Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ruvar inte...lägger sig bara på äggen och värper..  (läst 936 gånger)

allan7878

• Gäst
ruvar inte...lägger sig bara på äggen och värper..
« skrivet: 10 jun-10 kl 09:56 »
finns ett x antal ägg i 2 av våra reden, men våra hönor bara lägger sig där och värper, inte ruvar..hur kommer det sig? kommer dom lägga sig och ruva tror ni?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: ruvar inte...lägger sig bara på äggen och värper..
« Svar #1 skrivet: 10 jun-10 kl 10:21 »
Beror helt på vad det är för höna. Kan variera enormt mellan individer när de bestämmer sig för att vilja ruva och ras spelar ofta en roll. Om det t.ex. är en höna som är av ras eller blandning av raser som har väldigt låg ruvlust till nästintill ingen alls så är det inte ens säkert att det klickar till för hönan att den vill börja ruva, utan den kan hålla på och lägga ägg och utan att vilja ruva i evigheter.

Värphybrider är ju sådana med näst intill bortavlad ruvlust, förekommer i sällsynta fall att vissa individer vill ruva men majoriteten är helt ointresserade och om de hittar sig något gömställe att lägga äggen på kan man som vi råkat ut för ett flertal gånger hitta äggömmor med uppåt 30st ägg i eller fler till och med utan att någon höna vill ruva på de, för hennes instinkt för att vilja ruva är så dålig.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 10 jun-10 kl 10:30 »
Snälla allan7878,

jag förstår att du gärna vill att dina höns ska ruva, och alla här svarar gärna på dina frågor, men nu har du startat typ 10 trådar om precis samma sak. Om det är något i svaren du inte förstår, eller om det finns fler saker du vill ha svar på, så kan du väl fortsätta att ställa fler frågor i samma tråd. Då blir det lättare för sig att hitta svaren, och det blir också lättare för alla snälla människor som försöker svara att komplettera det som de själva och andra redan skrivit.

Vill du väldigt gärna ha kycklingar, samtidigt som dina höns inte vill ruva, så får du antingen köpa in en höna av mer ruvvillig ras, köpa små kycklingar eller köpa en äggkläckningsmaskin. Alla dessa alternativ finns det mycket information om i olika trådar här på forumet. Sökfunktionen är faktiskt ganska bra, om man söker på ruvvillig ras, äggkläckningsmaskin, eller vad man nu vill veta mer om, så kommer man att hitta den information man behöver, och snabbt också. Är det då mer saker man undrar över, om något är oklart beskrivet, så tryck på infoga citat, skriv in din fråga, och inom en ganska kort tidsperiod så har du troligen fått flera bra svar.

All lycka med dina höns, och jag hoppas att du har glädje och nytta av alternativ.nu
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

allan7878

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 jun-10 kl 10:34 »
är det olagligt att starta flera trådar om samma sak?

ska tänka på det t nästa gång..då ska jag skriva om något helt annat..mode kanske:)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 10 jun-10 kl 11:20 »
Nej det är det inte, men du får troligen bättre hjälp om du samlar dina frågor, då är det lättare att förstå vad du vill ha bättre förklarat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 10 jun-10 kl 11:24 »
Men Allan, det är för din egen skull. När jag läste denna frågan tänkte jag: men har  du inte fått svar på liknande frågor tidigare?  Jag kunde ha svarat  om tidigare svar varit otillräckliga, men inte hade jag lust och tid att leta upp och gå igenom dina tidigare inlägg.  Därför svarade jag inte. Dessutom är det ju omöjligt att svara på om de kommer att ruva i framtiden om man inte är  spåkunnig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 2 användare
Nataks, Liz

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser