Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sibirisk ärtbusk  (läst 1659 gånger)

Micki o Molly

• -
Sibirisk ärtbusk
« skrivet: 16 jun-10 kl 08:52 »

I Kina odlas karagana som foder,och som mat till människor, den verkar ha ett bra näringsvärde och många fördelar.

Här hemma tycker jag att den är ivägen , skymmer solen, samlar sniglar, är allmänt tråkig, och allderles för mycket.

Fundrar nu om det går att omförvandla den till en resurs,,,, och "gilla läget"

Hur är det med våra karaganor, är dom likvärdiga med sorter som odlas i Asien ?

http://www.fao.org/ag/AGP/AGPC/doc/pasture/peashrub/caraganachina.htm#fodder
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Sibirisk ärtbusk
« Svar #1 skrivet: 16 jun-10 kl 12:11 »
Vad jag förstår är det lite olika hur mycket frön de ger, och främst om de mognar ungefär samtidigt, så att de är mer lättskördade. Men näringsvärdet ska vara bra, har tänkt plantera i hönsgårdarna, ger skugga och de frön man inte skördar och torkar kan hönsen picka upp direkt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser