Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "liksäck" för häng-mörning?  (läst 3559 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
"liksäck" för häng-mörning?
« skrivet: 17 jun-10 kl 15:44 »
Morsning
Jag är ganska säker på att jag någon gång har sett någon form av säck som man haft runt slaktkroppen när den hängmöras, för att hålla smuts och insekter borta antar jag. Någon av er som vet vad detta kallas och/eller vart de finns att köpa?

Frågade på Granngården men där hade de inget sådant.. Inte heller Nordpost eller Nima verkar ha det, eller så hittar jag det bara inte..

Mårten Swärd

• Gäst
SV: "liksäck" för häng-mörning?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-10 kl 15:46 »
Svarar mig själv då jag precis hittade det på Skogma.. "Viltsäck" kallade de det..

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 jun-10 kl 18:39 »
Sambon köpte sina på jaktmässa, men de finns i viltbutiker också.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Fiat

• -
« Svar #3 skrivet: 17 jun-10 kl 18:48 »
Köp en stor!!!! Köpte en som skulle va till en stor älg , men fick sy ihop en och en halv för att en vuxen älg eller nöt skulle få plats..
MVH FIAT...

jaktbeagle

• -
« Svar #4 skrivet: 17 jun-10 kl 19:44 »
Jag tror det finns två sorters viltsäckar på marknaden... den i finmaskigt nylonnät när djuret är nyskjutet och har pälsen kvar och sedan en engångsvariant i något tygliknande material, när djuret e flått och ska hänga till sig... glöm inte att djuret ska hänga i bäckenet för att hänga i naturlig position och därmed få högre vätskehalt och saftigare smak av köttet, vikten på ryggbiff och lår ökar upp till 10%mer...

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 jun-10 kl 22:02 »
Jag tror det finns två sorters viltsäckar på marknaden... den i finmaskigt nylonnät när djuret är nyskjutet och har pälsen kvar och sedan en engångsvariant i något tygliknande material, när djuret e flått och ska hänga till sig... glöm inte att djuret ska hänga i bäckenet för att hänga i naturlig position och därmed få högre vätskehalt och saftigare smak av köttet, vikten på ryggbiff och lår ökar upp till 10%mer...

Tips!
Ska ni köpa, så ta den med finmaskigt nylonnät. När ni hängt den runt djuret, så kolla så att nätet inte sitter mot slaktkroppen på något ställe ( då kommer flugorna åt ändå).
Häng inget med horn eller andra vassa utstickande delar, då går det lätt hål i säcken.
Säckarna finns i jaktbutiker och även på nätet. Kan rekommendera www.vildsvin.se

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jun-10 kl 11:55 »
glöm inte att djuret ska hänga i bäckenet för att hänga i naturlig position och därmed få högre vätskehalt och saftigare smak av köttet, vikten på ryggbiff och lår ökar upp till 10%mer...

Det testades väl under kontrollerade former på ett 20tal slaktkroppar i Svensk Jakt och någon skillnad kunde inte påvisas i jämförelse med att hänga i hälsenan avseende såväl vätskehalt som hur mörningen fortskred.

Själv hänger jag slaktkropparna antingen i bäcken eller bröstkorg, men det beror på att jag vill kunna finstycka eller bena ur stekar och bogar när de sitter kvar på slaktkroppen vilket jag föredrar jämfört med att arbeta på ett slaktbord/motsvarande. Mha en vinsch kan man för övrigt hela tiden få en bra arbetshöjd.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 18 jun-10 kl 12:23 »
Granngården hade viltsäck när vi behövde för något år sedan.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 18 jun-10 kl 14:58 »

Hur kan det komma sig att det skulle kunna bli skillnad i vätskehalt i köttet beroende på om man hänger i bäckenet eller i hälsenan? Låter himla ologiskt...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

jaktbeagle

• -
« Svar #9 skrivet: 18 jun-10 kl 17:08 »
här kommer två länkar som förklarar varför det är en fördel att bäckenhänga djur för att få mörare och saftigare kött...      http://www.expertsvar.nu/4.fe857aa117caa4268380000.html?prid=10299     och  http://www.livsmedelifokus.se/paperarchive.aspx?article=435

/Lars

regnpipan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 jun-10 kl 08:29 »
här kommer två länkar som förklarar varför det är en fördel att bäckenhänga djur för att få mörare och saftigare kött...     

Tackar, skall bli intressant. Skall dock se om jag inte kan hitta artikeln i Sv Jakt som säger motsatsen, alltid bra att jämföra ytterligheter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 3 användare
Be, RickardR, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser