Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tidigt kläckt älling  (läst 1026 gånger)

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Tidigt kläckt älling
« skrivet: 13 jun-10 kl 22:29 »
I dag hade en myskankeälling kläckts, dock för tidigt innan de övriga syskonen. Mamman visade ej ett så stort intresse för den och vi ville ej att den skulle vara ensam och virra omkring så vi satte den i en kaninbur. Men hur skall vi få den att äta och dricka? Vi har haft ällingar tidigare, men då har alla kläckts samtidigt och genast börjat äta och dricka.

Någon som har något tips?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Tidigt kläckt älling
« Svar #1 skrivet: 14 jun-10 kl 07:02 »
De ska inte äta det första dygnet, då lever de på gulesäcken, och blir dåliga i magen om de äter för tidigt. Vatten ska de ha.

Om de andra kläcks om 2-3 dagar, så kan du släppa tillbaka den med sina syskon då.

Om du bara ställer in mat och vatten, så ska du se att den lär sig själv, och skulle den inte fatta så kan du försiktigt doppa näbben i mat och vatten, om det inte är något fel på den så ska den fatta då.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
SV: Tidigt kläckt älling
« Svar #2 skrivet: 14 jun-10 kl 08:56 »
Okej, då finns det hopp för den lilla. :) Dock var ägget helt söndermosat så den kan ej äta gulesäcken.
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Tidigt kläckt älling
« Svar #3 skrivet: 14 jun-10 kl 09:05 »
Okej, då finns det hopp för den lilla. :) Dock var ägget helt söndermosat så den kan ej äta gulesäcken.
Ällingen äter inte gulesäcken. Den dras in i buken innan ällingen kläcks. Så den nykläckta ällingen lever på en näringsreserv som den redan har i buken.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

berglundskan

  • Inlägg: 64
    • Västmanland
    • thelifeinmöklinta
SV: Tidigt kläckt älling
« Svar #4 skrivet: 14 jun-10 kl 15:06 »
Var observant när du sätter ut ällingen till mamman igen! Så hon inte tar emot den, våran jagade bort och hackade på den vi släppte ut.
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 2 användare
ärt, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser