Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honungsros  (läst 2299 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
Honungsros
« skrivet: 10 jun-10 kl 21:23 »
En lite udda fråga. Honungsros, har den fåt namnet efter sin doft eller för att den ger bra med nektar? Är det något som bina skulle kunna tycka om och ha användning av?

anette i bugared

• -
SV: Honungsros
« Svar #1 skrivet: 11 jun-10 kl 07:40 »
Det är troligen doft och färg som gett rosen dess namn.

Däremot hämtar bina gärna pollen bland rosorna och har man bra läge för rosor så är tex Lykkefund en bra variant. Annars vill jag gärna rekommendera tex Vresrosor som blommar hela säsongen, ett välkommet tillskott under perioder då det inte finns så mycket att dra på för bina. Plantera en häck eller mindre buskage, vresrosen är tålig och sprider sig gärna om man inte håller efter den med gräsklipparen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

highland

• Halland
SV: Honungsros
« Svar #2 skrivet: 11 jun-10 kl 12:10 »
Jag har två stora honungsrosor i trädgården och mina bin älskar dom.Man hör alltid när dom blommar det surrar i hela luften och doftar jättegott
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare
Fridhemmet, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser