagbar då det brukar fastna skit och fjädrar där. Mycket lättare att tvätta med slang/högtryckstvätt ute.

Gör gödselbord under sittpinnarna även i de små avdelningarna. Om du tycker väggfast är lättare att bygga så gör det där också. Det är inte en nackdel om man ska släppa ihop djur som inte är bästisar att det finns sovplatser på olika håll. Djuren väljer ofta de dom är vana vid så gruppen som har varit i bur kommer kanske lägga sig på golvet om "deras" sittpinnar försvinner.

Mina höns har alltid gillat "bred planka med fotfäste" bättre än stege. Även om det är svårare att hålla rent så har jag haft bättre resultat på att få stora tunga fåglar upp på pinne med den konstruktionen.

Likaså har mina stora tunga fåglar inte gillat runda pinnar (5-6cm i diameter) dom har gillat platta brädor med rundade kanter (9,5 cm breda)

Reden
Jag är stel och gillar inte att böja mig av det skälet skulle jag börja med att hoppa över de reden som står på golvet och under gödselbordet. Om jag var tveksam till om hönsen skulle hoppa upp i de högre redena skulle jag stället  hängt dom något lägre.

Ska du bara ha 2-4 höns i burarna skulle jag inte sätta in mer än 2 reden där.

Jag hade nog gjort framkanten på redena något högre så att det fortfarande blir kant som sticker upp när du har lagt i halm eller vad du nu har i redena.

Sandlådan hade jag nog gjort mer rektangulär och satt under gödselbordet, men så smal att man ändå kan rulla in skottkärran utan att krocka. Hjulet sitter ju  långt fram på kärran så sandlådan behöver förmodligen bara vara ca 30 cm smalare än gödselbordet.

Avelsburarna Gör dörrarna så breda att du kommer igenom med rullebören (=skånska för skottkärra)

Undvik om möjligt regel på golvet då det är lättast att köra in/ut då.

Sätt nederst i dörren en skiva som är ca 40cm hög. Den fästes i dörrkarmarna i U-formade spår så att den lätt kan drar uppåt och plockas bort vid exempelvis städning. Dörren går bara ner till skivans överkant. Detta är ett enkelt och smidigt sätt att undvika att hönsen springer in/ut i fel rum, inte för högt att kliva över när man ska se till djuren och samtidigt lätt att ta bort när man städar.

Väggarna kläs med helt skivmatrial nertill ca 60cm högt. Tar lite ljus och rymd men har man tuppar/hönor som inte gillar varandra är det mycket lugnare både för dig och dom när dom inte hela tiden måste patrullera nätet. Skaderisken minskar också väsentligt.

Förrummet Om du bara ska ha två kycklingburar skulle jag satsa på att sätta skåpshurtsar längs hela den väggen och två våningar med burar uppe på. Det är mycket roligare att se och sköta sin kycklingar stående än att krypa på alla fyra ;) Dessutom behöver man betydligt mer förvaringsplats än man tror.

Sedan hade jag nog inte bara gjort en arbetsbänk utan utnyttjat utrymmet under till exempelvis mustäta foderlådor och ännu mer förvaring. Dessutom skulle jag definitivt satsa på att dra in vatten och sätta in en disk ho.

Jag hade satt upp en flottörcistern för vatten i lågtrycksystem och satt upp vattenkoppar inne i hönsrummen. Man sparar otroligt mycket tid och arbete om man inte måste konka runt på vatten och bära in allt i huset som ska diskas.

Lycka till med bygget  ;D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #7 skrivet: 26 jun-10 kl 10:43 »
Oj, tackar för alla tips, Azoo-Lina!  :D Allt blir så självklart när man väl hör det.  ;) Och jag designar mer än gärna hönshus åt dig, skall bara få klart ⓥⓐⓡⓖⓖⓡⓐⓥ's husexempel först.  :) Det är hur kul som helst, och man lär ju sig en hel del på vägen!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 26 jun-10 kl 11:54 »
Jag har ju byggt hönshus förut där jag bodde tidigare. Så jag har gjort en del tabbar och en del bra lösningar. "Dörrskivan" hade jag på förra stället och det var en hit  ;D Jag har också insett att det är underbart att bygga så att vardagen blir snabb och enkel. Åtminstone jag har väldigt varierat med tid över året och det finns perioder när hönsen måste skötas på 10 minuter.

Då är det underbart att ha tänkt till.

I mitt förra hönshus hade jag automatiska vattenkoppar (en i var box) och stora foder automater, samt snören till alla luckorna (8st) Foderautomaterna behövde bara fyllas 1 gång/vecka. När jag skulle sköta hönsen på  morgonen innan jobb behövde jag bara dra i 2 snören (luckorna satt kopplade 4 och 4) och kolla att alla kopparna fungerade. Det tog max 2 minuter  ;D skönt då tiden på morgonen som regel alltid är för kort åtminstone i mitt liv  ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 26 jun-10 kl 12:15 »
Tänkte bara ge dig lite tips till ;)
Några av mina höns gillade att sova på "hyllor", vet inte riktigt varför men flera andra jag pratat med har också höns som gillar att sova på hyllor :P  ;D När jag provade att spika upp en liten hylla så vart den mycket populär som utkiksplats och sovplats :) men kanske är svårt för en brahma att flyga upp till en hög hylla  ::)

Ett annat tips med hylla som jag provade hos mina silkeshöns var att jag spikade upp en hylla i halshöjd till dem och ställde mat och vatten där uppe. Då slapp jag allt spån i vattnet och maten :)

Och hänger med på det Azoo-Lina sa om stege, mina höns föredrog också bräda med dit spikade pinnar på :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 1 användare
madde madcatz gustafsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser