Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kontantköp av torp med existerande pantbrev  (läst 16955 gånger)

Freebird

• Pensionerad hippie på väg att flytta ut i skogen
    • Janssonsfrestelse
Kontantköp av torp med existerande pantbrev
« skrivet: 20 jun-10 kl 09:14 »
God morgon!

Trots idogt sökande på Internet blir jag inte riktigt klok på det här med pantbrev vad gäller min egen situation. Att man kan använda redan existerande pantbrev för att slippa betala för ett nytt när man behöver låna för att köpa ett hus förstår jag. Likaså att man skall betala 2% av "värdet" på ett nytt pantbrev som man själv tar ut.

Dock... för egen del har jag sparat pengar i ca: 15 år för att inom en snar framtid köpa ett torp eller mindre gård KONTANT utan att låna några pengar. Vad som då stör mig är att man i allt fler annonser ser uppgift om existerande pantbrev i fastigheten.

Exempelvis: Utgångspriset kan vara 400.000kr och sen finns då ett pantbrev på varierande summor, men säg exempelvis att det finns ett på 200.000kr.

Vad innebär detta för mig som betalar KONTANT?
Betyder det att jag skall ÖVERTA den förra ägarens skulder på huset? ???
400.000kr + 200.000kr = 600.000kr

Om nu den förre ägaren har skulder till en bank via pantbrev... hur vet jag att den ägaren verkligen "löser" eller betalar denna skuld till banken. Jag vill ju inte få ett pantbrev på halsen som tvingar mig att betala någon annans lån. :-\

Jag vill överhuvudtaget inte ha vare sig pantbrev eller skulder. Och att "döda" ett pantbrev tar tydligen rätt lång tid.

Med hopp om informativt svar av någon kunnig :)
Bättre en trattkantarell i skogen än massor av fotsvamp i storstan!

Existens?

• Gäst
SV: Kontantköp av torp med existerande pantbrev
« Svar #1 skrivet: 20 jun-10 kl 09:35 »
Att det så ofta står i annonsen att det finns uttagna pantbrev är ju just för att, som du själv påpekade, det kostar pengar att ta ut dom, så det ses som en fördel om de finns, ett försäljningsargument.
Står det i annonsen att det finns pantbrev på 200 000 och priset blir 400 000, så är ju ändå priset 400 000..Det enda som sker är att den som skulle vilja låna hela beloppet måste ta ut nya pantbrev på mellanskillnaden, dvs 200 000.

Betalar du kontant så är det ju inga problem, det är ju bara att du inte behöver utnyttja panten. Och antingen dödar du breven, eller så finns dom kvar om du plötsligt skulle behöva ta ett lån..saker kan ju hända.

Det som teoretiskt skulle kunna hända, och bli ett problem är ju om säljaren tar dina pengar och försvinner utan att lösa in sina lån..då sitter du i en väldigt knepig sits. Banken har ju en pant i din fastighet för ett lån till någon som har försvunnit..och då känns det som att det kan bli problem.
Därför måste du ju se till så säljaren löser lånen som hör till panten, och det lär ju banken se till att ha ett ord med i laget för att det ska bli rätt.
Så inga kontanta pengar i en portfölj när du skriver papprena, utan gå till banken och se till att få det rätt.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 20 jun-10 kl 09:48 »
Man kan säga att pantbreven tillfaller dig när du köper en fastighet. Vad du sedan gör med dem är upp till dig.

Behöver du låna pengar lämnar du pantbrevet till den parten och du får pengar tillbaka. Den som lånat pengar till dig behåller hela det pantbrevet tills skulden är betald.

Behöver du inte låna några pengar så behåller du pantbrevet och då har det ingen som helst betydelse. Är det ett modernt datapantbrev står det registrerat i ett register att det inte är lämnat till någon, är det ett gammaldags papperspantbrev ska du stoppa det i ett bankfack eftersom det är en värdehandling som i princip kan vara värd så mycket som står på det.

Så om du köper en fastighet för t.ex. 500' och det fanns pantbrev för 300' så är det bara en extraupplysning.

Den köpare som behöver låna allt måste ta ut nya pantbrev på 200' och det kostar mycket riktigt några procent på det (det blir 4000 kr) som köparen måste räkna med.

För den köpare som inte behöver låna något (=du) så händer inget alls, de bara finns där och kostar inget.

Att ansöka om att döda befintliga pantbrev är kapitalförstöring. Den dagen du vill sälja din fastighet så har den i princip minskat i värde med lika mycket som det kostar att ta ut nya pantbrev eftersom du dödat dem, så gör inte det. Det är få som kan köpa utan att belåna!

Hur går det då till när du köper? Normalt gör man upp fastighetsaffärer på köparens bank, där bankpersonalen flyttar pantbreven från säljarens bank till köparens bank, tar upp nya lån i köparens namn och löser gamla lånen i säljarens namn med de pengarna. Där brukar man också skriva under papper.

Anledningen att man gör det på köparens bank är lagfarten. Det är bara den som är registrerad ägare som får låna pengar på en fastighet. Men att få lagfarten registrerad tar några veckor, under den tiden så måste ju ändå finaniseringen lösas. Därför går banken igenom köpehandlingarna och kollar att allt stämmer tillräckligt bra för att köparen ska få lagfarten, sedan lånar de ut pengar ändå.

Om säljaren är belånad men inte köparen bör affären göras upp på säljarens bank eller möjlighen köparens (men köparens bank är nog inte så villig att hjälpa till utan ersättning). Det är säljaren som har fastigheten som säkerhet och säljs den måste lånet lösas.

Om både säljare och köpare har fastigheten obelånad och det är papperspantbrev kan du betala med en postväxel och göra affär varsomhelst. Köparen får pappersbreven, säljaren får växeln och ni skriver på papper. Gör du så utan inblandning av bank och mäklare så glöm inte att söka lagfart, det måste du ha ändå. Om båda är obelånade och det är datapantbrev vet jag inte om man kan göra affären själv, har inte erfarenhet av just den situationen.

Hoppas det klarnade lite, alltså du behöver inte bekymra dig överhuvudtaget om pantbreven mer än att göra affären klar på banken och är det papperspantbrev så skaffa bankfack (eller gör om dem till datapantbrev).

Freebird

• Pensionerad hippie på väg att flytta ut i skogen
    • Janssonsfrestelse
« Svar #3 skrivet: 20 jun-10 kl 10:05 »
Hej igen!

Man får tacka och buga för dessa mycket upplysande svar! :D
Nu har man avsevärt  mer kunskap "på fötterna" inför kommande inköp.
Hade ingen aning om att ett framtida försäljningsvärde blir mindre om man "dödar" existerande pantbrev. Intressant information på min ära.

Fast att själv använda dem till lån torde inte bli aktuellt för egen del...
Får nämligen mentala/själsliga utslag av att vara skuldsatt. ;D

Som sagt... ett STORT tack för både otroligt snabba och adekvata svar! :)
Bättre en trattkantarell i skogen än massor av fotsvamp i storstan!

Vallvik

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 22 jun-10 kl 09:29 »
Angående pantbrev.
Köper du en fastighet skall du absolut inte döda pantbreven, endast om det är skriftliga och de är förkommna. Du kanse vill renovera ngn gång eller om du säljer huset är det bra att de finns. Alltid bra att köpa via en mäklare för då kan du vara säker på att det inte finns några lån som du blir betalningsskyldig för !!
Det är ju inte heller säkert att huset är belånat även om det finns pantbrev, förhoppningsvis har man ju amorterat på de lån man haft. Uppgiften om pantbrev brukar stå för att då vet man att man inte behöver ta ut så mycket nya pantbrev vid ett köp. 1,5 % måste man betala för lagfarten i allafall och det är ju köpeskillingen som ligger till grund för den.
Köper du en fastighet med skriftliga pantbrev skall du ha dem i din hand när du betalar fastigheten annars kan ngn komma i efterhand med detta och du är då betalningsskyldig, men merparten av alla pantbrev är i dag datapantbrev, detta kan man kolla i fastighetsregistret. Du kan nog även få hjälp av din bank då man har tillgång till registret. (eller tingsrätten i Uddevalla).Lycka till med affären. Vallvik

Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser