Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Livrädda ällingar och betfor?  (läst 2277 gånger)

Hönz

• Skåne
Livrädda ällingar och betfor?
« skrivet: 12 jun-10 kl 08:19 »
Ällingarna (och gässlingarna) jag hämtade igår är fullkomligt livrädda för mig. Jag trycker in min hand i högen av krabater och står så i några minuter. Någon som har ett bra tips hur man får dem lite tamare?

Har också en fråga om betfor som det finns mängder av här hemma (sambon har häst), är detta något som ällingar och gässlingar äter?
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Livrädda ällingar och betfor?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-10 kl 09:02 »
Fåglar är ofta känsliga för nya rutiner/människor och då framförallt unga fåglar. Om du bara hanterar och matar dem som du brukar göra så tar det som regel ett par dagar innan dum har lugnat ner sig och känner igen dig när du kommer med mat och tycker du är ett normalt och trevligt inslag i vardagen.

Man brukar inte behöva göra något mer än så :D

Angående betfor så skulle jag vara försiktig med att ge mycket av det och absolut inte torrt. Lite uppblött som godis är säkert OK men håll koll på magarna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 12 jun-10 kl 09:04 »
Ibörjan var mina också livrädda, jag satt långa stunder och bara studerade dem första veckorna och hade alltid med mig något gott. När de började vara ute så pysslade jag mycket i närheten av dem, utan att låtsas om dem. De är fortfarande inte så tama att jag kan ta i dem, men nu får de inte längre panik när jag kommer. Tålamod är nog det bästa du kan ha, samt att vara mycket med dem utan att försöka ta på dem. Grattis till dina ällingar och hoppas att ni får en bra sommar.........
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 12 jun-10 kl 09:04 »

Plocka mask till dem .....inom kort äter de ur handen :D

patrick.

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 jun-10 kl 09:14 »
hur gamla var de??
mina gässlingar jag köpte (ca 3 dagar gamla) var ganska rädda för mig den första veckan när de var i ett terarium.. men sen när jag släppte ut dem, de var såå härligt. de bara sprang efter mig hela tiden och sen när jag satte dem i bur under en värmelampa, då stod de där och stampade och väntade på att komma ut :),, så vänta du bara lite, sen kommer de springa efter dig när du sätter ner de på marken :D!!!

Hönz

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 12 jun-10 kl 09:42 »
Okej, hihi! Jag ska prova masktrixet

Väntar med spänning på hur det kommer bli, jag vill ju bara gosa med dem  :)

De är kläckta 1/6, en är lite mindre så den är nog yngre
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Hönz

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 12 jun-10 kl 17:39 »
Jag tog med mig de två gässlingarna ut på gräsmattan och satte mig bredvid dem. Direkt ville de sitta bredvid mig, satt så i fem minuter. När jag sedan reste mig och började gå pep de som bara den och sprang efter mig! Hihihi jag har blivit gåsapappa  ;D

patrick.

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 jun-10 kl 18:44 »
Jag tog med mig de två gässlingarna ut på gräsmattan och satte mig bredvid dem. Direkt ville de sitta bredvid mig, satt så i fem minuter. När jag sedan reste mig och började gå pep de som bara den och sprang efter mig! Hihihi jag har blivit gåsapappa  ;D

ja visst är det härligt  :D!!!! längtar tills imorgon när jag skall hämta nya gässlingar  :D ( 1 vecka gamla)

Hönz

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 12 jun-10 kl 19:48 »
Jag förstår det :-) Vad är det för ras? Har du gäss sedan tidigare?

patrick.

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 jun-10 kl 21:31 »
jodå har gäss sen tidigare (skånegäss) ;),, men de hade otur i år och de ungarna där blev, de dog och blev tagna av (kråkor/skator?)
de jag ska hämta imorgon är även de skånegässlingar, hade velat ha Toulose men de verkar vara svåra att få tag på  :-\...

Hönz

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 13 jun-10 kl 08:56 »
Okej, lycka till idag då!

Någon som vet när gäss (och ankor) klarar sig utan värmelampa och kan vara ute på heltid?
Är det stor risk att de blir dödade av någon rovfågel? Vi har glada, ormvråk och hök här vad jag vet.
Tror inte räv är någon större risk, dock har jag sett mård för något år sedan (i grannens vedhög).. Vet att grannens katt håller undan råttor mycket bra hemma hos mig..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 13 jun-10 kl 10:00 »
Det beror såklart på vädret, på om de håller sig torra, om de går med vuxna djur osv.

Mina ankor som är 4-5 veckor går ute utan värmelampa, men jag har dem i kaninbetesbur, och om det regnar har jag presenning över hela, upplever att de är korkade nog att bli så blöta att de fryser om de får göra som de vill. Skator och andra rovfåglar kan ta dem även när de är ganska stora, jag väntar ett tag till innan jag släpper ut mina utan nättak.

Jag har förlorat några vuxna ankor till räven, för att jag inte stängde in dem ordentligt på natten. Nu är jag mer försiktig, jag vill inte förlora några till rovdjuren. Men när de bara väger över typ 1 kg, springer bra, och helst börjat få ordentliga fjädrar, så ska mina gå fritt, precis som de vuxna som jag har, på ett väl inhägnat område, sammanlagt typ 3000 kvadrat, men vara väl instängda i trähus, stängda med skjutregel. Bilder finns i galleriet här på alternativ. Enkla men effektiva hus.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hönz

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 14 jun-10 kl 19:56 »
Okej tack för svaret!

Idag var strålande solsken ute så jag lät dem plaska och tvätta sig lite. De var väldigt skitiga sen de kom från uppfödaren, så det var skönt för dem att bli lite renare..

Egentligen ett annat ämne men vet nu när gässlingar klarar sig utan värme också?

patrick.

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 jun-10 kl 19:58 »
nu är ju mina hemma :),, precis som dina var de väldigt rädda ibörjan och i stallet, sen när jag släppte ut dem på gräset i solen en stund,,, de for efter mig och de var såå skoj :D,, de satt i mitt knä och ville bara vara nära mig, hum funderar på att sova i stallet inatt typ ;)

Hönz

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 14 jun-10 kl 20:11 »
Härlig känsla det där  :D Hur många blev det?

patrick.

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 jun-10 kl 20:16 »
han hade tyvärr bara tre men de får räcka så länge,,, fick även lite ägg som jag ska kläcka, då han inte behövde dem,,

bilden,, nej det är inte jag som tvingat upp dem,, de har hoppat upp själva ;)

Hönz

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 14 jun-10 kl 20:21 »
Haha roligt. Känner du dig populär?

Idag när jag lät dem beta lite så sprang de efter mig så fort jag gick någonstans, blir farligt när man har träskor. De är ju precis i hälarna! :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser