Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grävlingsjävel! Får vi skjuta den?  (läst 14132 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: Grävlingsjävel! Får vi skjuta den?
« Svar #20 skrivet: 23 jun-10 kl 12:01 »
jo vist skrev du bara vad som är lagligt  men samtidigt så samtycker du ju till det hela med att inte ha en åsikt  bara för det är lagligt betyder det ju inte att det är rätt?

Jag skulle själv undvika in i det längsta att skjuta djur under föryngringstiden eftersom jag tycker att det är en fredad tid för alla djur, men samtidigt så skulle jag inte klandra nån som skjuter en grävling i juni om beslutet är befogat (tex att den som i detta fall dödat höns).

Jag tycker att det är jävligt lågt att försöka ge hönsägare dåligt samvete med meningar som: "det är nog mamman till ungarna som kämpar för sina utsvultna barn", bara för att man vill freda sina egna djur från en grävling eller räv (eller annat liknande djur som utgör en stor fara för höns) som gått bärsärk i hönsgården.

Och grävlingar har inte "barn", dom har ungar.  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #21 skrivet: 23 jun-10 kl 12:03 »
Ok då är det ju sanktionerat  djurplågeri då  med tangke på ungarna men vem fan bryr sig när man har bössa

Man skulle även kunna se det som sanktionerat djurplågeri att låta räven bita ihjäl hönsen utan att försöka förhindra det. Jag har haft rävbesök flera ggr i sommar och det är inte alltid någon snabb smärtfri död vi talar om uten en långsam plågsam. Så det är inte helt svart/vitt

regnpipan

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 23 jun-10 kl 12:05 »
jo vist skrev du bara vad som är lagligt  men samtidigt så samtycker du ju till det hela med att inte ha en åsikt  bara för det är lagligt betyder det ju inte att det är rätt?

Pålle, du (och flera andra) verkar ha väldigt mycket fördomar om jägare.... Bara för att det är lagligt att skyddsjaga digivande honor så behöver man inte göra avkall på jaktetiken!

Bara för att ett djur går i en fälla så dödar man det inte per automatik, det är trots allt levandefångst vi talar om. Givetivs kollar man om djuret i fällan är en digivande hona. Är det en digivande hona så får hon löpa. Så gör såväl jag som de jägare jag känner. Det är för övrigt en av de stora fördelarna med att använda fälla framför att vaka.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 23 jun-10 kl 12:11 »
förbjud bilar....
Fjäderfän och kaniner

pålle

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 23 jun-10 kl 12:15 »
ja ja håller me men i första had så bör man räv och grävlings säkra höns gården  i annat fall så är det ju lathet eller skut galen het  som råder?
Man skulle även kunna se det som sanktionerat djurplågeri att låta räven bita ihjäl hönsen utan att försöka förhindra det. Jag har haft rävbesök flera ggr i sommar och det är inte alltid någon snabb smärtfri död vi talar om uten en långsam plågsam. Så det är inte helt svart/vitt

pålle

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 23 jun-10 kl 12:16 »
Ja ja håller med ;D   
förbjud bilar....

pålle

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 23 jun-10 kl 12:28 »
Ok men vissa tycks ju före dra att skuta det har ju fram gått . det var ju någon som skrev skut med ett garv. Tycker bara sånt är stötande och gör en upprörd där med har ja aldrig på ståt att det inte fin vettiga jägare som håller på skottet eller avstår eller som i det a fall fånar i en fälla  och  förhoppnings vis släpper ut i gen om det är hona.   
Pålle, du (och flera andra) verkar ha väldigt mycket fördomar om jägare.... Bara för att det är lagligt att skyddsjaga digivande honor så behöver man inte göra avkall på jaktetiken!

Bara för att ett djur går i en fälla så dödar man det inte per automatik, det är trots allt levandefångst vi talar om. Givetivs kollar man om djuret i fällan är en digivande hona. Är det en digivande hona så får hon löpa. Så gör såväl jag som de jägare jag känner. Det är för övrigt en av de stora fördelarna med att använda fälla framför att vaka.

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #27 skrivet: 23 jun-10 kl 13:47 »
Alltså det är klart att jag har förstärkt nätet, men jag har ju inte direkt nån pansarvägg. Dessutom är det ganska lätt att ta sej in i hönshuset på dagen eftersom vi har dörren öppen, och rävar är ju faktiskt framme på dagen ibland också. Och JAAA jag vet att "man får räkna med det när man har höns" men jag tycker även att man har rätt (och ja det har man ju enligt lagen) att hålla undan rovdjur från sin egen gård.

Jag tycker inte att man ska skjuta hejvilt efter rävhona med ungar, men om jag får välja så har jag ju hellre kvar mina hönor med sina kycklingar.
Där vi bor så borde rävhonan få tag på mat till sina ungar utan att komma hem till oss...annars kanske det helt enkelt är för många rävar?
Jag har ingen stark åsikt om jakt, vare sej åt det ena eller andra hållet, i den här frågan tänker jag på mina egna höns, egotrippad och mordisk som jag är.  ::)

Alla tycker olika så det är väl ingen idé att ens förklara hur jag tänker. Jag är en stor, fet egoist som vill ha kvar sina hönor.  >:D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 23 jun-10 kl 18:30 »
Alltså det är klart att jag har förstärkt nätet, men jag har ju inte direkt nån pansarvägg. Dessutom är det ganska lätt att ta sej in i hönshuset på dagen eftersom vi har dörren öppen, och rävar är ju faktiskt framme på dagen ibland också. Och JAAA jag vet att "man får räkna med det när man har höns" men jag tycker även att man har rätt (och ja det har man ju enligt lagen) att hålla undan rovdjur från sin egen gård.

Jag tycker inte att man ska skjuta hejvilt efter rävhona med ungar, men om jag får välja så har jag ju hellre kvar mina hönor med sina kycklingar.
Där vi bor så borde rävhonan få tag på mat till sina ungar utan att komma hem till oss...annars kanske det helt enkelt är för många rävar?
Jag har ingen stark åsikt om jakt, vare sej åt det ena eller andra hållet, i den här frågan tänker jag på mina egna höns, egotrippad och mordisk som jag är.  ::)

Alla tycker olika så det är väl ingen idé att ens förklara hur jag tänker. Jag är en stor, fet egoist som vill ha kvar sina hönor.  >:D

Jag tänker precis som du. Jag tänker freda mina tamdjur mot rovdjur så långt jag kan. Och om det nån gång råkar vara en rävhona med ungar så må det vara hänt.

Personligen kommer jag dock att locka räv till senhösten och se om nån dyker upp i närheten av min gård. Gör det det så smäller det. Hellre då än på sommaren då dom har ungar.

/Sara

jasmine83

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 23 jun-10 kl 18:48 »
Jag hade räven på besök i går som tog våran 80 cm höga Brahma tupp och han överlevde men fick senare avlivas  för han kunde inte hålla upp huvudet själv. Räven hade gått 10 meter och lagt honom i ett dike :'(. Snacka om onödigt. Den har alltså inte ens dödat honom och tagit honom med sig. Jag skulle med glädje vilja se den död just nu.
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

pålle

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 23 jun-10 kl 20:28 »
Ja men det är väll typiskt tänk från den som har bössa.  i stället för
Jag tänker precis som du. Jag tänker freda mina tamdjur mot rovdjur så långt jag kan. Och om det nån gång råkar vara en rävhona med ungar så må det vara hänt.

Personligen kommer jag dock att locka räv till senhösten och se om nån dyker upp i närheten av min gård. Gör det det så smäller det. Hellre då än på sommaren då dom har ungar.

/Sara
att rov djurs säkra

Attes matte

• Jämtland
« Svar #31 skrivet: 23 jun-10 kl 20:39 »
Men det har inte bara med att säkra burar/hägn att göra. En kanin kan tex bli ihjälskrämd av en räv eller liknande. Då spelar det ingen roll hur kraftigt nät jag har, den dör ändå.
Hönsen kan stressas så dom slutar lägga ägg.
Var drar man gränsen?

Min erfarenhet är att folk utan erfarenhet av rovdjursangrepp är dom som är snabbast att kritisera.

/Sara

/Sara

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 23 jun-10 kl 21:05 »

/Sara
Det är rätt. Om du har möjlighet så passa på när sista hö/ensilageskröden tas för året. Rävarna springen ofta i strängarna och leta efter möss och ihjälkörda smådjur.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #33 skrivet: 23 jun-10 kl 21:41 »
Om du menar frågan om man får skjuta räv/grävling under den tid dom har ungar att försörja så svarade jag på den i mitt förra inlägg. Ja, det får man.

/Sara

Men bara om det är frågan om skyddsjakt väl.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 23 jun-10 kl 22:47 »
Det är rätt. Om du har möjlighet så passa på när sista hö/ensilageskröden tas för året. Rävarna springen ofta i strängarna och leta efter möss och ihjälkörda smådjur.

Ah, tack för tipset! Vill ju ha mig ett rävskinn oxå... Så egentligen borde jag vänta till vintern...  ;)

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 23 jun-10 kl 22:50 »
Men bara om det är frågan om skyddsjakt väl.

Ja precis, som Betsla citerade i sitt första inlägg; ...som kommer in på gård eller i en trädgård och där kan orsaka skada eller annan olägenhet får jagas

Det är alltså inte tillåtet att ge sig ut hur som helst och skjuta räv utanför den ordinarie jakttiden, men ger den sig på tamdjuren så får man skjuta den.

/Sara

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 23 jun-10 kl 23:10 »

Det är alltså inte tillåtet att ge sig ut hur som helst och skjuta räv utanför den ordinarie jakttiden, men ger den sig på tamdjuren så får man skjuta den.

/Sara

jamen precis, tror det kan vara viktigt att poängtera det  :D
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #37 skrivet: 23 jun-10 kl 23:29 »
jamen precis, tror det kan vara viktigt att poängtera det  :D

Fast om man läser tråden så står det ju på mer än ett ställe...  ;) Och sen utgick jag (felaktigt) från att alla vet var "skyddsjakt" betyder...
Men inget svar kan bli för tydligt i detta fall! ;) Bra att du poängterade det!

/Sara

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 24 jun-10 kl 05:44 »
Ah, tack för tipset! Vill ju ha mig ett rävskinn oxå... Så egentligen borde jag vänta till vintern...  ;)

/Sara
Min erfarenhet säger att det finns tillräckligt med räv kvar ändå. Så att du lär inte bli utan skinn även om du tar bort några tidigt. Jag skulle tro att skinnen är bäst i din hemtrakt i oktober, innan det har varit snö för länge

regnpipan

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 24 jun-10 kl 08:36 »
Min erfarenhet säger att det finns tillräckligt med räv kvar ändå.

Exakt. Det är överlag väldigt gott om räv nu för tiden..... (relativt lite skabb, obefintliga skinnpriser)

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 2 användare
rehn, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser