Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabb bygge gåshus tips  (läst 8011 gånger)

Nina K

• Skåne
Snabb bygge gåshus tips
« skrivet: 13 jun-10 kl 13:02 »
Nu börjar de bli trångt här. Trodde vi tänkt på allt när vi fixa bås till årets betällning av gässlingar. Vad vi inte räkna med var bråk bland föräldrardjuren som alla tidigare delade sovbox. Så nu ska vi bygga hus ute till dem. Så här har jag tänkt.

Pallar som grund. Reglar hörn. Golv/botten Plywood. Väggar Plywood. Tak plasttak.

Funderar på att isolera huset. Går det bra med frigolit? Plywood/frigolit/plywood till väggar. Pall/frigolit/plywood till golvet. Funderar på om plywood klarar vätan på golvet om man oljar trät. Går det att lägga takpapp över annars?

Tack för förslag. /Nina

Nina K

• Skåne
SV: Snabb bygge gåshus tips
« Svar #1 skrivet: 13 jun-10 kl 13:37 »
Liten skiss.  :-[ inte värdens bästa

Hönz

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 jun-10 kl 19:59 »
Frigolit låter smart, ska jag också ha sedan tänkte jag.

Isolerar mer med en tunnare skiva, så du får mer plats i huset ju..

Jag skulle inte lägga takpapp på golvet, hellre få tag på en gammal plastmatta.

Om du har plasttak, är det något idé att islera väggarna då? Hmmm.. Vill du lägga lite mer pengar finns ju iof kanalplast som är isolerande. Kolla här: http://www.skanskabyggvaror.se/produkter/uterum/kanalplast/
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 jun-10 kl 21:15 »
gåshus bör inte isoleras... bättre att gässen följer naturens temp säjer jag.. då lägger de ägg i rätt tid som förhoppningsvis är befruktade som de ska vara...  ett skärmtak och vindlä räcker om man har en säker inhägnad...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 14 jun-10 kl 21:22 »
Jag har byggt ett enkelt gåshus, se bild i galleriet. Formplywood som golv, och billig byggplywood som väggar, tak med takpapp. Huset är flyttbart om man är minst två starka personer, det är billigt, och gässen verkar gilla det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nina K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 jun-10 kl 20:06 »
Frigolit låter smart, ska jag också ha sedan tänkte jag.

Isolerar mer med en tunnare skiva, så du får mer plats i huset ju..

Jag skulle inte lägga takpapp på golvet, hellre få tag på en gammal plastmatta.

Om du har plasttak, är det något idé att islera väggarna då? Hmmm.. Vill du lägga lite mer pengar finns ju iof kanalplast som är isolerande. Kolla här: http://www.skanskabyggvaror.se/produkter/uterum/kanalplast/

Tänkt ha skiva och sen plasttak över. På vintern så blåser det mycket här så av den anledningen tänkte jag isolera för att få det tätt.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 16 jan-12 kl 01:16 »
hur mkt plats bör man räkna/gås?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 16 jan-12 kl 08:44 »
hur mkt plats bör man räkna/gås?
Vid möjlighet till utevistelse gäller 2 djur per m2, enligt reglerna. Det tycker jag är lagom, mina är bara inne på natten när de sover. De har gott om plats, de tränger ändå ihop sig ganska tätt, så 3/4 av ytan är tom...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #8 skrivet: 17 jan-12 kl 17:25 »
Varför inte sätta pallkragar på lastpallen??
Och sen skulle jag byggt luckan i ena sida istället för mitt i så det blir mörkare där de ska lägga äggen.
Sen haft så man kan öppna tacket eller en kortsida/långsida och plocka ägg, rengöra mm.

Isolering skulle jag inte haft till vuxna gäss, de klarar kyla mm.

« Senast ändrad: 17 jan-12 kl 17:33 av oskar98 »
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #9 skrivet: 17 jan-12 kl 17:59 »
nyfiken fråga om mängd djur per kvadrat. vart läser man mer om de? läste på jordbruksverkets sida något om 2,5 avelsdjur/m2..

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 17 jan-12 kl 18:06 »
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_7.pdf

Sidan 23. 1 gås per m2 vid enbart inomhus, 2 gäss per m2 vid möjlighet till utevistelse.

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #11 skrivet: 17 jan-12 kl 18:33 »
ahh bra.. :) men de menar alltså att om man har 2 gäss som inte får gå ut alls så räcker det med 2 m2... tycker de verkar lite väl snålt för de är ju rätt rejäla djur.. 
hmm hur var reglerna när det inte börjats protestera mot bur höns mm tro..

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 17 jan-12 kl 18:39 »
Personligen så tycker jag att man inte borde få ha gäss om de inte får gå ut, men samtidigt så tar de faktiskt inte upp någon nämnvärd plats inomhus. Jag har laglig storlek till mina, dvs 2 djur per m2, och de är bara inne på natten. De ligger ner mesta delen av tiden, och de tar upp väsentligt mindre än 1/3 av platsen. Så jag har inget problem med regeln för djur som får gå ut, tycker snarare att den är onödigt väl tilltagen. De flesta som har gäss som får gå ut har ju bara djuren inne när de sover.

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser