Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räven hos oss oxå  (läst 2798 gånger)

fredrikvidja

• Södermanland
    • Höns i Vidja
Räven hos oss oxå
« skrivet: 17 jun-10 kl 01:14 »
Ja så har räven besökt oss oxå. FN jag är dessutom inte hemma utan befinner mig i Frankfurt. Känns så jäkla svårt när man är helt handfallen å inte kan vara hemma utan måste låta min tappra fru ta hand om det hela. Det blir väl till att rävsäkra ännu mer....
Dom gör som dom vill och vi mé

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Räven hos oss oxå
« Svar #1 skrivet: 17 jun-10 kl 03:45 »
Rävfälla kanske?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 17 jun-10 kl 06:49 »
Verkar som om det är gott om rävar i år. Ser den tit som tät här runt husknutarna men det är ett par veckor sedan den fick nånting med sig. Numera bor alla djur i sina nätade gårdar o räven kan bara luska runt o titta.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 17 jun-10 kl 09:09 »
Om man inte får ett bra skott i vanliga fall så är det värt att försöka locka räven med lock-pipa. Det kommer jag att göra här... I förebyggande syfte.  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

fredrikvidja

• Södermanland
    • Höns i Vidja
« Svar #4 skrivet: 17 jun-10 kl 09:57 »
Vad har ni för tak över era hönsgårdar för att skydda mot räv.

Någon i huddinge haninge som har en rävfälla?

Denna räv bröt sig in genom nätet på dörren till hönsgården. Får förstärka där men måste sägra med något nät över gården

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 17 jun-10 kl 10:12 »
Nej, stackare! =( Jag hoppas att den inte tog allt för mycket eller något riktigt speciellt? =(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 17 jun-10 kl 10:21 »
Hu ja. Håller på att fixa färdigt staketet om hela tomten med el på utsidan. Först har gubben legat med feber och nu är det min tur. Kravlade iväg till affären för att få hem lite mat och mötte en förvirrad och vilsen rävunge 150m hemifrån  :'(  Det känns inte bra när staketet inte är rävsäkert som det är nu och jag har feber... Det finns inte en chans att jag orkar göra färdigt i staketet i mitt skick :-X

*---* (mellan stjärnorna kan ni infoga många fula ord)

Risken är ju att mamma räv är i närheten och alla mina kycklingar är i risksonen.

*---* (mellan stjärnorna kan ni infoga fler fula ord)

Att man inte ens kan få vara sjuk i lugn och ro :-X :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jun-10 kl 10:22 »
Om man inte får ett bra skott i vanliga fall så är det värt att försöka locka räven med lock-pipa. Det kommer jag att göra här... I förebyggande syfte.  ;D

/Sara
  Ja det 'är väll typiskt tänk med penis för längare

betsla

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 17 jun-10 kl 10:56 »
  Ja det 'är väll typiskt tänk med penis för längare

Va?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Birgit

« Svar #9 skrivet: 17 jun-10 kl 11:10 »
Ingen som funderat på att ha hund i trägården under dagtid? Isländska fårhundar t.ex är duktiga att hålla bort både fåglar och räv från hönsen.
Eller en gårdshund av större format.

Håller lite med Pålle faktiskt. Allt går väl inte ut på att döda? Vi har alltid frigående höns och hundar på gården.

fredrikvidja

• Södermanland
    • Höns i Vidja
« Svar #10 skrivet: 17 jun-10 kl 11:15 »
Precis Va menar du Pålle. Ska det bli påhopp nu igen på enågra som har det jobbigt hemma och vill vädra sin oro?

fredrikvidja

• Södermanland
    • Höns i Vidja
« Svar #11 skrivet: 17 jun-10 kl 11:20 »
Jodå vi har hund och jag har inte pratat om att döda räven men man är ju ganska sugen efter att förlorat några hönor. Det var våra Appenzeller, men som sagt man får ju skylla sig själv för räven gör ju bara sitt "jobb". Naturliga instinkter och dom har ju vi för länge sedan gjort oss av med. Gå till butiken och skaffa mat mm...

betsla

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 17 jun-10 kl 11:21 »
Ingen som funderat på att ha hund i trägården under dagtid? Isländska fårhundar t.ex är duktiga att hålla bort både fåglar och räv från hönsen.
Eller en gårdshund av större format.

Håller lite med Pålle faktiskt. Allt går väl inte ut på att döda? Vi har alltid frigående höns och hundar på gården.

Kanske inte alla som har tillgång till hund? Dessutom bör det ju vara en som inte gör hönsen nåt illa...

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #13 skrivet: 17 jun-10 kl 11:29 »
Vår hund skulle aldrig göra hönsen illa, men att ha henne ute i hönsgården en natt skulle nog göra många grannar arga...hon skulle skälla nonstop om hon blev instängd där  ;D Men hon kanske skulle vara nöjd en stund med att plocka "hönsgodis" förstås... :P
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #14 skrivet: 17 jun-10 kl 11:56 »
Ja så har räven besökt oss oxå. FN jag är dessutom inte hemma utan befinner mig i Frankfurt. Känns så jäkla svårt när man är helt handfallen å inte kan vara hemma utan måste låta min tappra fru ta hand om det hela. Det blir väl till att rävsäkra ännu mer....
Näe, Fredik, vad tråkigt!
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 jun-10 kl 13:22 »
Precis Va menar du Pålle. Ska det bli påhopp nu igen på enågra som har det jobbigt hemma och vill vädra sin oro?
Läs  vad mänskan
 skriver skuta i före byggande syfte fy sjutton där av  mitt inlägg sen får ni tycka vad ni vill

pålle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 jun-10 kl 13:31 »
Förstår ändå inte vad som menas med meningen.. Penisförlängare? :S Vad har penisförlängare med ämnet att göra? Eller var det jag som har läst något helt annat än vad det stod?  ::) :-[
ironi i stället för bössan :D

regnpipan

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 jun-10 kl 13:50 »
Någon i huddinge haninge som har en rävfälla?

bor inte i den trakten men kolla följande länk så kan du hitta beskrivningar på i sverige godkända fällor, många kan man bygga själv utifrån de angivna specifikationerna:
http://swenviro.naturvardsverket.se/dokument/epi/fallor/sok.php#soka

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 17 jun-10 kl 14:07 »
ironi i stället för bössan :D

Fick det förklarat av pojkvännen strax efter jag skrev inlägget så tog bort det. ;D Men du hann tydligen också svara. :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

fredrikvidja

• Södermanland
    • Höns i Vidja
« Svar #19 skrivet: 17 jun-10 kl 14:16 »
Ok ledsen Pålle.

Men hade jag möjlighet skulle nog räven få det hett om öronen. Blir nog el istället för bly eftersom jag inte tror grannarna skulle bli glada om vi började leka vilda western här med hagelbössan ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser