Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dammväxter, finns det farliga?  (läst 2498 gånger)

ameli_h

• Östergötland
Dammväxter, finns det farliga?
« skrivet: 15 jun-10 kl 16:36 »
Jo, nybörjare som man är så undrar jag om det finns några växter man ska undvika att plantera i (eller omkring) dammen som kan vara giftiga för ankorna??
Och så en annan dum fråga: det finns ju en växt som heter andmat, populär bla i akvarier, heter den så för att änder tycker om den eller av någon annan anledning?  :-[

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Dammväxter, finns det farliga?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-10 kl 20:03 »
Lägg inte pengar på att plantera fint runt en dam om du har ankor... Ankor skitar ner och äter upp allt om dammen så det är bortkastade pengar :-\

Drömmen om en fin damm med ankor är tyvärr just bara en dröm....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 jun-10 kl 20:53 »
en gång i tiden hade jag 10 st gräsänder och fort fick jag ångra att jag hade dammen så nära huset,,, ojojoj va dom skitade ner :(

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 15 jun-10 kl 21:32 »
Lägg inte pengar på att plantera fint runt en dam om du har ankor... Ankor skitar ner och äter upp allt om dammen så det är bortkastade pengar :-\

Drömmen om en fin damm med ankor är tyvärr just bara en dröm....

Fel! ;D Vi hade hur mycket vass, näckrosor och grejor i våran med ankor där vi bodde förut... Det blev snarare tvärtom efter ett par år att dammen började se skabbig ut på grund utav all nate och grejs som började växa i den. :X Visserligen så var den dammen som en fotbollsplan på 4 ankor som mest med ällingar. Även en svan ibland som hälsade på och lite änder. :D ... Um... Längtar tillbaka.  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ameli_h

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 16 jun-10 kl 16:14 »
Just därför jag funderar på växten andmat, den växer värre än ogräs och den går att få tag på gratis. Hittils har de inte förstört något runt dammen, även om de är där och pickar. Jag har en del ganska stora växter (vad det gäller omfång) och några minipenséer och en del olika grässorter.

Men åter till det jag undrade, finns det några växter man ska undvika som kan vara giftiga för ankorna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 2 användare
Märtha, imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser