Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sussex röd porslin/trefärgad! (Bilder!)  (läst 7995 gånger)

Pukared

• Halland
sussex röd porslin/trefärgad! (Bilder!)
« skrivet: 17 jun-10 kl 22:06 »
Är det någon mer än jag som har sussex i färgen röd porslin? Jag blev helt kär i dem första gången jag såg dem och har nu äntligen några stycken här hemma tack vare en annan alternativare. (Tacktacktack!! De sköter sig mycket bra och imorgon kläcks de första kycklingarna  ;D) Det hade varit kul att se lite bilder på era och höra om ni har några som ruvar kanske eller andra kul historier.

Min tupp börjar bli lite i kaxigaste laget, (8-9 månader gammal kanske) brukar sussexarna bli det? Jag trodde de var ganska lugna. Han for på mina stövlar häromdagen när jag tog tag i en höna som jag ville titta närmare på, och han går och mopsar sig lite, men jag ska trycka ner honom en dag när jag får chansen så får vi se om det inte lugnar sig. Han blev ensam tupp här när han kom hit för ett tag sedan och det har nog stigit honom lite åt huvudet tror jag.  ::)

Här kommer några bilder på mina godingar:

« Senast ändrad: 17 jun-10 kl 22:20 av Pukared »
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: sussex röd porslin/trefärgad! (Bilder!)
« Svar #1 skrivet: 18 jun-10 kl 22:06 »
Jag har en liten tuppkyckling men jag trodde att färgen kallas trefärgad på Sussex? Har för mig att jag läst nått om att porslin har en viss form på den vit fläcken längst ut på resp fjäder medans trefärgade har en annan form på motsvarande vita fläck (men nu minns jag inte vilken som är vilken).
« Senast ändrad: 19 jun-10 kl 18:08 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 18 jun-10 kl 22:10 »
Ja, bilder var det ja! ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 18 jun-10 kl 22:27 »
Det är samma färg.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Pukared

• Halland
« Svar #4 skrivet: 20 jun-10 kl 17:31 »
Tack Oskar! Då vet vi det med. Färgerna blir jag liksom aldrig klok på  :-\

Men här var inte många sussexar i den färgen tydligen, eller???

Jag har i alla fall fått 8 till igår och i förrgår. Ulliga och gulliga är de och det ska bli kul att se vad det blir av dem!
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 jun-10 kl 17:42 »
Jag hade tidigare trefärgade dvärgsussex. De var jättetrevliga och värpte bra. Väldigt vackra var de också tyckte jag. Har tyvärr inga kvar nu.
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 22 jun-10 kl 10:37 »
En ny bild på min tupp. Är det ingen som är intresserad av rasen och färgen som vill ha honom? Tycker det är synd att avliva honom när de är så ovanliga. Vad jag hört så är det bara 3-4 st i Sverige som har.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #7 skrivet: 28 jun-10 kl 22:11 »
Vi har också 3-färgad sussex. De är underbart fina. Mina kommer från norge. Vi har ljus sussex och gul sussex också. En av våra favoritraser liksom.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 29 jun-10 kl 15:05 »
Vi har också 3-färgad sussex. De är underbart fina. Mina kommer från norge. Vi har ljus sussex och gul sussex också. En av våra favoritraser liksom.

Min tupp är framkläckt ur ägg från er ju! Hur många har ni själva nu av färgen?

rackarns

• Närke
« Svar #9 skrivet: 29 jun-10 kl 17:27 »
Jag köpte gul columbia ägg och blev varnad att det gick en trefärgad höna i gula gruppen så det kunde bli trefärgat också.
Det blev 2 gula, resten trefärgade  ;D

älglund

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 29 jun-10 kl 18:29 »
Jag köpte gul columbia ägg och blev varnad att det gick en trefärgad höna i gula gruppen så det kunde bli trefärgat också.
Det blev 2 gula, resten trefärgade  ;D
Det var från mig det med!!  ;D
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

rackarns

• Närke
« Svar #11 skrivet: 29 jun-10 kl 19:19 »
Jap, det var från dig  :) Men det gör mig inget, de kommer gå i en blandgrupp så det spelar mindre roll!

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #12 skrivet: 29 jun-10 kl 20:10 »
Hej

Jag har också 2 gula sussex höns och 2 tuppar
de är urläckra.
Skulle faktiskt vilja ha även 3 färgade men....

M vh Nettan Tack Älglund  äggen kommer från dig!!!!!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 29 jun-10 kl 20:14 »
Ja, jag fick ju även en gul sussex höna. Rasen är ju så himla söt med korta ben och dunig kjol liksom. Hönan är en riktig "blondin". ;D

Pukared

• Halland
« Svar #14 skrivet: 30 jun-10 kl 14:02 »
Vad kul att här var några till! Här jobbas vidare på att öka antalet :) Två hönor ruvar just nu tillsammans 10 ägg till men sedan får det nog vara stopp för i år. Kanske vi kan byta lite ägg nästa år? Tror att min tupp är syskon med mina hönor så jag skulle behöva förnya lite då. Jag har ju bara två hönor än så länge, men till nästa år hoppas jag 10 i alla fall. De är ju så himla snygga!!!!!! och trevliga med för den delen :)

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #15 skrivet: 30 jun-10 kl 14:15 »
Hej

Färgen på era sussex är underbar, jag ha vita och gula sussex
( de gula kommer från älglund).
Jag skulle gärna vilja ha några trefärgade också finns det
någon som kan släppa några ägg snälla!!!!!!!!!

M vh Nettan

Pukared

• Halland
« Svar #16 skrivet: 02 jul-10 kl 21:15 »
Nettan, om du vill kan jag skicka lite ägg till dig. Jag har bara två hönor, och de är lite smålata just nu, men en 10-12 ska jag väl kunna få ihop. Jag har ju inte sett hur kycklingarna blir för mina är bara två veckor, men föräldrarna ser du ju på bilden i början. Jag är lite fånig, men just de äggen känns det synd att äta när det inte finns så många av dem...  :-[ Det har varit bra befruktning på dem jag haft här hemma så förhoppningsvis tål de att skickas också.

Angående färgen har jag fått för mig att den är recessiv, stämmer det? Så då måste man ha både tupp och höna i denna färgen för att kycklingarna ska bli såna eller?

Ruvar era? Sussex ska ju vara hyfsade på det, men här ligger två blandisar platt sen 1½ vecka och sussexarna tittar bara förvånat på dem när de går förbi. När de inte försöker bryta sig in och lägga ägg på ryggen på dem ::) Jag har fått stänga in båda två för att de ska få vara ifred.

älglund

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 03 jul-10 kl 00:27 »
Nej,man behöver ej ha både tupp och höna i den färgen. Jag har en gul sussextupp i flocken och får 3-färgat.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 03 jul-10 kl 12:52 »
Men det är väl mest troligt att din tupp bär ett dolt anlag för trefärgat då. Vore konstigt att färgen är recessiv på alla andra raser men skulle vara dominant på Sussex. ::)

Pukared

• Halland
« Svar #19 skrivet: 04 jul-10 kl 10:11 »
Ja! Så är det förstås, med dolt anlag. Jag fick inte ihop det riktigt. Men då borde alla mina kycklingar ha dubbla anlag för trefärgat eftersom deras föräldrar måste ha två för att färgen ska visa sig. Tacktacktack igen för nya kunskaper  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser