Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  övningsskytte 2010  (läst 1899 gånger)

regnpipan

• Gäst
övningsskytte 2010
« skrivet: 17 jun-10 kl 13:13 »
Jaktåret 2009-2010 närmar sig sitt slut och de flesta har fått inbetalningskort för nytt jaktkort. Då kan man börja fundera över hur det står till med övningsskyttet ute i gårdarna. Har ni satt igång med det inför rådjursjakten i augusti eller kanske septemberjakten på älg?

Själv försöker jag få lite tid med 22LR. Skjuter lite på en snurra men mest på älgtavlor avsedda för luftgevärsskytte. Övar mest på lite drygt 20 m håll, frihand.
Att det blir 22LR beror på att då är det bara att gå ut bakom ladugårn och sätta igång. Det är en kort startsträcka och den låter inte så vansinnigt mycket. Givetvis måste jag se till att komma iväg till skjutbanan med älgbössan också, men det är lite trixigare. Då blir det mer apparat och man blir genast borta flera timmar om transporterna skall räknas in.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: övningsskytte 2010
« Svar #1 skrivet: 17 jun-10 kl 14:34 »
var iväg och sköt med studsaren häromveckan... 1juli börjar jakten på kråka med hagel..så det är dax för lerduveskytte inom kort...luftgeväret och 22lr används flitigt oxå.. övningsskytte kan det aldrig bli för mycket av.. dåligt skytte ska inte kompenseras med grova kalibrar som vissa verkar tro... one shot one kill...
Fjäderfän och kaniner

regnpipan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 aug-10 kl 20:20 »
kom nyss hem från älgbanan. gick hyfsat. enstaka skott som gick åt fanders men de flesta satt där de skulle. känns skönt att alla förstaskott var 5-or eller 5-1-or.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 05 aug-10 kl 23:15 »
Det är jätte bra att träna kula men jag skjuter aldrig första skottet på ett djur som springer mvh.

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 aug-10 kl 23:27 »
Det är jätte bra att träna kula men jag skjuter aldrig första skottet på ett djur som springer mvh.
  Ja du är du kloker :D
« Senast ändrad: 06 aug-10 kl 22:42 av pålle »

regnpipan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 aug-10 kl 22:37 »

Kan i princip instämma, samtidigt som det beror lite på situationen. Gjorde undantag för en skabbräv som var på väg åt fel håll och vägrade stanna härom sistens, å andra sidan sprang den inte utan lunkade.

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 aug-10 kl 21:51 »
Besökte min "hemma"bana idag. Skjöt guld och det var ju skönt. Testade även att försöka hinna med tre skott per löp. Det funkar utan större problem bara man aldrig tvekar eller tar ner bössan från aeln.

Har även insett att jag trivs med att skjuta med sisådär 8 ggrs förstoring och båda ögonen öppna. Det går snabbt att hitta målet trots förstoringen på det viset, i alla fall för mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare (1 dolda)
blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser