Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grävlingsjävel! Får vi skjuta den?  (läst 14136 gånger)

NatalieW

• Hälsingland
    • Min hönsblogg
Grävlingsjävel! Får vi skjuta den?
« skrivet: 19 jun-10 kl 21:15 »
Får vi skjuta en grävling på våran tomt? Den dödar våra älskade hönor, vi kan inte ha dem ute nu. Ens i hönsgården. Undrar nu om vi får skjuta den? Enligt paragraf 28 får man det om det är Björn, varg, järv eller lo, men det står inget om grävling! Någon som vet? ???
Bor utanför Hudiksvall med sambo, tre hundar och ett gäng höns med tillhörande tupp! Har en tanke om att utöka flocken med några rashöns. Har just nu Isbar och dvärg kochin i kläckare

http://hobbyhons.blogg.se/

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Grävlingsjävel! Får vi skjuta den?
« Svar #1 skrivet: 19 jun-10 kl 21:28 »
http://www.jagareforbundet.se/jakttider/jaktforattforeb/default.asp

"Skyddsjakt på enskilds initiativ (utan särskilt tillstånd) enligt Jaktförordningens Bilaga 4.

2) Vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar (även bisam), lämlar, råttor, skogs-möss, husmus, kråka, råka, kaja, skata, tamduva (stadsduva), björktrast (snöskata), gråsparv och pilfink som kommer in på gård eller i en trädgård och där kan orsaka skada eller annan olägenhet får jagas
den 1 juli-den 30 juni."

Skjut!!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

NatalieW

• Hälsingland
    • Min hönsblogg
« Svar #2 skrivet: 19 jun-10 kl 21:31 »
http://www.jagareforbundet.se/jakttider/jaktforattforeb/default.asp

"Skyddsjakt på enskilds initiativ (utan särskilt tillstånd) enligt Jaktförordningens Bilaga 4.

2) Vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar (även bisam), lämlar, råttor, skogs-möss, husmus, kråka, råka, kaja, skata, tamduva (stadsduva), björktrast (snöskata), gråsparv och pilfink som kommer in på gård eller i en trädgård och där kan orsaka skada eller annan olägenhet får jagas
den 1 juli-den 30 juni."

Skjut!!

Fick tag på jaktlaget nu, så de kommer och sätter ut fälla imorgon!
Bor utanför Hudiksvall med sambo, tre hundar och ett gäng höns med tillhörande tupp! Har en tanke om att utöka flocken med några rashöns. Har just nu Isbar och dvärg kochin i kläckare

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 jun-10 kl 21:47 »
Får vi skjuta en grävling på våran tomt? Den dödar våra älskade hönor, vi kan inte ha dem ute nu. Ens i hönsgården. Undrar nu om vi får skjuta den? Enligt paragraf 28 får man det om det är Björn, varg, järv eller lo, men det står inget om grävling! Någon som vet? ???
man får skjuta den...skyddsjakt... ett uppdrag för mig om du bott närmre  ;)...
Fjäderfän och kaniner

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 20 jun-10 kl 01:09 »
Så lustigt att skriva att den får skjutas 1 juli - 30 juni... Varför ta med datum över huvud taget när det handlar om hela året? Låter nästan lika dumt som att säga att man är anträffbar mellan halv tio och 9.30...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 20 jun-10 kl 07:27 »
Så lustigt att skriva att den får skjutas 1 juli - 30 juni... Varför ta med datum över huvud taget när det handlar om hela året? Låter nästan lika dumt som att säga att man är anträffbar mellan halv tio och 9.30...
jaktåret räknas från 1 juli till 30juni...
Fjäderfän och kaniner

NatalieW

• Hälsingland
    • Min hönsblogg
« Svar #6 skrivet: 20 jun-10 kl 16:32 »
man får skjuta den...skyddsjakt... ett uppdrag för mig om du bott närmre  ;)...

Men det kan ju  vara värt att åka en bit för att få möjligheten att skjuta en grävling?  ;)  Ingen har dykt upp idag med fälla....

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 jun-10 kl 16:38 »
Men det kan ju  vara värt att åka en bit för att få möjligheten att skjuta en grävling?  ;)  Ingen har dykt upp idag med fälla....
visst är det lockande :D vad har ni för något bete i fällan?
Fjäderfän och kaniner

NatalieW

• Hälsingland
    • Min hönsblogg
« Svar #8 skrivet: 20 jun-10 kl 17:18 »
visst är det lockande :D vad har ni för något bete i fällan?
Ja alltså, ingen jägare har dykt upp med fälla! Taskigt, de sa att de skulle komma imorse. Ska prova ringa igen imorgon om jag inte hör något. Annars har vi sparat en höna från gårdagens massaker att gillra fällan med...

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #9 skrivet: 21 jun-10 kl 18:42 »
Intressant tråd! Man FÅR alltså skjuta även Mickel Räv om han kommer på besök varje natt och biter sönder hönsnätet, året runt, dygnet runt? Utan nåt skriftligt tillstånd osv?  ???

Inte för att jag är så himla sugen på att döda honom, men jag börjar tröttna på att laga nätet, är rädd att han ska ta sej in i hönshuset och har dessutom en jägarbror som verkar väldigt taggad inför detta uppdrag..
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 21 jun-10 kl 19:29 »
Skjut ;D

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 jun-10 kl 19:32 »
Intressant tråd! Man FÅR alltså skjuta även Mickel Räv om han kommer på besök varje natt och biter sönder hönsnätet, året runt, dygnet runt? Utan nåt skriftligt tillstånd osv?  ???

Inte för att jag är så himla sugen på att döda honom, men jag börjar tröttna på att laga nätet, är rädd att han ska ta sej in i hönshuset och har dessutom en jägarbror som verkar väldigt taggad inför detta uppdrag..
  Sätt upp ett par el trådar då  så är det nog lugnt så förstärker du ned puttsnät  eller både och  det kan ju faktiskt vara en hona med ungar. Mvh

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 23 jun-10 kl 11:04 »
Citera
Intressant tråd! Man FÅR alltså skjuta även Mickel Räv om han kommer på besök varje natt och biter sönder hönsnätet, året runt, dygnet runt? Utan nåt skriftligt tillstånd osv?   

Det är nog ingen 'han' som kommer, det är nog mamman till ungarna som kämpar för sina utsvultna barn. Men för den skull vill väl ingen av oss att hon ska ta VÅRA höns eller våra andra djur heller förresten!
- MEN
Får man skjuta räv/grävling under den tid de har ungar att försörja?? Hemskt i så fall!!!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 23 jun-10 kl 11:21 »
Det är nog ingen 'han' som kommer, det är nog mamman till ungarna som kämpar för sina utsvultna barn. Men för den skull vill väl ingen av oss att hon ska ta VÅRA höns eller våra andra djur heller förresten!
- MEN
Får man skjuta räv/grävling under den tid de har ungar att försörja?? Hemskt i så fall!!!

Men snälla... Om dom ger sig på tamdjuren så måste man ju få freda sig. Eller skulle du vilja föda upp en grävling/räv-familj på dina höns eller kaniner??
Finns det inte tillräckligt med föda i naturen så är det inte meningen att ungarna ska klara sig.
Sluta disneyfiera naturen!

Och ja, man får skjuta räv och grävling som utgör en fara för ens tamdjur vilken tid på året som helst. Spelar ingen roll om dom har ungar eller inte.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Amanda

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 23 jun-10 kl 11:24 »
Jag ställde en fråga.....
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Amanda

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 23 jun-10 kl 11:26 »
Tro inte jag är vän med vare sig räv eller grävling,,, men jag har stupsäker hönsgård!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 23 jun-10 kl 11:29 »
Jag ställde en fråga.....

Om du menar frågan om man får skjuta räv/grävling under den tid dom har ungar att försörja så svarade jag på den i mitt förra inlägg. Ja, det får man.

/Sara

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 jun-10 kl 11:41 »
Ok då är det ju sanktionerat  djurplågeri då  med tangke på ungarna men vem fan bryr sig när man har bössa 

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 23 jun-10 kl 11:46 »
Ok då är det ju sanktionerat  djurplågeri då  med tangke på ungarna men vem fan bryr sig när man har bössa

Det tänker jag inte ventilera nån åsikt om, jag skrev bara vad som är tillåtet enligt lag.

/Sara

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 jun-10 kl 11:51 »
jo vist skrev du bara vad som är lagligt  men samtidigt så samtycker du ju till det hela med att inte ha en åsikt  bara för det är lagligt betyder det ju inte att det är rätt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser