Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir tokig (hönsköp)  (läst 1986 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
Blir tokig (hönsköp)
« skrivet: 18 jun-10 kl 11:06 »
Jag köpte glad i hågen till mina barn kycklingar i dvärgkochin som jag tidigt beställde och skulle va 8-10 veckor vid leverans. Jag är totalt nybörjare.

Köpte
1 tupp och 4 hönor i svart/blå

1 tupp svart/vit spräcklig och 4 grå hönor

1 friserad söt liten höna.

Tyckte de va så små och när jag kom hem sms ade jag och frågade säljaren hur gamla de var.
De var bara 5-6 veckor fick jag tills var då. Jösses tänkte jag.

NU

Visar det sig att det är mest tuppar jag köpt.

Mina barn är så ledsna

Betalade 70 kr / st för utsorterade könsbestämda kycklingar.

Har tagit kontakt med säljaren och jag ska i augusti få köpa nya hönor.
MEN får betala mellanskillnaden så i veckor.
Men är det inte fel att betala 70 kr för könssorterade som bara är 5 veckor gamla då man ändå inte kan bestämma kön så tidigt tydligen. Jag hade ju beställt äldre. Och jag visste ju inte hur stora de skulle vara. De var redan i kartong och jag fick inte välja sa han då han plockat ut de som han inte skulle ha kvar själv. När vi hade telefonkontakt från början så ville jag ha rasrena färger. Nu fick jag ta det som han plockat ut.

Nu står jag här men en himla massa tuppar och tycker mig se att ännu fler blir tuppar.

Hur många tuppar kan man ha   i en flock utan det blir problem?

Jag är så ledsen.

Mina Amrock jag köpte dog den ena efter den andra och va så slöa redan vid leverans. Den jag har kvar är så rädd och ängslig och vet inte vart den ska ta vägen. Den äter inte ens när jag slänger in matrester. Men har ändå piggat på sig sedan de slöa tupparna dog. Den äter hönsmat ialla fall
Säljaren hade haft problem med de andra Amrock också och samma fel och dödlighet.
Jag är så ledsen allt blev så himla fel.

Vad gör jag??????

Jag ville ju ha mest hönor i min Kochin grupp. Nu står jag här och vet inte alls vad jag ska göra och känner mig superlurad.

Är det verkligen rätt att jag ska betala mer för att få rätt i flocken????
Jag har ju inte gjort något fel och fler har dött och va sjuka. Lång resa hade jag också för att hämta hem dom.

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Ratchaburi

• Södermanland
SV: Blir tokig
« Svar #1 skrivet: 18 jun-10 kl 15:08 »
Ja du... Vad som är rimligt är nog olika från person till person.

Att du har betalat 70 kr styck tycker jag inte är dyrt fast du köpte osorterade kycklingar.

Sen beror det mycket på vad du och säljare har kommit överens om innan köpet.
Om du ville ha 10 veckor gamla eller äldre och garanterat könssorterade så förstår jag ju din besvikelse.

När det är sagt så vill jag ju säga att jag är tveksam till att du hade fått köpt könssorterade, färgrena unghöns/kycklingar för 70 kr styck.

Har ni kommit överens om att de skulle vara äldre och du har fått unga och "fel" kön så får du ta upp det med säljaren, vilket jag förstår att du har gjort. Säljaren har då gett dig ett erbjudande som , om jag fattat rätt så tycker jag att det är ett ganska generöst erbjudande. Om du bara skall få betala mellanskillnaden så blir det ju inte många kronor för varje kyckling.

Det är nog upp till dig vad du tycker att är rimligt att betala. Och sedan bestämma dig för om du vill tacka ja till erbjudandet eller vända dig till någon annan för dina framtida kycklingköp.

Till 9 hönor ville jag nog haft max 2 tuppar.
My name is not Rihanna....

Jakobsson

« Svar #2 skrivet: 18 jun-10 kl 15:25 »
Till trådskaparen!

Har jag fattat det hela rätt att det är så att du gjort upp med säljaren i förväg att du skulle köpa redan könsbestämda kycklingar i ca 10 veckors ålder?
Ifall så är faller, tycker jag nog säljaren varit oschysst ifall han gett dig flera veckor yngre
kycjlingar & dessutom osorterade om ni nu kommit övverens om ngt annat....

Jag hade nog försökt stått på mig lite till säljare. Hänvisat till er överenskommelse & sagt att du inte vill ha det så här. Du vill ha det ni kommit överens om, i annat fall lämna tillbaks dom & få pengarna tillbaka.

Lycka till!

Vänligen
Jakobssons fru

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 18 jun-10 kl 15:35 »
Ja, jag håller med Jakobssons fru! Har man gjort upp med en säljare om en sak så ska man ju inte komma hem med nåt helt annat.

Precis som att beställa en frys och få hem en stereo...

Håller iofs med om att det låter billigt, jag betalade 100 kr/st för mina könsbestämda dv cochin.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #4 skrivet: 18 jun-10 kl 15:50 »
Ja alltså om jag fått betala mer för könssorterade från början hade jag inte sagt något alls.
Men allt känns så himla luddigt tycker jag.
Och nu står jag här med mest tuppar.

Hur mycket är rimligt att betala för varje vecka de blir äldre då?
Har läst 5 kr i veckan.
Eller kan han ta mer?
Så jag inte blir lurad IGEN.

Kvar står det faktum att jag dessutom fick SJUKA Amrock också.

Jag är ju helt nybörjare och han har hållt på i många år sa han så jag litade fullt och fast på han när han berättade vilket kön det var. Jag var så noga med vad jag ville ha utav varje färg.
Tupp och höna

Men sen fick jag helt annorlunda.
Och inte visst jag hur gamla de var heller.
Trodde de skulle varit som vi avtalat.
Men när jag kom hem tyckte jag de var supersmå ju.
Och då frågade jag och fick svaret 5-6 veckor jag vill ju helst inte ta några från sin mamma före 8-10 veckor. Och så sa han också vid första telefonkontakten.

Japp alltså så var det bestämt att jag skulle ha könsbestämda kycklingar.
Och jag skulle få rasrena färger från början.
Men fick alltså utsorterat som han själv inte kunde använda som rena i färger sa han.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #5 skrivet: 18 jun-10 kl 19:23 »
Hade de lampa när du hämtade dom?   Det är ju väldigt stor skillnad på 10 veckor och 5- 6 veckor.  Priset är väldigt olika  - har du köpt efter utställda föräldrar med bra poäng  eller hos en som kläcker allt utan sortering?   Priset verkar idag vara detsamma över lag men jag betalar gärna mer där jag vet att det blir rastypiska djur. 
Av de sjuka djuren ska du narturligtvis ha pengarna tillbaka om uppfödaren visste de var sjuka.  >:(
Tyvärr är det många nybörjare som blir lurade. 

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #6 skrivet: 18 jun-10 kl 20:39 »
Alltså jag fick inte ens följa med in i hönshuset.
Fick vänta utanför och han kom med de i en kartong.
Jag frågade om jag fick följa med in men det fick jag inte.
Han plockade ut de han tyckte sa han.
Nybörjare som jag är fattade jag inte bättre. Och vi hade ju åkt långt också.
Jag är en superlurad nybörjare.
Jag får inga pengar åter men jag får köpa nya i augusti och betala en mellanskillnad varje vecka äldre de är.
Skumt då han från början sa 70 kr för 8-10 veckors kycklingar.
Jag är totalt dum och fattar inget alls jag.
Jag som ville så väl i mina kycklingar.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #7 skrivet: 18 jun-10 kl 20:56 »
Ja, redan där skulle du fattat misstanke att något var fel. Man köper inte utan att se föräldrardjur eller ens komma in och titta hur djuren mår m.m.  Du skulle egentligen skriva ut vem denna människa är men du kan PM:a mig om du vill.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 18 jun-10 kl 21:04 »
När jag köpte mina unghöns på 16 veckor betalade jag för hönor men fick 50`% tuppar. Jag var också nybörjare och förstod inte bättre. Den uppfödaren hittade på en lång och krånglig historia om varför hon skulle möta oss i samhället istället för hemma hos henne´. Då blev jag misstänksam men sen så pratade hon så fint om ekologiskt foder och fri utevistelse så hon kollrade bort mig. Först långt senare har jag förstått att de förmodligen inte är rasrena heller men trots allt är de kvarkvarande fina och ruvar och är bar mammor. Tupparna blev coq au vin...
Så det slutade bra  men det känns ju alltid surt att bli lurad. Hoppas att det ordnar sig för er också!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

flax

• Halland
« Svar #9 skrivet: 18 jun-10 kl 22:14 »
Inte så roligt att känna sig lurad. Hur ska man veta vad som är "rimligt pris"? man kan ju inte mer än ha önskemål om vad man vill köpa, därefter komma överens med säljaren.  I detta fall har jag bara ett råd: Se det som läropengar och byt omgående leveratör!!!!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #10 skrivet: 19 jun-10 kl 13:33 »
Såklart alltid tråkigt att ha blivit lurad. Men jag vet inte om jag kan tycka att ett nekande att komma in i hönshuset är ett tecken på att allt inte står rätt till. Jag har själv köpt höns ett flertal gånger från en uppfödare som inte tillåter besökare i hönshuset. Mycket på grund av smittorisker etc. Man vet ju faktiskt inte vad besökaren har varit innan osv och det är ju faktiskt en risk att ta in besökare till sina djur. Ganska tråkigt för en lite större uppfödare om alla djur skulle få någon smittsam sjukdom på grund av att de låter köparna komma in i hönshuset.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 19 jun-10 kl 13:37 »
Såklart alltid tråkigt att ha blivit lurad. Men jag vet inte om jag kan tycka att ett nekande att komma in i hönshuset är ett tecken på att allt inte står rätt till. Jag har själv köpt höns ett flertal gånger från en uppfödare som inte tillåter besökare i hönshuset. Mycket på grund av smittorisker etc. Man vet ju faktiskt inte vad besökaren har varit innan osv och det är ju faktiskt en risk att ta in besökare till sina djur. Ganska tråkigt för en lite större uppfödare om alla djur skulle få någon smittsam sjukdom på grund av att de låter köparna komma in i hönshuset.

Det där var det första jag tänkte på också med att de inte skulle få komma in i hönshuset, pgd. smittorisker.

Men hade inte uppfödaren några djur i hönsgårdar eller liknande så man kunde få titta då? ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #12 skrivet: 19 jun-10 kl 15:15 »

Jo visst förstår jag för smittorisken.
MEN de var ju sjuka redan när jag hämtade dom hos honom också.

Fler dog ju för han med.

Jo man fick se endel i hönsgård..

Nu var ju det inte det som var det jag blev lurad på utan både sjuka kycklingar som dog och kycklingar som inte hade den ålder de skulle ha OCH de skulle varit könsbestämda. Fick dessutom veta en annan idag som också handlat där som fick betala bara 50 kr per st.
Så varför fick jag betala MER och fick mer än hälften tuppar trots jag bara skulle ha 2 tuppar och resten hönor?????

tinna.m

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 19 jun-10 kl 15:38 »
Jag hade kännt mig blåst :(.
Att komma tillbaks i höst och köpa fler djur :o hade gjort mig dubbelblåst.
Sjuka djur till "extrapris" ::)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #14 skrivet: 19 jun-10 kl 16:36 »
Som fler har sagt, det du kan göra är att klaga. Tyvärr kan du inte göra så mycket mer än så.
Om du har köpt sjuka djur skulle jag heller inte välja att köpa fler djur från samma ställe, det känns bara onödigt. Istället, ta det som en liten lärogrej och kontakta en annan uppfödare istället och var noga med att kontrollera djuren du köper innan du lämnar uppfödaren. Ser inte allt ok ut, är det sjuka djur, för unga djur eller om något inte är som du förväntade dig så ta upp det med säljaren direkt innan du betalar. Är det något som inte stämmer, ta dina pengar och åk hem istället, köp bara om allt känns bra. Att handla från sådana man inte riktigt känner är seriösa missgynnar bara de som faktiskt är seriösa. Misstag kan ju dock ske från båda håll, så det är viktigt att man pratar med varandra om det är något man funderar över. Man får helt enkelt försöka lära sig av sina misstag och inte göra om dem så att säga.

Sen är det ju mycket olyckligt att det blivit som i ditt fall, men som sagt kan man tyvärr inte göra så mycket åt det i efterhand.

Personligen tycker jag dock inte att 70:-/kyckling i den åldern är så mycket. Det är ungefär vad jag fått betala för osorterade kycklingar i samma ålder. Könsbestämda vid 8-10 veckor har jag fått betala mellan 150-250:- för. (Faveroller)

Men oavsett detta så ska man ju hålla vad man kommit överens om och det verkar ju inte din säljare ha gjort i detta fall. Tycker du ska ta upp det med honom/henne och säga att du känner dig lurad. Och ja, som sagt, eftersom du är missnöjd med kycklingarnas hälsa så köp inte några nya djur från samma ställe även om du blir erbjuden det.

Leta vidare, hitta nått du känner dig trygg med och lägg dina pengar där istället. Det finns gott om härliga och seriösa människor därute som hjälper dig om du vill det. Alla har varit nybörjare någon gång och de flesta av oss har nog råkat ut för någon som kan anses vara mer eller mindre oseriös. Det är så man lär sig vad man ska titta efter etc.
Det är kanske inte lätt att avgöra ålder på en kyckling första gången man köper. Det är heller inte helt enkelt kanske att se om en kyckling är slöare än normalt när man inte sett en frisk att jämföra med, men nästa gång så vet du ju lite mer och kan upptäcka ett eventuellt fel i tid.

Hoppas det löser sig för dig
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser